۰۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰
تحلیل سی‌ان‌ان

مقایسه پادشاه جدید و پیشین عربستان

تحلیلگر شبکه سی‌ان‌ان با اشاره به انتصاب «سلمان بن عبدالعزیز» به عنوان پادشاه جدید عربستان سعودی، نوشت وی دیدگاه‌های سختگیرانه‌تری در مقایسه با پادشاه متوفی دارد و همین امر به تشدید مشکلات حقوق بشری در این کشور منجر می‌شود.
کد خبر : ۲۲۲۶۳۵
صراط:تحلیلگر شبکه سی‌ان‌ان با اشاره به انتصاب «سلمان بن عبدالعزیز» به عنوان پادشاه جدید عربستان سعودی، نوشت وی دیدگاه‌های سختگیرانه‌تری در مقایسه با پادشاه متوفی دارد و همین امر به تشدید مشکلات حقوق بشری در این کشور منجر می‌شود.

تحلیلگر شبکه سی‌ان‌ان روز جمعه پیش‌بینی کرد در دوره پادشاه جدید عربستان، وضعیت حقوق بشری در این کشور رو به وخامت بگذارد.

بنا بر اعلام دیوان سلطنتی عربستان، ملک عبدالله بامداد امروز پس از حدود یک ماه بستری بودن در بیمارستان، در سن 91 سالگی به دلیل بیماری تنفسی درگذشت. در پی مرگ وی، «سلمان بن عبدالعزیز» برادر پادشاه متوفی، که از بیماری زوال عقل رنج می‌برد، به عنوان پادشاه جدید معرفی شده است.

وی در این رابطه گفت: «سلمان در مقایسه با ملک عبدالله دیدگاه‌های محافظه‌کارانه‌تری دارد و از همین رو انتظار می‌رود در دوران حکومت وی، عربستان شاهد وضعیت بدتری در زمین حقوق بشر باشد.»

دیگر تحلیلگر سی‌ان‌ان هم در رابطه با میراث ملک‌عبدالله گفت در دوران فعالیت وی، اعدام‌ها و مجازات‌های سنگین همچنان ادامه داشت و «حتی اگر وی قصد اصلاح این وضعیت را نیز داشت، نتوانست به این هدف برسد.»

دولت عربستان در یک ماه اخیر دستکم دو متهم را گردن زده و یک منتقد حکومت را به 1000 ضربه شلاق در ملأ عام، محکوم کرده است. همین امر انتقادات گسترده‌ای را از ریاض برانگیخته است.

تحلیلگر سی‌ان‌ان همچنین در پاسخ به این سوال که روابط عربستان و اسرائیل در دوران جدید به کدام سمت پیش می‌رود، گفت دو طرف در سال‌های اخیر به واسطه «تهدید ایران و حزب‌الله» ادبیات مشابهی داشته‌اند و ریاض هرگز از اقدامات ضدایرانی اسرائیل، انتقاد نکرده است. وی تصریح کرد که انتظار می‌رود همین روند در سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد، هرچند که طرفین همچنان در موضوع فلسطین با یکدیگر اختلاف دارند.

شبکه سی‌ان‌ان که از صبح امروز برنامه‌های عادی خود را قطع کرده و به بررسی روند انتقال قدرت در عربستان پرداخته، در بخشی دیگر از برنامه‌های خود، با اشاره به روند اعلام خبر مرگ پادشاه، عنوان کرد که ریاض تلاش می‌کند تا تصویری از یک «کشور باثبات» را در جهان به نمایش درآورد و به همین دلیل نیز جانشین پادشاه متوفقی، به سرعت معرفی شد.
منبع: فارس