۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۹

نقاب طلایی فرعون مصر شکست

نقاب 3300 ساله «توتان خامون» مشهورترین فرعون مصر با اهمال کارکنان موزه قاهره شکسته شد و آنها به‌طور ناشیانه این اثر بی‌نظیر باستانی را با چسب ارزان‌قیمتی چسباندند.
کد خبر : ۲۲۲۶۸۹
صراط: نقاب 3300 ساله «توتان خامون» مشهورترین فرعون مصر با اهمال کارکنان موزه قاهره شکسته شد و آنها به‌طور ناشیانه این اثر بی‌نظیر باستانی را با چسب ارزان‌قیمتی چسباندند.

به گفته رسانه‌های مصر، این نقاب طلایی رنگ در حالی شتابزده و عجولانه ترمیم شده که فاصله‌ای بین بخش‌های شکسته با خراش‌هایی روی آن دیده می‌شود.کارکنان موزه قاهره مصر هنوز عامل اصلی این اتفاق را معرفی نکرده‌اند اما به گفته یکی از کارگران از چند روز قبل تقلای زیادی در بین چند تن از آنها برای ترمیم این نقاب طلایی آغاز شده بود.

کارشناسان موزه قاهره می‌گویند عاملان حادثه با چسبی ارزان این اثر ارزشمند چند هزار ساله را که از ناحیه ریش آبی‌رنگ شکسته شده بود، به‌طور ناشیانه‌ای به‌هم وصل کرده‌اند و برای پاک کردن آثار چسب با کاردک روی نقاب را خراشیده‌اند به‌طوری که این نقاب ارزشمند با این آسیب‌دیدگی نیاز به ترمیم اساسی دارد.نقاب ارزشمند توتان خامون در سال 1922 میلادی توسط یک گروه باستان‌شناس انگلیسی کشف شد و به موزه قاهره انتقال یافت.تحقیقات بازرسان برای یافتن عامل این خرابکاری همچنان ادامه دارد.
 

منبع: ایران
برچسب ها: فرعون مصر قاهره