۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۵

جزئیات دیدار ظریف با همتای ارمنی

ظریف در دیدار با وزیر خارجه ارمنستان بر رفع مشکلات ایرانیان زندانی و تجار ایرانی در آن کشور تأکید کرد که طرف ارمنی قول پیگیری در این خصوص را داد.
کد خبر : ۲۲۳۵۰۹
صراط: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز در رایزنی‌هایش با مقامات ارمنستان در دیدار با ادوارد نعلبندیان وزیر خارجه ارمنستان در خصوص مناسبات دو جانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به گفت‌وگو پرداخت.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار روابط با همسایگان را برای ایران از اولویت ویژه‌ای برخوردار دانست و گفت: روابط دو کشور تاریخی و دیرینه است و تعامل ملت ایران با ارامنه در داخل کشور و همچنین در سراسر دنیا و ارمنستان همواره صمیمانه بوده و این یکی از بهترین زمینه‌ها برای گسترش مناسبات است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان از مواضع خوب ارمنستان در حمایت از مواضع جمهوری اسلامی در مسائل حقوق بشری و موضوع هسته‌ای در محافل و مجامع بین‌المللی تقدیر و تشکر کرد و گفت: اطمینان داریم که حمایت‌های متقابل می‌تواند زمینه‌ساز تعمیق همکاری‌های بین‌المللی باشد.

ظریف همچنین از برگزاری دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور ابراز خرسندی کرد.

وزیر خارجه در ادامه به مشکلات ایرانیان زندانی در ارمنستان و همچنین مشکلات تجار ایرانی اشاره و ابراز امیدواری کرد که با ارائه تسهیلات بیشتر زمینه حضور گسترده‌تر تجار ایرانی در ارمنستان فراهم شود.

وی با اشاره به مشکلات رانندگان ایرانی در مرزهای مشترک بین دو کشور که بعضاً موجب نارضایتی آنها شده، خاطرنشان کرد: امیدواریم با عنایت مقامات ارمنی همه این مشکلات حل شد.

ظریف در ادامه به همکاری‌های سه جانبه ایران، روسیه و ارمنستان در زمینه خط آهن و همچنین همکاری مرزی ابراز امیدواری کرد که کارهای اجرایی در این زمینه هرچه سریعتر انجام شود.

وزیر خارجه ایران بر رفع آلودگی رود ارس و ضرورت تلاش دو کشور در این زمینه نیز تأکید کرد.

به گزارش فارس ادوارد نعلبندیان نیز دراین دیدار با بیان اینکه کشورم برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی را قائل است،‌ خاطرنشان کرد: ملاقات‌های دو جانبه در سطوح عالی موثر و سازنده است.

وزیر خارجه ارمنستان با تأکید دعوت رئیس جمهور این کشور از حسن روحانی برای سفر به ایروان عنوان کرد که این سفر می‌تواند فصل جدیدی را در روابط آینده دو کشور باز کند.

نعلبندیان نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور را چارچوب خوبی برای ارتقای مناسبات فی‌مابین برشمرد.

وی با اشاره به پروژه‌های مختلفی که مورد توجه دو کشور است، ابراز امیدواری کرد که مشکلات در این زمینه برطرف و کارهای اجرایی سریع‌تر آغاز شود.

وزیر خارجه ارمنستان همچنین گفت: در خصوص رفع مشکلات رانندگان و همچنین زندانیان ایرانی در ارمنستان پیگیری‌های لازم را به عمل خواهد آورد.

نعلبندیان بر ارتباط بین پارلمان‌های دو کشور و استفاده از ظرفیت‌های همکاری‌ گروه‌های دوستی پارلمانی و همچنین همکاری‌های بین استانی تأکید کرد.

وی با اشاره به سفر برنامه‌ریزی شده شهردار تهران به ایروان نسبت به انجام این سفر ابراز امیدواری کرد.

وزیر خارجه ارمنستان همچنین اعلام کرد که نشست کنسولی مشترک دو کشور نیز به زودی برگزار می‌شود.

نعلبندیان عنوان کرد که همکاری بین اسلام  و مسیحیت و دو کشور ایران و ارمنستان می‌تواند الگویی برای سایر کشورها باشد.

وی در پایان نسبت به اصول توافق جامع هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 ابراز امیدواری کرد.
منبع: فارس