۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۱

سرنوشت سرای روز‌نامه‌نگاران چه شد؟

محل سرای روزنامه‌نگاران در حالی به سالن جلسات «انتظامی» تبدیل شده است که مدیر این سرا از ارسال نامه معاون مطبوعاتی ارشاد به استان‌های مختلف برای قطع همکاری با سرای روزنامه‌نگاران گله دارد.
کد خبر : ۲۲۳۶۳۶
صراط: محل سرای روزنامه‌نگاران در حالی به سالن جلسات «انتظامی» تبدیل شده است که مدیر این سرا از ارسال نامه معاون مطبوعاتی ارشاد به استان‌های مختلف برای قطع همکاری با سرای روزنامه‌نگاران گله دارد.

سرای روزنامه‌نگاران ایران هفتم اردیبهشت سال 90 با هدف تشویق اهالی مطبوعات به فعالیت در این حرفه و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در حوزه‌های کار روزنامه‌نگاری از جمله خبر، گزارش، عکس خبری و کاریکاتور، گشایش یافت و طی سال‌‌‌های 90 تا 93 فعالیت‌های متنوعی را در این حوزه ارائه داد.
 
این در حالی است که از زمان فعالیت معاونت مطبوعاتی جدید در دولت یازدهم، سرای روزنامه‌نگاران ایران تقریباً تعطیل شد و اکنون نیز هیچگونه فعالیتی را از سوی این سرا شاهد نیستیم.
 
در هفتم بهمن 93 حسین انتظامی طی نشستی که با شورای هماهنگی انجمن‌های مطبوعات داشت در خصوص فعالیت سرای روزنامه‌نگاران اعلام کرد که نهادهایی که در گذشته توسط معاونت مطبوعاتی تأسیس شده‌اند و با نهادهای صنفی مطبوعات موازی‌کاری می‌کنند، تعطیل خواهند شد و امور مرتبط با صنف رسانه به خود اهالی رسانه منتقل می‌شود.
 
اکنون نه تنها خبری از فعالیت‌های سرای روزنامه‌نگاران نیست بلکه ماموریت‌‌‌های این سرا به صنف دیگری نیز واگذار نشده و فقط مکان سرای روزنامه‌نگاران برای برگزاری جلسات معاونت مطبوعاتی ارشاد قرق شده است.
 
مجید امرایی با انتقاد از عدم حمایت‌‌های وزارت ارشاد به خصوص معاونت مطبوعاتی در خصوص تداوم فعالیت سرای روزنامه‌نگاران اظهار داشت: معاونت مطبوعاتی ارشاد در دولت یازدهم علاوه بر اینکه هیچگونه حمایتی را برای ادامه فعالیت سرای روزنامه‌نگاران اعمال نکرد بلکه اجازه فعالیت این سرا را نیز نداد.
 
مدیر سرای روزنامه‌نگاران در ادامه با اشاره به نامه معاون مطبوعاتی ارشاد به استان‌های مختلف برای قطع همکاری با سرای روزنامه‌نگاران، افزود: به منظور بررسی این امر در کنار پیگیری‌های مختلف خواستار ملاقات و برقراری شرایط گفت‌وگو با معاون مطبوعاتی ارشاد «حسین انتظامی» شدیم اما متاسفانه شرایطی از سوی وی برای انجام گفت‌وگو فراهم نشد و در واقع وی مجال گفت‌وگو را بست.
 
وی با اعلام اینکه سرای روزنامه‌نگاران در 20 استان کشور دارای نمایندگی‌ است، ادامه داد: البته 17 نمایندگی این سرا فعالیت خود را آغاز کرده‌ است و سه نمایندگی‌ نیز آماده افتتاح بود اما به دلیل عدم حمایت‌های ارشاد و نامه معاونت مطبوعاتی به استان‌ها برای قطع همکاری با سرای روزنامه‌نگاران این سه مرکز کار خود را آغاز نکرد.
 
مدیر سرای روزنامه‌نگاران درباره محل اسقرار سرای روزنامه‌نگاران در شرایط فعلی گفت: محل سابق این سرا دوماه بعد از آغاز فعالیت معاونت مطبوعاتی در دولت یازدهم توسط این معاونت بازپس گرفته شد و آنطور که اطلاع دارم این محل به سالن جلسات معاونت مطبوعاتی ارشاد تبدیل شده است.
 
به گفته وی، جای سرای روزنامه‌نگاران به عنوان یک جایگاه فرهنگی در حوزه روزنامه‌نگاری خالی است.
 
امرایی با اعلام اینکه این مرکز آموزشی به کوشش خود اهالی رسانه در استان‌‌ها ایجاد شده بود، اضافه کرد: تا زمان فعالیت این مرکز شاهد عضویت 6000 روزنامه‌نگار و خبرنگار در این سرا بودیم.
 
امرایی با تأکید بر اینکه سرای روزنامه‌نگاران محلی برای آموزش ضمن خدمت خبرنگاران و روزنامه‌نگاران بود، گفت: به تعطیلی این امر ضربه جدی به حوزه آموزش روزنامه‌نگاری وارد شد.
 
مدیر سرای روزنامه‌نگاران یادآور شد: به دنبال برگزاری 286 کارگاه آموزشی با حضور اساتید مجرب، 5400 گواهی آموزشی به روزنامه‌نگاران و خبرنگاران اعطا شد.
 
با توجه به اینکه برگزاری کارگاه‌ها و جلسات آموزشی برای خبرنگاران و روزنامه‌نگارانی که عمدتاً فعالیت‌ آنها با رشته‌های تحصیلیشان هیچگونه همخوانی ندارد یک ضرورت محسوب می شود که لازم است معاونت مطبوعاتی ارشاد به عنوان متولی امور رسانه‌ها و خبرنگاران به این مهم توجه داشته باشد به گونه‌ای که مانع ظرفیت‌سازی‌ها برای آموزش و پرورش خبرنگاران مجرب نشود.

منبع: فارس