۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴

بهره برداری از نخستین باند بتنی کشور

نخستین باند بتنی کشور دقایقی پیش با حضور معاون اول رئیس جمهور دئر فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز به بهره‌برداری رسید.
کد خبر : ۲۲۵۴۱۸
صراط: نخستین باند بتنی کشور دقایقی پیش با حضور معاون اول رئیس جمهور دئر فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز به بهره‌برداری رسید.

طول این باند 4 هزار و 200 و عرض آن 60 متر است که دوسر باند بوده و دارای تاکسی وی که قابلیت دو بانده بودن را نیز به این مجموعه می‌بخشد.

امکان تیکاف برای بوئینگ 747 و ایرباس60-300 فراهم شده و برای بازسازی و بهره‌برداری از این باند که عنوان نخستین باند بتنی کشور را یدک می‌کشد 193 هزار متر مکعب خاکبرداری، 90 هزار متر مکعب عملیات بتن‌ریزی، 8 کیلومتر کانال کنی و زهکشی، تجهیز 15 کیلومتر لوله روشنایی و ... صورت گرفته است.

سیستم روشنایی این باند نیز بنا به اظهارات دست اندرکاران و مجموعه فرودگاهی استان سیستم روشنایی خریداری شده برای این مجموعه از پیشرفته‌ترین و به روزترین سیستم‌های دنیا اعلام شده و اولین تجربه در کشور محسوب می‌شود و برای نصب و راه‌اندازی سیستم روشنایی نخستین باند بتنی 180 کیلومتر کابل کشی و مکان یابی چراغ‌ها در باند انجام شده است.
مدت اجرای این طرح 17 ماه اعلام شده و برای اتمام آن نیز در مجموع 400 میلیارد ریال هزینه شده که از این مبلغ 250 میلیارد ریال برای خود باند بتنی و 150 میلیارد ریال نیز برای بخش سیستم روشنایی اعتبار هزینه گشته است.
اواسط سال 91 بود که مدیرکل وقت فرودگاه‌های آذربایجان‌شرقی اعلام کرد با توجه به استفاده مکرر طی سالیان طولانی از باند اصلی فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی(تبریز) رویه آسفالت این باند برای استفاده‌های فرودگاهی و نشست و برخواست هواپیما جوابگو نبوده و حتی در شرایطی می‌توانست خطرساز باشد و به همین منظور بهسازی این باند در آن مقطع آغاز شده و با توجه به بهره‌برداری از باند دوم فرودگاه تبریز در اواخر سال 90 خدمات فرودگاهی در تبریز با استفاده از ظرفیت این باند ارائه می‌شد و اکنون بعداز نزدیک به 28 ماه شاهد بهره برداری از این طرح بازسازی هستیم.

البته این باند نزدیک به 6 دهه و از زمان تاسیس فرودگاه تبریز یعنی سال 1329 در زیر چتر هواپیماهای مختلف قرار داشته و امروز اکسیر جوانی را با به سازی و بازسازی آن به این پیر کهن تزریق کرده‌اند.

گزارش فارس حاکی است، فرودگاه تبریز در سال 1329 با مأموریت ارائه خدمات هوایی، پروازهای برنامه‌ای و غیربرنامه‌ای، آموزشی و نظامی برای مسافران، متقاضیان و سایر ارگان‌های کشوری و تحت نظارت ضوابط سازمان جهانی هوانوردی ICAO در محل کنونی تأسیس شد.
 
برای نخستین بار در سال 1326 دفتری با عنوان بی‌سیم هوایی در شهر تبریز در ساختمان مشهور به بی‌سیم در انتهای خیابان ارتش فعلی فعالیت خود را آغاز کرده و در سال 1329 از بی‌سیم هوایی به ایستگاه هوایی تغییر عنوان یافت و باند پروازی خاکی در محل فعلی فرودگاه مورد استفاده قرار گرفت.
 
در سال 1335 با نصب دستگاه‌های ناوبری در محوطه فرودگاه و ایستگاه هوایی به ‌نام فرودگاه تبریز تغییر نام داده است و در سال 1337 عملیات ساختمان 3 طبقه و برج کنترل در طبقه چهارم در محوطه فرودگاه شروع شده و در سال 1338 مورد بهره‌برداری قرار گرفته و اداره فرودگاه از شهر به خود فرودگاه نقل مکان یافته است و با راه‌اندازی دستگاه‌های مخابراتی و نصب یک دستگاه سانترال تلفن 25 شماره‌ای داخلی و خرید و نصب یک رشته تلفن برای ارتباط با شهر اقدام شده است؛ سرویس هوایی بین تبریز - تهران و بالعکس با هواپیمای DC3 هفته‌ای دو پرواز توسط شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) دایر شده است.
 
در سال 1356 پرواز حجاج از این فرودگاه شروع و از سال 1370 با تصویب هیئت دولت به عنوان فرودگاه بین‌المللی نامگذاری شده و در سال 1378 به عنوان یکی از فرودگاه‌های درجه یک کشور انتخاب شده است و از آن تاریخ به عنوان یکی از چهار فرودگاه Open Sky (آسمان باز) ایران خدمات هوایی خود را به پروازهای داخلی، خارجی و عبوری ارائه می‌کند.
 
این فرودگاه هم‌اکنون با داشتن حدود 200 پرواز داخلی و 20 پرواز خارجی ورودی و خروجی در هفته از نظر تعداد پرواز و تجهیزات ناوبری از جایگاه مناسبی در کشور برخوردار بوده و در حال حاضر دارای یک فرودگاه اقماری به نام فرودگاه سهند است.

منبع: فارس