۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۲

یادی دوباره از سیمرغی که خروس شد

یکی از مدیران سابق سینمایی گفت: ابراهیم حقیقی در پوسترسازی سینمای ایران جریان سازی ایجاد کرد.
کد خبر : ۲۲۶۰۶۴
صراط: سید محمد بهشتی، شامگاه 20 بهمن در آیین رونمایی از پوسترهای ابراهیم حقیقی در برج میلاد درباره ابراهیم حقیقی و پوسترهای سینمایی او بیان کرد: ابراهیم حقیقی حق زیادی به سینمای ایران دارد، چون خیلی چیزها در سینمای ایران یادگاری اوست.

وی افزود:‌ فیلم‌های ایرانی ساخته و نمایش داده می‌شوند و بعد دیگر دسترسی به آنها سخت می‌شود اما ابراهیم حقیقی چیزهایی را آفرید که همیشه پیش چشم ما هستند.

بهشتی با اشاره به اینکه نشان بنیاد سینمایی فارابی، موزه سینما، خانه سینما و سیمرغ جشنواره فجر از کارهای ابراهیم حقیقی است، اظهار کرد: شاید بیشترین کسی که در زمینه پوستر برای سینمای ایران کار کرده، ابراهیم حقیقی باشد، به دلیل انبوه کارهایی که او انجام داده یک جریان سازی در پوسترسازی سینما ایجاد شده است.

بهشتی ادامه داد: زمانی که ابراهیم حقیقی در زمینه گرافیک سینما فعالیت‌های خود را توسعه داد، زمان تولد سینمای ایران بود و اگر کارهای او را مرور کنید کاملا عطر و طعم آن دوران و سینمای آن زمان را می‌بینید؛ سینمایی که ممکن بود از جهتی حقیر باشد اما به لحاظ معنا و شاعرانگی یک سینمای شریف،‌ ارزشمند و انسانی بود.

وی گفت:‌ اگر بخواهیم در گرافیک سینما یک نفر را در وجه نمادین معرفی کنیم، او ابراهیم حقیقی است، البته دیگران هم زحمت کشیده‌اند و قدر آنها را نمی‌توان نشناخت اما جایگاه حقیقی مهم‌تر و ارزشمندتر است.

ابراهیم حقیقی، هنرمند گرافیست نیز در این مراسم با تشکر ویژه از محمد بهشتی که زمانی سفارش دهنده بسیاری از کارهای او در بنیاد فارابی بوده است، گفت:‌ کار گرافیک بدون سفارش اتفاق نمی‌افتد، مخصوصا در حوزه سینما که باید فیلمی تولید شده باشد تا پوستر آن را طراحی کنند.

او درباره ماندگاری یک پوستر توضیح داد: خود اثر مهم است که ارزشمندی یا شوقی را برای طراح داشته باشد تا پوستر بهتری را خلق کند، اصل دوم هم سفارش دهنده است که تمام آثار خوبی که در این نمایشگاه می‌بینید از جانب یک تهیه کننده یا کارگردان فرهیخته بوده است.

حقیقی اظهار کرد: اگر سیمرغ به عنوان نشان جشنواره فجر تولید شد تنها برای من نیست بلکه نتیجه یک هم اندیشی و تفکر جمعی بود تا این نشان ساخته شود، حتی اینکه چرا سیمرغ بلورین باشد از آن فکر جمعی حاصل شد. البته یک عدد سیمرغ اینجاست که برای دو سال قبل بود که دوستان به چیزی که ما ساخته بودند حجم دادند و آن را تبدیل به خروس کردند.

او تصریح کرد: سیمرغ یک مرغ نیست بلکه یک نماد ایرانی است که از ادبیات ما می‌آید و نمی‌توان آن را به حجم تبدیل کرد، مثل سینما که به ماده تبدیل نمی‌شود.

حقیقی افزود: همه این پوسترهایی که اینجاست از آثاری برخاسته‌اند که در آن‌ها سعی کرده‌ام کار کسانی را پذیرفته باشم که اول به دل خودم بنشیند.

او در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: تولد سینمای نوین ایران زمانی آغاز شد که "مرتضی ممیز" و "فرشید مثقالی" به عنوان اساتید من به من یاد دادند قصه‌های سالم را برای سینمای سالم کار کنم.

به گزارش ایسنا، در این مراسم پوسترهای زیادی از ابراهیم حقیقی که مربوط به سال‌های مختلف بود در دور تا دور بخش فوقانی برج میلاد نمایش داده شدند و پوستر نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر هم به طور نمادین توسط ابراهیم حقیقی و محمد بهشتی رونمایی شد.

همچنین فرشته طائرپور یکی از سیمرغ‌هایی را که از جشنواره فجر جایزه گرفته بود به این مراسم آورده بود که ابراهیم حقیقی گفت این دقیقا همان سیمرغی است که من طراحی نکردم و مربوط به دو سال قبل است.

در آیین رونمایی از این پوسترها که مربوط به فیلم‌های سینمایی مختلف و مجموعه پوسترهای سینمایی جشنواره فجر بود، ابراهیم حقیقی، هوشیار مدیرعامل برج میلاد و ملانوروزی مدیر اداره تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد بهشتی، سیف الله صمدیان،‌ فرشته طائرپور، منوچهر شاه سواری، مجید مظفری و هنرمندان دیگر حضور داشتند.


منبع: ایسنا