۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۳
جدیدترین تحولات جبهه عملیاتی جنوب سوریه

آزادسازی 3 منطقه در سوریه +نقشه

عملیات گسترده ارتش سوریه درحالی در مثلث «درعا – قنیطره – ریف دمشق» درحالی ادامه دارد که نیروهای ارتش و دفاع مردمی این کشور موفق شدند، امروز (چهارشنبه) 3 منطقه جدید را آزاد کنند.
کد خبر : ۲۲۶۵۴۵
صراط: عملیاتی که نیروهای ارتش سوریه با همکاری نیروهای دفاع مردمی این کشور در مثلث درعا – قنیطره – ریف دمشق از 3 روز پیش آغاز شده بود، امروز (چهارشنبه) با فروپاشی جمعی گروه‌های مسلح تروریستی مورد حمایت رژیم صهیونیستی ادامه یافت.

پیشروی ارتش سوریه که از روز سه شنبه گذشته با آزادسازی مناطق مهم از جمله شهر استراتژیک «دیر العدس» و چندین روستای مهم دیگر در ریف درعا آغاز شد، امروز نیز ادامه یافت و تعجب و شگفتی رسانه‌های وابسته به گروه‌های مسلح و همچنین صهیونیستی را برانگیخت.

 آزادسازی 3 منطقه در سوریه +نقشه
موقعیت استان درعا در سوریه به رنگ نارنجی مشخص شده؛ ریف دمشق در کادر آبی و قنظره در کادر سبز مشخص شده

اما در جدیدترین تحولات میدانی جاری در جنوب سوریه نیروهای ارتش این کشور با همکاری نیروهای دفاع مردمی موفق شدند، شهرک «دیر ماکر» و تپه‌های «مصیح»، «مرعی»، «السراج» یا «السرجه» و «عروس» در ریف جنوب غربی دمشق که در جوار دو استان ریف قنیطره و ریف جنوب درعا قرار دارند، را آزاد و مواضع خود در این مناطق را مستحکم کنند.

هم اکنون عملیات‌های ارتش سوریه در مثلث ریف دمشق – درعا – قنیطره ادامه دارد و هدف بعدی ارتش سوریه آزادسازی شهرک «خربه سلطانه» بیان شده است.

به موازات پیشروی سریع و غافلگیر کننده ارتش سوریه، میانجیگری‌هایی از سوی شخصیت‌ها و اعضای هیأت‌های آشتی ملی در ریف جنوبی درعا برای برقراری آتش‌بس بین گروه‌های مسلح این منطقه با ارتش سوریه صورت گرفته تا از کشته شدن بیش از پیش عناصر مسلح در جریان آزادسازی این مناطق توسط ارتش سوریه و وارد آمدن خسارات بیش از پیش به این گروه‌ها همانند آنچه در دیر العدس رخ داد، جلوگیری شود.

 آزادسازی 3 منطقه در سوریه +نقشه

مهمترین کانون‌های درگیری در استان درعا در کادر قرمز و شهر درعا در کادر آبی مشخص شده

مهمترین خواسته سرکردگان گروه‌های مسلح در روستاهای ریف جنوبی درعا عفو افسران و نظامیان جدا شده از ارتش سوریه در قبال تسلیم مناطق تصرف ایشان به ارتش سوریه است.

از سوی دیگر، از شهرک «تل الحاره» در ریف درعا گزارش شده که شخصیت‌ها و بزرگان این شهرک از طریق بلندگوی‌های مساجد تل الحاره از گروه‌های تروریستی و عناصر مسلح خواستار خروج فوری از این شهرک شده‌اند.

در حالی‌که از شهرک «کفر شمس»‌ در ریف درعا به عنوان یکی از مهمترین اهداف ارتش سوریه گزارش شده که این شهرک شاهد فرار گسترده گروه‌های مسلح و عناصر تروریستی وابسته به «ارتش آزاد» است.

از سوی دیگر برخی از صفحات اینترنتی وابسته به گروه‌های مسلح تروریستی یکدیگر را به دلیل تلاش برای دستیابی به توافق با ارتش سوریه و تسلیم مناطق تحت تصرف‌اشان به خیانت متهم کردند که بیانگر اوضاع بسیار آشفته این گروه‌ها و ناتوانی آنها جهت مقابله با ارتش سوریه است.

منابع خبری وابسته به گروه‌های مسلح به پیشروی ارتش سوریه در محورهای درعا - قنیطره – ریف دمشق اذعان و تاکید کرده‌اند که پیشروی ارتش سوریه و نیروهای دفاع مردمی این کشور پس از آزادسازی شهر دیر العدس و تپه‌های اطراف آن در ریف شمال غربی درعا ادامه دارد و آزادسازی این مناطق راه را برای ارتش سوریه جهت پیشروی در عمق این منطقه ادامه دارد.

مهمترین بازتاب پیشروی ارتش سوریه در ریف درعا و مناطق آزاد شده در این جبهه عملیاتی امنیت «دمشق»، پایتخت سوریه را بیش از پیش تامین می‌کند.

مهمترین گروه تروریستی فعال در مناطق جنوبی سوریه «جبهه النصره» است که طی ماه‌های اخیر مناطق گسترده‌ای از دو ریف قنیطره و درعا در نزدیکی استان ریف دمشق و همچنین مرزهای اردن و بلندی‌های اشغالی جولان را با حمایت مستقیم و همه جانبه ارتش رژیم صهیونیستی تصرف کرده بود.

غیر از گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره، گروه تروریستی موسوم به «لشکر اول» نیز در استان‌های جنوبی سوریه فعالیت دارد و پیش از آغاز عملیات اخیر ارتش سوریه، نبردی را تحت عنوان «شکستن دست‌ها» آغاز کرده بودند که اولین هدف آن تصرف شهرک «قرفا» در نزدیکی شهر «الشیخ مسکین»، در ریف شمالی درعا و نزدیک به بزرگراه بین المللی درعا – دمشق بود که با مقاومت مردمی این شهرک مواجه شده بود.

گروه تروریستی لشکر اول اولین گروه از تروریست‌های آموزش دیده توسط آمریکایی‌ها تحت عنوان عناصر مسلح میانه‌رو در اردن و عربستان سعودی با حمایت مالی سعودی‌هاست که توسط اتاق فرماندهی تشکیل شده از افسران سعودی، انگلیسی، آمریکایی، فرانسوی، اردنی و صهیونیستی موسوم به «اتاق الموک» هدایت می‌شوند.
منبع: فارس