۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۴

اتمام‌ساخت ضریح حرم‌امامین‌عسکریین(ع)

مدیر پروژه ساخت ضریح حرمین عسکریین(ع) با اشاره به اتمام ساخت این ضریح گفت: ضریح حرم امام هادی و امام حسن عسکری علیهما السلام پس از برقراری امنیت کامل در سامرا به عراق منتقل می‌شود.
کد خبر : ۲۲۶۷۵۶
صراط: حجت‌الاسلام سید ابراهیم لاجوردی مدیر پروژه ساخت ضریح حرمین عسکریین(ع)اظهار کرد: کار ساخت ضریح امامین عسکریین(ع) مدتی است به پایان رسیده و منتظر رهنمودهای مرجعیت دینی از نجف هستیم تا هماهنگی لازم بین مسئولان عراق و ایران برای انتقال ضریح انجام شود.

به گفته وی این ضریح پس از استقرار امنیت و آسایش کامل در شهر سامرا به کشور عراق منتقل خواهد شد.

کار ساخت ضریح حرمین عسکریین از سال ۱۳۸۹ با تاکید آیت‌الله العظمی سیستانی در قم آغاز شده و امسال به پایان رسیده است.

به گفته حجت‌الاسلام لاجوردی برای ساخت این ضریح از ممتازترین هنرمندان و بهترین مصالح استفاده شده به گونه‌ای که پیش بینی می‌شود عمر آن بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ سال باشد.

وی ادامه داد: بدنه این ضریح از ۱۱ تن چوب اعلاء ساج است که از کشور برمه وارد شده و مانع نفوذ آب و حشره و موریانه است.

حجت‌الاسلام لاجوردی افزود: در ساخت ضریح حرمین عسکریین ۷۰ کیلوگرم طلا، ۴ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم نقره و ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم مس به کار رفته است.

به گفته مدیر پروژه ساخت حرمین امامین عسکریین طراحی این اثر بدیع را سید مهدی علمدار از بزرگ‌ترین طراحان کشور انجام داده و سیدمحمد حسینی موحد از اساتید برجسته خوشنویسی کشور در این ضریح هنر خود را ارائه کرده است.

حجت‌الاسلام لاجوردی گفت: علاوه بر این ضریح، ۵ صندوق خاتم توسط استادان نامی شیراز با استفاده از عاج فیل ساخته شده که برای تذهیب هر صندوق ۲۵۰ هزار دلار هزینه شده است.

وی افزود: همچنین ۴ درب بزرگ طلا و میناکاری شده که برای هر در دو کیلوگرم طلا به کار رفته و نیز ۸ در کوچک که مابین درهای بزرگ نصب می‌شود ساخته شده است.
منبع: ابنا