۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۶
حمید روحانی تشریح کرد:

تفاوت ماهوی حکم سلمان رشدی و ترور

رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی ایران گفت: حکم حضرت امام خمینی(ره) درباره سلمان رشدی مرتد، نظریه مشترک علمای شیعه و سنی است و اگر این حکم اجرا می‌شد، دیگر شاهد این همه تحرکات علیه اسلام نبودیم.
کد خبر : ۲۲۶۸۵۸
صراط: رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی ایران گفت: حکم حضرت امام خمینی(ره) درباره سلمان رشدی مرتد، نظریه مشترک علمای شیعه و سنی است و اگر این حکم اجرا می‌شد، دیگر شاهد این همه تحرکات علیه اسلام نبودیم.

حجت‌الاسلام سید حمید روحانی جمعه شب در همایش بررسی بین‌المللی پیام‌های انقلاب اسلامی در روستای کیاپی (دهکده جهانی مقاومت و محل یادمان شهید مصطفی محمود مازح شهید اجرای حکم ارتداد سلمان رشدی) درباره چرایی نگارش کتاب آیات شیطانی توسط سلمان رشدی گفت: از وقتی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید کارشناسان و ناظران سیاسی غرب پیش‌بینی کردند که اسلام تبدیل به حکومت جهانی خواهد شد.
 
وی بیان کرد: جهان‌خواران تجربه داشتند اگر اسلام در کشوری نفوذ کند دست آنها را قطع می‌کند و اجازه تعددی به حکومت‌ها را نمی‌دهد.
 
مؤسس و رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی اضافه کرد: استکبار در نخستین گام تلاش کرد که جلوی گسترش حجاب را در کشورها بگیرند، سعی کردند برای مسلمان‌های در کشورهای غربی ناامنی ایجاد کنند در خیابان‌ها به مسلمانان تعرض کردند.
 
وی اضافه کرد: دشمنان اسلامی سعی کردند اسلام را در بین دانش‌آموزان زیرسئوال ببرند و در مدارس انگلیس‌ خواندن درس مسیحت را برای مسلمانان اجباری کردند.
 
روحانی خاطرنشان کرد: با هر وسیله تلاش کردند که نفوذ اسلام را کمرنگ کنند، فیلم‌های مبتذل و خشونت بار علیه اسلام درست کردند و صدها مقاله علیه اسلام و ایران نوشتند و اسلام هراسی را در جهان تبلیغ کردند.
 
وی اضافه کرد: به صحنه آوردن بن‌لادن نیز از برنامه‌های کاری آنها بود و این موضوع را قبل از انقلاب در برنامه کاری خویش قرار دادند و سعی داشتند افرادی مانند بن‌لادن را در برابر امام خمینی (ره) معرفی کنند.
 
مؤسس و رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: همه تلاش‌ها برای کم‌رنگ کردن انقلاب و اسلام است. اسلام‌هراسی محور فعالیت آنها بود. مثلا جریان داعش و النصره ماموریت بدنام کردن اسلام  را در برنامه کاری خویش قرار دادند.
 
وی بیان داشت: غربی‌ها به این نتیجه رسیدند که آل‌سعود نمی‌توانند منافع اسرائیل را حفظ کند و تلاش دارند با خون‌ریزی در کشورهای اسلامی جریان انقلاب فلسطین را کم‌رنگ کنند.
 
مؤسس و رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی درباره حکمی که امام (ره) درباره اعدام سلمان رشدی صادر کرد، بیان داشت: صدور حکم اعدام برای سلمان رشدی برگرفته از آیات و روایات قرآنی بود، مبارزه با ظلم و حکم امام برگرفته از آیات صریح قرآن بود.
 
وی بیان داشت: حکم امام درباره سلمان رشدی نه تنها نظریه علمای شیعه است بلکه علما سنی نیز در این باره با امام راحل هم نظر هستند و  امام رضا(ع) نیز درباره توهین به مقدسات نیز روایت دارند که افراد توهین کننده به مقدسات باید اعدام شوند.
 
روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: سلمان رشدی فرد بیماری است که اگر از بین نرود جامعه را بیمار می‌کند، اما در جامعه اسلامی اگر فردی به درجه ارتداد رسید برای جامعه اسلامی خطرناک است و اقدام سلمان رشدی موجب انحراف و هرج و مرج مذهبی می‌شود.
 
مؤسس و رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی با طرح این پرسش که آیا ادیان دیگر نیز در این باره نظر خاصی دارند، بیان داشت: فلسفه‌های دنیا نیز درباره ارتداد و خدشه‌دار کردن ادیان با مسلمانان هم نظر هستند و اگر فردی به دین تعرض کرد حکم آنها مرگ است، اندیشه اعدام مرتد در دنیا مرسوم است.
 
وی درباره تفاوت ماهوی اجرای حکم امام خمینی (ره) و ترور گفت: در ترور، مسئله از قبل مشخص نیست و چون به صورت کور اجرا می شود ممکن است افراد بیگناه هم کشته شوند اما در احکامی مانند حکم سلمان رشدی، موضوع از قبل مشخص شده و هر فردی که اهانت کرده، می‎داند که حکم آن مرگ است.
 
روحانی بیان داشت: بسیاری از مسئولان کشورهای اسلامی حکم امام راحل را تایید کردند و علمای شیعه و سنی حکم امام خمینی (ره) را تایید کردند و فتوای شخصی امام خمینی (ره) نبود و مسئله جهانی و مورد تایید بود و با ترور تفاوت دارد و حکم فردی و شخصی نیست.
 
وی درباره عدم اجرای درست حکم امام خمینی (ره) گفت: اگر حکمی که  صادر شد به صورت کامل اجرا می‌شد دیگر نشریه‌ای مانند شارلی ابدو اجازه تعرض به اسلام را نمی‌داد.
 
مؤسس و رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی گفت: امام خمینی (ره) در صدور حکم نه تنها حکم اعدام برای سلمان رشدی بلکه برای افرادی که اقدام به انتشار این کتاب کردند نیز باید اجرا می‌شد.
 
وی بیان داشت: امام خمینی (ره) در پیام خویش نویسنده و ناشران را به اعدام محکوم کرد و اگر این حکم به درستی اجرا می‌شد در حال حاضر شاهد این همه تحرکات علیه اسلام نبودیم.
 
روحانی اضافه کرد: امروز وظیفه همه کسانی که دوست‌دار اسلام هستند باید نسبت به اجرایی کردن حکم امام خمینی (ره) درباره ناشران این کتاب و توهین کنندگان به مقدسات اقدام کنند.
 
وی خاطر نشان کرد: ناشران سودجود که به دنبال سودپرستی هستند با چاپ این کتاب به دنبال سودپرستی هستند به دنبال چاپ این‌گونه نشریات نیستند.
 
وی بیان داشت: از دولت‌مردان انتظار نیست که در این زمینه گام بردارند، بلکه مردم انقلابی و حزب‌اللهی، همانانی که با وجود مشکلات روزمره در زندگی در روز 22 بهمن برای سربلندی اسلام و ایران در صحنه حاضر شدند باید نسبت به اجرای این حکم اقدام کنند.
 
مؤسس و رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی بیان داشت: مردم برای نان و آب شهید ندادند، مردم ایران اسلامی برای احیاء اسلام جان‌شان را در طبق اخلاص گذاشتند.
 
وی خاطرنشان کرد: راه شهدا راه پیوستن به خداست و امام خمینی برای پیروزی اسلام اصلا مسائل مادی را مطرح نکردند و در راهپیمایی مردم نشان دادند که به دنبال مسائل مادی نیستند و ملت از آغاز به دنبال مسائل مادی نبود.
 
روحانی تاکید کرد: ملت ایران پیرو راه حسین (ع)، علی (ع) و اسلام است و حفظ اسلام و دفاع از استقلال برای ملت بسیار مهم است و در روز 22 بهمن به صحنه آمد و پیام قاطعی دادند.
 
وی در ادامه با انتقاد از سخنرانی روحانی رییس جمهور در روز 22 بهمن و بسنده کردن تشکر خشک و خالی از حضور مردم گفت: ملت از دولت تشکر خشک و خالی نمی‌خواهند، درخواست ملت از دولت حضور قدرتمند و با عزت بر سر میز مذاکرات هسته‌ای است.
 
مؤسس و رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی اضافه کرد: پیام ملت ما عدم تسلیم در برابر آمریکا است، ملت ما خواهان پیروی دولتمردان از رهبری هستند، دولتمردان به اسم شهدا به دنبال حفظ منافع دشمن نباشند.
 
وی بیان داشت: تا زمانی که اهداف امام و رهبر انقلاب اسلامی در جامعه حاکم باشد مردم ما در دنیا سربلند هستند.
 
مؤسس و رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی همچنین با گرامیداشت یاد حجت الاسلام زارعی، خاطرنشان کرد: شیخ حسین زارعی دلیرمردی بود که راه امام خمینی(ره) را پاس داشت و با اموال خویش از اسلام دفاع کرد و اگر مجال می‌یافت، در راه اسلام جان‌فشانی می‌کرد. او از بیت‌المال ارتزاق نکرد و با معرفی دهکده مقاومت به دنیا مجری فرمان امام خمینی(ره) درباره رشدی مرتد بود.
 
وی بیان کرد: این شیخ فرزندش را هم در راه دفاع از اسلام و ایران از دست داد و فداکاری این مرد بزرگ برای همه ما الگوست و الگو و اسوه‌ای است که خداوند به وسیله آنها حجت را بر ما تمام کرد و امیدواریم روزی آرزوی این مرد تحقق پیدا کند و سلمان رشدی مرتد به سزای عمل خودش برسد.
منبع: فارس