۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۰
رئیس پلیس کشور در نخستین گردهمایی کاراگاهان پلیس:

ایران از امنیت خوبی برخوردار است/ در هفته یک قتل در هر استان کشور اتفاق می‌افتد

وی با اشاره به امنیت موجود در ایران و شرایط امنیتی کشورهای اطراف، گفت: با وجود تمام تهدیداتی که در اطراف کشورمان وجود دارد، ایران از امنیت خوبی برخوردار است و حوادث ناگوار رخ داده در کشورمان به نسبت حجم تهدیدات پیرامونی ناچیز است. از این رو است که به وقوع پیوستن یک مورد گروگان‌گیری، اسیدپاشی و زورگیری به مساله اول جامعه تبدیل می‌شود و این در حالی است که برای اهالی شهر «رقه» و بسیاری دیگر از شهرهای منطقه، تنها زنده ماندن و حفظ جان در اولویت قرار دارد.
کد خبر : ۲۲۷۳۵۲
صراط: سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، در اولین گردهمایی کارآگاهان پلیس آگاهی، با اشاره به تلاش غرب علیه کشورمان و با تاکید بر اینکه توسعه برخی جرایم همچون جرائم سایبری در کشور ما با نوعی هوشمندی همراه است، اظهار داشت: گرچه تهاجم فرهنگی لیبرال دموکراسی، جهانی است ولی این دیدگاه، یک طراحی هدفمند علیه کشورمان داشته و از آن به عنوان یک ابزار جنگ نرم در عرصه سیاسی و فرهنگی بهره برده است.

فرمانده نیروی انتظامی تجهیز و اعزام گروه‌های تروریستی به خاک کشورمان و همچنین تولید مواد مخدر در اطراف مرزهای ایران را از دیگر اقدامات غرب علیه کشورمان عنوان کرد و افزود: این موارد و مواردی از این دست، نشان دهنده آن است که تهدیدات به صورت هدفمند به سمت ما هدایت می‌شوند.

وی با اشاره به امنیت موجود در ایران و شرایط امنیتی کشورهای اطراف، گفت: با وجود تمام تهدیداتی که در اطراف کشورمان وجود دارد، ایران از امنیت خوبی برخوردار است و حوادث ناگوار رخ داده در کشورمان به نسبت حجم تهدیدات پیرامونی ناچیز است. از این رو است که به وقوع پیوستن یک مورد گروگان‌گیری، اسیدپاشی و زورگیری به مساله اول جامعه تبدیل می‌شود و این در حالی است که برای اهالی شهر «رقه» و بسیاری دیگر از شهرهای منطقه، تنها زنده ماندن و حفظ جان در اولویت قرار دارد.

احمدی مقدم حساسیت رسانه‌ها و جامعه امروزمان در قبال جرائمی همچون قتل و گروگان‌گیری را نشان دهنده تراز امنیتی بالای کشور و غیرعادی بودن این جرائم برای جامعه عنوان کرد و افزود: در حال حاضر روزانه در تمام سطح کشور حدود 5 تا 6 فقره قتل رخ می‌دهد و به عبارت دیگر بطور میانگین در هفته یک قتل در هر استان کشور اتفاق می‌افتد؛ از این رو وقوع قتل برای پلیس در هر استان دارای حساسیت خاصی است که تا حصول نتیجه به پیگیری آن ادامه می‌دهیم. این در حالی است که به عنوان مثال در همین کشورهای منطقه روزانه چندین نفر سوزانده می‌شوند و سرشان بریده می‌شود، آیا در آن کشور وقوع یک قتل یا هر چند روز یک قتل می‌تواند به عنوان یک موضوع امنیتی تلقی شود؟

فرمانده نیروی انتظامی در ادامه با تاکید بر ضرورت ثبت تجربیات گرانبهای کاراگاهان پلیس آگاهی گفت: از یک سو آمار کشفیات بسیار خوب پلیس در جرائم جنایی نشان از تجارب گران‌بهای کارآگان پلیس جنایی کشورمان دارد ولی از سوی دیگر عدم ثبت این خاطرات و تجربیات باعث می‌شود تا این تجربیات به دست فراموشی سپرده شده و در حیطه آموزش نسل آینده قرار نگیرد، لذا با وجود این همه توانایی پلیسی و انباشت تجربه، پسندیده نیست که برای آموزش کارآگاهان تازه کار از ترجمه رمان‌های پلیسی و دوبله فیلم‌های خارجی این حوزه استفاده کنیم.

وی افزود: باید توجه داشت که مستند سازی حقیقت و تجربه کارآگاهان نه تنها می‌تواند به عنوان مبنای تجزیه و تحلیل ضعف‌ها و قدرت‌های ما در پرونده‌های مختلف باشد، بلکه به دانش‌افزایی در پلیس نیز خواهد انجامید. این در حالی است که علاوه بر این موارد، مستند سازی تجارب کارآگاهان پلیس می‌تواند به عنوان مبنایی برای آموزش نسل آتی پلیس نیز قرار گیرد.

احمدی مقدم ثبت خاطرات کاراگاهان پلیس آگاهی را تبدیل یک دانش ضمنی به یک دانش رسمی معرفی و خاطرنشان کرد: ثبت خاطرات پلیسی خدمت بزرگی است که می‌تواند به عنوان داستان‌های پلیسی و معماهایی از این دست، به عنوان پایه‌ای برای دانش آموختگان پلیس تبدیل شود و مستندات سازمانی و کتب علمی ما را ارتقا دهد.
وی با طرح این پرسش که، "مگر ما منابع غنی نداریم که از داستان‌های خارجی استفاده می‌کنیم؟"، گفت: امروزه کشورهایی که تاریخ ندارند تلاش می‌کنند که با ساخت فیلم‌های تاریخی برای خود تاریخ بسازند. به عنوان مثال در تاریخ نامی از کره‌جنوبی وجود ندارد اما آنها با خلق افسانه‌ها و اسطوره‌ها در فیلم‌ها و سریال‌های خود می‌خواهند برای خودشان تاریخ درست کنند. حالا ما با این تاریخ و تجربه باید بتوانیم پرونده‌های مختلف را در قالب کتاب و خاطرات کارآگاهان منتشر کنیم.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به حادثه گلپایگان، اظهار کرد: در این حادثه مجرمان از سال 84 تا 93 تحت تعقیب بودند و پرونده آنان به طول انجامید. این خودش چندین کتاب می‌شود، اما این یک واقعیت بود و ما نمی‌خواهیم واقعیت‌ها را کتمان کنیم. واقعیت در ناجا این بود که ما در این پرونده 10 سال به دنبال کشف آن بودیم.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه در چند سال اخیر در هیچ یک از حوادث گروگانگیری هیچ یک از گروگان‌ها جان خود را از دست نداده‌اند،‌ خاطرنشان کرد: چندی پیش یکی از اتباع کشورهای خارجی گروگان گرفته شده بود، این فرد بدون کوچکترین آسیبی از دست گروگان‌گیران نجات یافت. سفیر این کشور به من گفت: ما روی زنده ماندن این تبعه کشورمان حساب نکرده بودیم و این برای اولین بار است که اتباع ما را گروگان گرفتند و وی زنده ماند و این به خاطر توانایی پلیس ایران بوده است.

به گفته فرمانده نیروی انتظامی، امروزه توان عملیاتی،‌ علمی، همکاری‌های دستگاه‌های اطلاعاتی و... در سطح کشور و میان بخش‌های مختلف پلیس قابل مقایسه با قبل نیست و نسبت به گذشته بیشتر شده است.
منبع: تسنیم