۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۲

ایران در محاصره فلج اطفال است

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دولت باید سه وظیفه تامین سلامت، آب سالم و غذای سالم را به خوبی انجام دهد.
کد خبر : ۲۲۷۳۸۳
صراط: معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دولت باید سه وظیفه تامین سلامت، آب سالم و غذای سالم را به خوبی انجام دهد.

علی‌اکبر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صبح امروز در مراسم افتتاحیه خانه بهداشت روستای «عرب راشد» واقع در کیلومتر 45 جاده اهواز ـ هفتگل به نمایندگی از خانه‌های بهداشت تازه تاسیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز که همزمان با افتتاح یک‌هزار خانه بهداشت در سراسر کشور صورت گرفت، اظهار کرد: من خاطرات زیادی از خوزستان دارم، سال 59 داوطلبانه برای جنگ عازم خوزستان شده و تا سال 64 کارم در اهواز ادامه پیدا کرد.
 
وی افزود: در زمان جنگ بسیاری از مردم خوزستان در گرمای بالای 50 درجه و زیر چادر زندگی می‌کردند و علاوه بر اینکه هیچ امکاناتی نداشتند و با مشکلات زیادی نیز مواجه بودند، به عنوان مثال وقتی اعلام شد که قرار است اهواز مورد بمباران شیمیایی قرار بگیرد همه مردم به یکباره از شهر خارج شدند.
 
معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: هر دولت سه وظیفه اصلی دارد و نخستین موردش تامین سلامت مردم است.
 
وی گفت: در زمینه سلامت عمومی، نخستین کار، تامین هوای سالم است که متاسفانه در شهرهای بزرگ مشکل آلودگی هوا داریم و اکنون در خوزستان گرد و غباری که رخ داده باعث آلودگی هوای روستاها نیز شده است، به همین دلیل برای مسئله گرد و غبار خوزستان باید چاره‌اندیشی شود.
 
سیاری بیان کرد: تامین آب سالم یکی دیگر از وظایف دولت‌هاست، آب سالم و کشاورزی در حقیقت مایه حیات است.
 
وی بیان کرد: سومین وظیفه دولت نیز تامین غذای سالم است که هر دولت باید هر سه وظیفه مذکور را به نحو احسن انجام داده و شرایط لازم را نیز برای استمرار تامین آنها فراهم کند.
 
سیاری با اشاره به اینکه امنیت غذایی و دسترسی تمام مردم به تغذیه سالم باید توسط دولت‌ها انجام شود، گفت: در ارتباط با تامین امنیت غذایی مردم خوزستان، یک جلسه ویژه با استاندار این استان برگزار کردیم.
 
وی تصریح کرد: مسئله آموزش هم در کنار تامین امنیت غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است، فرزندان این مرز و بوم باید آموزش داده شوند و خوشبختانه در حال حاضر دولت تمام تلاش خود را در این زمینه انجام می‌دهد.
 
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: انجام امور مربوط به آب و هوای سالم و امنیت غذایی توسط دولت کار چندان اضافه‌ای نبوده و دولت با انجام آنها، تنها به وظیفه‌اش عمل کرده است.
 
*خانه بهداشت، خانه توسعه
سیاری اضافه کرد: خانه بهداشت در حقیقت خانه توسعه است، در سال 60 بسیاری از کودکان کشور به دلیل کزاز و اسهال می‌مردند، همچنین در سال 64 تعداد 34 هزار کودک در کشور به دلیل اسهال و 10 هزار نوزاد نیز به دلیل کزاز فوت کردند.
 
این مقام مسئول ادامه داد:‌ در حال حاضر در کشور شاهد مرگ هیچ نوزادی بر اثر کزاز نیستیم و حداکثر میزان فوتی کودکان بر اثر اسهال در سال به 200 نفر هم نمی‌رسد.
 
وی ادامه داد: دو سال پیش 180 هزار کودک زیر پنج سال در جهان به علت سرخک فوت شدند و این در حالی است که ایران طی پنج سال اخیر یک مورد مرگ کودک بر اثر سرخک نداشته است.
 
معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: سال گذشته 220 هزار کودک بر اثر سیاه سرفه در دنیا جان خود را از دست دادند ولی در ایران به دلیل انجام به موقع و خوب واکسن این بیماری، حتی یک مورد فوتی هم نداشتیم.
 
سیاری با اشاره به اینکه خوشبختانه در 14 سال اخیر یک مورد فلج اطفال هم در کشور اتفاق نیفتاده است افزود: با وجود اینکه بالاترین میزان این بیماری در کشورهای همجوار ایران از جمله پاکستان و بعد افغانستان و به تازگی هم در عراق گزارش شده، اما هیچ موردی را نداشته‌ایم.
 
*ایران در محاصره فلج اطفال
 
وی بیان کرد: در حقیقت ایران در محاصره فلج اطفال است ولی چون سیستم بهداشت کشور هوشیار و مراقب بوده و همیشه به موقع عمل کرده، هرگز شاهد فلج اطفال در کشور طی چند سال اخیر نبوده‌ایم.
 
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه خانه بهداشت ماموریت جهانی، ملی و روستایی دارد افزود: در سطح جهانی باید بیماری‌های مختلفی از جمله فلج اطفال و سرخک را ریشه کن کرده و از مرگ مردم جلوگیری نماید.
 
وی با بیان اینکه خانه بهداشت خانه توسعه است و در واقع به دست خود مردم اداره شده و ما تنها آموزش می‌دهیم گفت: هر چقدر بیشتر کمک کنید تا بهورزان آموزش‌های خود را انتقال داده و آن را به خوبی گسترش دهند به نفع شما بوده و این آبروی بین‌المللی ما را تضمین می‌کند.
 
سیاری با تاکید بر اینکه دولت هم اکنون به وظیفه خود در زمینه بهداشت به درستی عمل می‌کند تصریح کرد: از سال گذشته همزمان با روی کار آمدن دولت یازدهم، تصمیم گرفته شد تا از محل مالیات بر ارزش افزوده به روستاها کمک کرده و درصدی از آن را به راه‌اندازی و تجهیز خانه‌های بهداشت اختصاص دهد، دولت تمام این کارها و اقدامات را بنابر وظیفه انجام داده و اعتبار آن نیز از خود مردم است.
 
معاون وزیر بهداشت در پایان گفت: امیدوارم شاهد بهبودی وضعیت روستاییان و هوای خوزستان و همچنین شاهد بهبود وضعیت زندگی و رونق کسب و کار و ارتقا سلامتی آنها باشیم.
منبع: فارس