۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۴
اصل ماجرای تغییر برنامه دولت

چرا "قم"، بدون نوبت مقصد سفر روحانی شد؟

به نظر می رسد انتقادات بی سابقه مراجع از سیاست های فرهنگی دولت، روحانی را به این نتیجه رسانده که خود راسا باید دست به کار شده و برای ترمیم رابطه با مراجع تقلید راهی قم شود.
کد خبر : ۲۲۷۴۰۵
گروه سیاسی صراط - در حالی که قرار بود چهاردهمین سفر استانی حسن روحانی به خراسان شمالی باشد، ناگهان سفر قم در اولویت رییس جمهور قرار گرفت.

به گزارش گروه سیاسی صراط، تغییر برنامه سفر استانی روحانی، بر شایعات اخیر در خصوص رابطه دولت با مراجع تقلید و علما دامن زده است.

حسن روحانی در حالی قرار است اواخر همین هفته راهی قم شود که در هفته های گذشته، حجمی از تندترین و بی سابقه ترین انتقادات مراجع تقلید به سیاست های فرهنگی دولت های جمهوری اسلامی رسانه ای شده است.

به طور مثال، اخیر آیات عظام نوری همدانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی و سبحانی از عملکرد و مجوزهای اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شدت انتقاد کرده اند.

آیت الله نوری همدانی با انتقاد شدید از عملکرد وزارت ارشاد و صدور مجوز خوانندگی برای زنان، گفته است: حوزه انقلابی و بیدار و علما اجازه نخواهند داد این‌ها هر کاری دلشان خواست بر خلاف اسلام و ارزش‌های انقلاب انجام دهند.

به گفته این مرجع تقلید، هر فیلم و جشنواره و برنامه‌ای که متضمن ارزش‌های انقلاب باشد ما از آن حمایت می‌کنیم اما اگر این گونه نباشد ما با آن مخالفیم و جلوی آن را می‌گیریم و به وزارت ارشاد هم اجازه چنین کاری را نخواهیم داد.

آیت الله مکارم شیرازی هم اظهار داشت: وزارت ارشاد ارزش‌های انقلاب و اسلام را زیر پا می‌گذارد و داد مردم انقلابی بلند شده است؛ شکایات پشت شکایات برای ما می‌آید که وزارت ارشاد باید اسلامی باشد.

آیت الله صافی گلپایگانی نیز از مجوزهای خلاف شرع وزارت ارشاد انتقاد کرد و گفت: منکر هرگز با مجوّز نهادی، معروف و مشروع نخواهد شد.

در انتقادی دیگر از سوی مراجع، آیت‌الله جعفر سبحانی اظهار داشت: بنده بسیار گلایه‌مند هستم که فرزند یک روحانی فتوایی درباره تک‌خوانی بانوان می‌دهد؛ یعنی تمام مشکلات ما حل شده و تنها این مشکل باقی مانده است که دختری بیاید و تک خوانی بکند؟ چقدر برای ما زننده است؛ این فتوا به کشورهای همانند امارات و دیگر کشورهای عربی می‌رود و بر می‌گردند می‌گویند که این‌ها دروغ می‌گویند و ادعا می‌کنند که اسلامی هستند؛ ولی نمی‌‌دانند که این حرف یک نفر است حرف نظام نیست.

پاسخ وزیر ارشاد به این انتقادات بی سابقه، تکذیب اصل موضوع بود. علی جنتی در چند مصاحبه و اظهارنظر جداگانه، اعلام کرد که اطلاعات رسیده به مراجع تقلید نادرست است و مجوز تک خوانی زنان از سوی ارشاد صادر نشده است.

در پی این اتفاقات، حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی حسن روحانی که خود تحصیلات حوزوی دارد به قم رفت تا بلکه نظر مراجع در خصوص انتقاد از سیاست های فرهنگی دولت تلطیف شود با این وجود، خبری که از دیدارهای او منتشر شد ناامیدکننده بود. بر این اساس، آشنا که به منظور دیدار با اکثر مراجع به قم رفته بود صرفا موفق به دیدار با آیت‌الله نوری همدانی و آیت‌الله علوی‌گرگانی شد و علی رغم درخواست او برای دیدار با برخی دیگر از مراجع دیگر، از جمله آیت الله مکارم شیرازی، دیداری صورت نپذیرفت.

هرچند آشنا که دیدارهای او در قم به صورت خصوصی انجام شده بود، در اظهارنظری، امتناع برخی مراجع از دیدار با او و هرگونه انتقاد از وزارت ارشاد را تکذیب و اعلام کرد: با توجه به زمان کوتاه سفر‌، برنامه‌ای برای دیدارهای بیشتر تنظیم نشده بود.

به نظر می رسد انتقادات بی سابقه مراجع از سیاست های فرهنگی دولت تدبیر و امید، حسن روحانی را به این نتیجه رسانده که خود راسا باید دست به کار شده و برای ترمیم رابطه با مراجع تقلید راهی قم شود. حال باید منتظر ماند و دید کیفیت سفر روحانی به قم چگونه خواهد بود؟
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۳
۳۴
۲۰
ایشالا بزودی استیضاح جنتی رو هم می بینیم.خخخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
خخخخخخخخخخخخ و مرض
حسن خان
|
Germany
|
۱۰:۵۹ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۳
۱۳
۴
حسن جون كليد مراجع ديگه نداري . . .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۳
۱۷
۴
از مراجع تقلیدی که حسام الدین آشنا را به حضور نپذیرفتن و حال ایشان رو گرفتن باید تقدیر و تشکر کنیم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۳
۱۵
۴
اگر مجوز تک خوانی زنان از سوی وزارت ارشاد صادر نشده است !!! پس چه کسی مجوز آنرا صادر کرده است ؟!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۳
۱۷
۵
بابا این حاج حسن ما رو اینقدر اذیت نکنید ایشان 2 سال مهمون ما هستند .
آشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۲ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۳
۰
۱۱
شتر در خواب بیند پنبه دانه .............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۳ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۳
۵
۱۰
صفار هرندی :

وی ادامه داد: من آن آلبومی که اعتراض های زیادی در مورد آن صورت گرفت را گوش کردم در آن آلبوم صدای زن در زیر صدای مرد بود که نشان می داد حرف وزارت ارشاد در عدم صدور مجوز برای آلبوم تک خوانی زنان درست است.

http://www.jahannews.com/vdciqya5yt1auy2.cbct.html
مرادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۷ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۳
۲
۱۳
ایشان فرزند قم و حوزه است .مرادی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۸ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۳
۱۱
۴
خدا این مراجع رو برای مملکت نگه داره که امثال رهبری و این مراجع توی تاریخ دین رو برای این مردم نگه داشتن وگرنه این سیست مدارها حاضرند با هر اسم دهن پرکنی هر کثافت کاری بکنن.