۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۵
وقتی فساد سیستمی می شود

ردپای عضو شورای شهر در «اطلس مال» +اسناد

پروژه ای که هر متر مربع از فضای تجاری آن با ارقام نجومی 1،000،000،000 ریالی به فروش رسیده و تبلیغات سرسام آور آن در سریالهای تلویزیونی و خیابان های شهر تهران آنهم با هزینه های گزاف در حال انجام است، باید هم با پشتوانه های اینچنینی به کار خود ادامه دهد.
کد خبر : ۲۲۷۵۶۲
صراط: وقتی منافع شخصی افراد بر منافع ملی و مردم مقدم می شود، انتظار هر کاری را باید برای تامین اشتهای سیری ناپذیر آنها داشت؛ این "ترجیح منافع" که مقدمه فسادپذیری یک سیستم است، گاهی اوقات آنچنان در سازمانی نهادینه می شود که در برخی موارد قبح آن از بین رفته و حتی به "ارزش" هم تبدیل می شود!

این مقدمه کافیست تا در این گزارش از پروژه ای گفته شود که علیرغم مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری مبنی بر تخلفات محرز شهرداری در این پروژه و همچنین رسانه ای شدن تخلفات و اظهارنظرهای گوناگون در اینخصوص، همچنان بالا می رود و به کار خود ادامه می دهد!

مشخصات کلی پروژه

مجتمع اداری –تجاری اطلس مال (اطلس نیاوران) واقع در محله تاریخی نیاوران و البته در مجاورت کاخ نیاوران در ابتدای خیابان پاسداران در زمینی به مساحت تقریبی 11315 مترمربع و با زیربنای بالغ بر 139،000 مترمربع در 19 طبقه شامل 8 طبقه کاربری اداری(حدود 25،000 مترمربع) و 4 طبقه با کاربری تجاری و یک طبقه مجموعه رستوران و فود کورد(حدود 26،000 مترمربع) و 6 طبقه پارکینگ در حال ساخت است.

در گزارشات قبلی ایرادات قانونی، ابهامات و تخلفات احتمالی صورت گرفته در نحوه اخذ پروانه ساختمانی، تغییر کاربری و نیز مشکلات  ترافیکی، تخریب بافت تاریخی و فرهنگی منطقه نیاوران و ... بیان شد که هنوز پاسخ روشنی در این خصوص از شهرداری، شورای شهر تهران و مالکان این پروژه دریافت نشده است.

به گزارش مسیرآنلاین اما دلیل بی توجهی مالکان پروژه و شهرداری تهران به ابهامات و تخلفات قانونی گسترده در اینخصوص را باید در جای دیگری جستجو کرد!

در سال 89 شرکت باغ فردوس ایرانیان به شماره ثبت 396189 و شناسه ملی 10320470791 با عنوان شرکت ستاره اطلس ایرانیان به ثبت رسیده و به عنوان یک "شرکت پروژه" مالک و متولی طراحی و ساخت این پروژه ساختمانی شد.

نزدیک به 60 درصد از سهام این شرکت متعلق به گروه ساختمانی ایرانیان اطلس وابسته به بانک انصار بوده و 40 درصد باقیمانده سهام آن به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،روستائیان و عشایر فروخته شده است (هر چند در خصوص قرارداد فروش سهام شرکت باغ فردوس ایرانیان، قیمت فروش سهام  و نحوه واگذاری آن به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر هم سوالاتی وجود دارد که میتواند توسط صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر برای سهامداران خود یعنی روستاییان و عشایر پاسخ داده شود)

"شرکت پروژه"ای که "مدیریت پیمان"اخذ می کند

بطور کلی هدف از راه اندازی یک شرکت پروژه (Project Management company) راهبری و مدیریت یک پروژه بزرگ توسط اعضای رسمی خود شرکت است

اما به دلایل مختلف از جمله کمبود نیروهای متخصص در ساختار سازمانی شرکت "باغ فردوس ایرانیان" اساساً امکان اجرای پروژه توسط نیروهای خود شرکت وجود نداشته است. به طور مثال می توان از مدیرعامل شرکت نام برد که علیرغم پاره ای سوابق مدیریتی در یکی از مناطق آزادکشور، دارای مدرک مهندسی مخابرات بوده و تابحال تجربه مدیریتی فنی، کارگاهی و تخصصی در پروژه های  عمرانی و ساختمانی را نداشته است.

بر این اساس "شرکت پروژه باغ فردوس ایرانیان" در اقدامی کم سابقه در پروژه های عمرانی بجای تغییرات در ترکیب اجرایی شرکت، "مدیریت ساخت" پروژه اطلس مال را به یک شرکت دیگر به عنوان "مدیریت پیمان" واگذار می کند

ورود عضو شورای شهر به پروژه

در این مرحله است که بدون طی روال تشریفات عرفی و فنی در شرکتهای نیمه خصوصی و دولتی، احتمالاً بنابه سابقه آشنایی گذشته، پای یکی از اعضای شورای شهر تهران به میان می آید و شرکت "سامان صدر آیین" (تاسیس در سال 88 و با سرمایه ثبتی 100،000 تومان) برای واگذاری "پیمان مدیریت"اطلس مال به ارزش 21 میلیارد تومان پیشنهاد می شود که دکتر [...] (عضو شورای شهر) در این شرکت سهام قابل توجه دارد.

ردپای عضو شورای شهر در «اطلس مال» +اسناد

البته شرکت "سامان صدر آیین"زیرمجموعه شرکت "کریت کارا"محسوب شده که دکتر [...] (عضو شورای شهر) از سال 89 تا کنون رییس هیأت مدیره شرکت مزبور بود و کریت کارا نیز پروژه های متعددی را با شهرداری تهران اجرا کرده است.

سوابق مدیریتی دکتر [...] در کریت کارا به نقل از سایت شخصی وی

ردپای عضو شورای شهر در «اطلس مال» +اسناد

ردپای عضو شورای شهر در «اطلس مال» +اسناد

ردپای عضو شورای شهر در «اطلس مال» +اسناد

بنابه دلایل گفته شده و با توجه به ترکیب هیات مدیره شرکت، انعقاد قرارداد پیمانکار مدیریت پروژه اطلس مال، به تصویب اعضای هیئت مدیره شرکت باغ فردوس ایرانیان نمی رسد اما بلافاصله قرارداد مزبور با یک شرکت مهندسین مشاور "نقش جهان پارس" به تصویب اعضای هیات مدیره می رسد.

ردپای عضو شورای شهر در «اطلس مال» +اسناد

ردپای عضو شورای شهر در «اطلس مال» +اسناد

بلافاصله پس از انعقاد قرارداد با شرکت "نقش جهان پارس"، در اقدامی جالب توجه، دو تن از مدیران و سهامداران شرکت "سامان صدر آیین" (مدیر عامل و یک عضو هیئت مدیره) به عنوان نمایندگان تام الاختیار شرکت "نقش جهان پارس" جهت حضور در پروژه اطلس مال به شرکت باغ فردوس ایرانیان معرفی می شوند!

ردپای عضو شورای شهر در «اطلس مال» +اسناد

علاوه بر آن حضور دکتر [...](عضو شورای شهر) در برخی جلسات هماهنگی به عنوان نماینده شرکت "نقش جهان پارس" نیز نشان میدهد شرکت "نقش جهان پارس" احتمالاً تنها پوششی برای حضور و منافع مالی این عضو شورای شهر در پروژه اطلس مال است.

حال کاملاً روشن است که چرا مصوبات قانونی شورای عالی شهرسازی و معماری و بازتابهای رسانه ای تخلفات اطلس مال کوچکترین توقفی در پروژه ایجاد نکرده است!

قرارداد 210 میلیارد ریالی پروژه مزبور اینقدر جذاب هست که احتمالا عضو شورای شهر برای اطلس مال هرکاری را انجام دهد

آخرین مصاحبه این عضو شورای شهر در خصوص مسایل حاد ترافیکی پروژه هایی نظیر "اطلس مال" نیز در نوع خود جالب توجه است:

«نظیر پروژه های اطلس مال در شهر بسیار است و بررسی موردی سبب الزام اجرا به این قوانین نمی شوند.هر پروژه ای که مطالعات ترافیکی داشته باشد طبیعتا ارزش افزوده اقتصادی ایجاد می کند ضمن اینکه مرم هم از آسیب های احتمالی  در امان خواهند بود.»

پروژه ای که هر متر مربع از فضای تجاری  آن با ارقام نجومی 1،000،000،000 ریالی به فروش رسیده و تبلیغات سرسام آور آن در سریالهای تلویزیونی و خیابان های شهر تهران آنهم با هزینه های گزاف در حال انجام است، باید هم با پشتوانه های اینچنینی به کار خود ادامه دهد.

 

منبع: مسیرآنلاین