۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۷

مذاکرات صلح طالبان با آمریکایی‌ها؟

در حالی که برخی رسانه‌ها از مذاکرات صلح طالبان افغانستان به رهبری «سید طیب آغا» با مقامات آمریکایی در قطر خبر می‌دهند برخی به نقل از سخنگوی طالبان آن را رد کرده‌اند.
کد خبر : ۲۲۸۲۴۰
صراط: رادیو آزادی و برخی دیگر از رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان اخبار منتشر شده در مورد آغاز مذاکرات صلح بین این گروه و مقامات آمریکایی در «دوحه» پایتخت قطر را تأیید کرده است.

مجاهد گفته که رهبری هیئت طالبان افغانستان در این مذاکرات را سید «طیب آغا» بر عهده دارد و این مذاکرات فردا هم ادامه خواهد داشت.

این درحالی است که مقامات قطر و آمریکا تاکنون در این خصوص اظهار نظری نکرده‌اند.

صبح امروز خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که دور اول و دوم مذاکرات صلح میان مقامات آمریکایی و گروه طالبان افغانستان امروز و فردا در قطر برگزار خواهد شد.

قابل ذکر است که یکی از مقامات ارشد ارتش پاکستان و مقامات دیپلماتیک پاکستان نیز امروز اعلام کرد: رهبران طالبان از طریق ارتش پاکستان برای آغاز مذاکرات صلح با دولت افغانستان تا ماه آینده میلادی ابراز تمایل کردند.

اما پس از انتشار این مطالب برخی رسانه‌ها از جمله بی.بی.سی اظهار داشتند که ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان افغانستان اخبار منتشر شده مبنی بر گفت‌وگو میان نمایندگان گروه طالبان و مقامات آمریکایی را رد کرده است.

مجاهد تصریح کرده که با دفتر نمایندگی طالبان در قطر تماس گرفته  آنها به او گفته‌اند که هیچ کسی برای مذاکره با آنها ارتباطی برقرار نکرده است.

این اظهارات در حالی صورت گرفته است که چندی قبل نیز پس از انتشار اخبار مبنی بر سفر هیئت طالبان افغانستان به چین و زمزمه‌های مبنی بر آغاز مذاکرات صلح، این گروه در پیامی 5 شرط برای ازسرگیری این مذاکرات را تعیین کرد که مهمترین آن‌ها، خروج کامل نیروهای خارجی تحت هر عنوان بود.

اوباما نیز بارها اعلام کرده که سال 2016 میلادی پایان حضور نظامیان این کشور در افغانستان است اما در ماه‌های اخیر مقامات و سناتورهای آمریکایی به ویژه حزب جمهوری‌خواه به صورت آشکار و پنهان خواستار تغییر در برنامه رئیس‌جمهور این کشور شدند و در پی آن چندی قبل اوباما صلاحیت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را به «جان کمپبل» فرمانده ناتو در افغانستان سپرد که منجر به تعیین جدول زمانی جدید برای خروج از افغانستان توسط وی شده است.

حال با توجه به واکنش‌ها و اخبارهای منتشر شده در این خصوص، برخی از کارشناسان معتقدند که آمریکا به دنبال تمدید حضور خود در افغانستان است.

منبع: تسنیم