۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۲

به دنبال لغو روادید با کشورهای همسایه‌ایم

قائم مقام وزیر خارجه اعلام کرد که اولویت دستگاه سیاست خارجی لغو روادید با همه کشورهای همسایه است و با اشاره به تشکیل ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در این وزارتخانه گفت: نشست این ستاد هر ۱۵ روز یک بار برگزار می‌شود.
کد خبر : ۲۲۹۰۰۸
صراط: قائم مقام وزیر خارجه اعلام کرد که اولویت دستگاه سیاست خارجی لغو روادید با همه کشورهای همسایه است و با اشاره به تشکیل ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در این وزارتخانه گفت: نشست این ستاد هر ۱۵ روز یک بار برگزار می‌شود.

مرتضی سرمدی قائم مقام وزیر خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در مراسم اختتامیه سمینار اقتصاد مقاومتی با حضور رؤسای نمایندگی‌های ایران در کشورهای همسایه و استانداران که در محل وزارت کشور برگزار شد،‌ طی اظهاراتی عنوان کرد: این اجلاس نشان داد که در جمهوری اسلامی حرکت منسجمی در بخش اقتصادی آغاز شده تا موانع و مشکلات را به صورت دقیق بشناسد و با کمک و همفکری مشترک راه‌حل‌های مناسب برای آن پیدا کنیم.
 
وی بنای دولت را بر انجام کار واقعی و نه نمایشی خواند و ابراز امیدواری کرد تا با انجام فعالیت‌های واقعی مشکلات مردم مرتفع و آنچه برای دولت و نظام در حوزه اقتصاد بین‌الملل ترسیم شده دنبال شود.
 
سرمدی افزود: مباحثی که در کارگروه‌های مختلف مطرح شد نشان داد که با ساماندهی و مدیریت یکپارچه می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد.
 
قائم مقام وزیر خارجه با اشاره به تشکیل ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی از ابتدای سال 1393 در وزارت امور خارجه، عنوان کرد: این ستاد هر 15 روز نشستی برگزار می‌کند که تصور می‌کنم بستر مناسبی برای طرح موضوعات و مشکلات در حوزه تجارت خارجی باشد.
 
وی همچنین اعلام کرد که اولویت دستگاه سیاست خارجی لغو روادید با همه کشورهای همسایه است و خاطرنشان کرد: زیرا هر چه بتوانیم ارتباطات مردمی را بیشتر کنیم به توسعه اندیشه انقلاب اسلامی کمک کرده‌ایم.
 
قائم مقام وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به تشکیل ستاد هماهنگی تبادل کالا با روسیه اظهار داشت: موضوع یافتن راهکارهای دیگر برای تهاتر کالا به دلیل تحریم‌های بانکی، از موضوعات مورد بحث است که به دنبال راه‌حل‌های مناسب برای آن هستیم.
 
وی سامانه صدور گذرنامه و ویزای آنلاین، تاسیس بانک اطلاعات اقتصادی برای یکپارچه کردن اطلاعات بین سفارتخانه‌ها و وزارت صنایع و ساماندهی امور مربوط به وابستگان تجاری را از جمله سرفصل‌های بهینه سازی سامانه مدیریت اقتصادی در روابط خارجی دانست.
 
سرمدی تجارت و روابط روان اقتصادی را بدون احساس مثبت کشورهای هدف، از ایران میسر ندانست و یادآور شد: باید ایران هراسی را در بین همسایگان از بین ببریم، زیرا یکی از عمده‌ترین موانع روانی تسهیل تجارت بین ایران و همسایگان است.
 
قائم مقام وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: همه تلاش سفارتخانه‌های ما باید بر این باشد که برای فعالان اقتصادی کشور روادید سریع صادر شود.
 
سرمدی شناساندن جاذبه‌های گردشگری ایران در ابعاد سیاحتی و زیارتی را نیز از اولویت‌های سفرای ایران خواند.
 
وی همچنین گردشگری سلامت، احداث کلینیک‌های درمانی در برخی کشورهای همجوار برای معرفی امکانات وسیع پزشکی و داروهای ایرانی، جذب سرمایه‌گذاران معتبر از برندهای معروف، هتلداری و خدمات گردشگری را از دیگر راه‌های توسعه روابط خواند و افزود: با توجه به وضعیت بین‌المللی که شاهد آن هستیم پیش‌بینی می‌کنم هجوم گردشگران به ایران را خواهیم داشت که باید امکانات لازم را برای آنها فراهم کنیم.
 
سرمدی ادامه داد: همچنین باید وابستگی خود را به نفت روز به روز کم کرده و به سمت صادرات خدمات فنی مهندسی حرکت کنیم.
 
قائم مقام وزارت امور خارجه تفاهمنامه‌های تجارت ترجیحی و تجارت آزاد با کشورهای همسایه را از دیگر برنامه‌های دستگاه سیاست خارجی برای آینده خواند.

منبع: فارس