۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۵

گلایه های پرستاران از تبعیض های دولتی

ولادت شیر زن واقعه کربلا که توانست با پیام‌رسانی، شایستگی زنان را در تاریخ به منصه‌ ظهور رسانده و ضامن بقای اسلام باشد و از بازماندگان حادثه‌ تلخ عاشورا مراقبت و پرستاری کند، روز پرستار نامیده شده‌ است.
کد خبر : ۲۲۹۴۰۸
صراط: حرفه پرستارى ترکیبى است از رحمت و عطوفت و مهربانى و مراقبت با دانش و تجربه و مهارت که با سختی و مشقت‌های فراوانی رو برو است.

امروز پرستاران چشم انتظار عدالت شغلی و نگاه مسئولانه مدیران بوده و حمایت و پشتیبانی جامعه را می‌جویند.

پرستاری از جمله مشاغلی است که نه تنها تحمل فشار کاری و فیزیکی آن سخت و دشوار است، بلکه تبعات روحی آن نیز به دلیل شرایط خاص محیط کار به اندازه‎ای است که معمولا آن را در زمره مشاغل پر استرس و سخت دنیا طبقه‎بندی می‎کنند.

پرستاری از دیدگاه فرهنگ غنی و پر بار اسلام حرفه‌ای مقدس و بسیار با ارزش است و نام‌گذاری ولادت حضرت زینب(س) به نام روز پرستار فرصت بسیار ارزشمندی برای تجلیل از مقام والای سفید پوشانی است که  اهمیت کارشان زیر سایه سنگین بی‌توجهی مسئولان گم شده است.

امروز پرستاران به عنوان پیام‌آوران گمنام سلامتی خواهان ارج نهادن جامعه به جایگاه واقعی خویش و نگاه عادلانه از سوی مسئولان هستند، خواسته‌ای که سال‌های سال بر آن تاکید، اما محقق نشده است.

امروز و به مناسبت روز پرستار شاهد برگزاری جشن‌های ویژه این روز در اکثر نقاط استان بودیم، جشن‌هایی که هر سال به مناسبت روز پرستار برگزار می‌شود، اما برگزاری آن نه تنها هیچ دردی از پرستاران درمان نمی‌کند، بلکه بر آلام آنان می‌افزاید.

*پایین بودن درآمد، اضافه کاری‌های اجباری، کمبود نیرو و... مشکلات جامعه پرستاری

پایین بودن درآمد، اضافه کاری‌های اجباری، شیفت‌ شب، عدم برخورداری از رفاهیات مناسب، کمبود نیرو، مواجه بودن با بیماری‌ها، فشارهای روحی و روانی و... از مهم‌ترین مشکلاتی است که امروز جامعه پرستاری با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

پرستاران شهرستان محلات امروز و در اعتراض به بی عدالتی‌های موجود حاضر به شرکت در جشن روز پرستار نشدند تا از این طریق اعتراض خود را از وضعیت فعلی به گوش مسئولان برسانند.

*ناعدالتی‌در پرداخت‌ها بین پزشک و پرستار

مسئول بخش سی‌سی‌یو بیمارستان امام خمینی(ره) محلات در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک در این رابطه اظهار داشت: به دلیل ناعدالتی‌های بسیاری که در پرداخت‌های بین پزشک و پرستار وجود دارد، پرستاران بیمارستان حاضر به شرکت در جشن روز پرستار نشدند.

جهانگیر دلداده ‌مقدم افزود: در طرح تحول نظام سلامت سهم پرستاران در مقایسه با سهم پزشکان بسیار کم و ناچیز دیده شده و موجی از نارضایتی را در بین زحمتکشان این قشر به وجود آورده است.

وی تصریح کرد: با اجرایی شدن این طرح و به دلیل کاهش پرداختی از جیب بیمار شاهد افزایش چندین برابری مراجعان بیمارستان‌های دولتی هستیم، به طوری که در شش ماهه دوم در مقایسه با شش ماهه اول سال جاری میزان مراجعه کنندگان به این بیمارستان دو برابر افزایش یافته است.

مسئول بخش سی‌سی‌یو بیمارستان امام خمینی(ره) محلات  خاطر نشان ساخت: متاسفانه در بخش نظام سلامت هر تصمیمی که گرفته می‌شود، پزشکان بیش از پرستاران دیده می‌شوند، این در حالی است که پرستاران پا به پای پزشکان و در بسیاری از موارد بیش از پزشکان زحمت می‌کشند.

مقدم افزود: سالی یک بار شاهد هستیم که مشکلات پرستاران و درخواست‌های آنان در روز پرستار در بوق و کرنا می‌رود، اما در عمل هیچ اتفاق خوشایندی برای بهبود وضعیت این قشر از افراد جامعه صورت نمی‌گیرد، به همین دلیل امروز پرستاران ترجیح دادند در مراسم جشن شرکت نکنند تا از این طریق اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند.

وی گفت: امروز حداکثر دریافتی یک پرستار که بیش از 20 سال سابقه دارد تنها دو میلیون تومان است، این در حالی است که یک پزشک طرحی که بیش از 6 ماه سابقه ندارد، حداقل 8 میلیون تومان دریافتی دارد.

مسئول بخش سی‌سی‌یو بیمارستان امام خمینی(ره) محلات ادامه داد: در حال حاضر یک دهم از کادر وزارت بهداشت را پزشکان تشکیل می‌دهند، ولی 60 درصد کادر این وزارتخانه پرستاران هستند که متاسفانه در نظام مدیریتی دیده نمی‌شوند و کمتر از 10 درصد تصمیم‌گیری‌ها مربوط به این عزیزان است.

مقدم بیان داشت: چندین سال است قانون پرداخت هماهنگ تعرفه‌گذاری در مجلس به تصویب رسیده اما هنوز اجرایی نشده است.

وی تاکید کرد: پرستاران انتظار دارند به اندازه زحمتی که می‌کشند، حقوق دریافت کنند و از امکانات  و رفاهیات مناسب برخوردار شوند.

*پرستاران از امکانات درمانی هیچ سهمی ندارند

مسئول بخش سی‌سی‌یو بیمارستان امام خمینی(ره) محلات با بیان اینکه پرستاران خود از امکانات درمانی هیچ سهمی ندارند، گفت: سهمی که برای بیمه تکمیلی پرستاران تعیین کرده‌اند، بسیار پایین است و پرستاران باید برای درمان از جیب خود پرداخت کنند.

مدیر خدمات پرستاری محلات نیز گفت: امروزه پرستاران با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند، که کمبود نیرو، وعده‌های عملی نشده، سختی کار، ناعدالتی و تبعیض و اضافه کار اجباری بخشی از این مشکلات به شمار می‌رود.

زهرا آقاجانی افزود: پرداختی‌های دیرهنگام و اضافه کار اجباری از مسائلی است که متاسفانه موجب کاهش انگیزه پرستاران شده به طوری که امروز پرستاران این بیمارستان حاضر نیستند حتی یک ساعت اضافه کار بمانند.

وی تصریح کرد: پرستاران از مسئولان انتظار دارند این شغل را در ردیف مشاغل سخت و زیان‌آور قرار داده، چرا که این حرفه بیماری‌هایی چون کمر درد، واریس پا، مشکلات روحی و جسمی فراوانی را پیش روی پرستاران قرار می‌دهد.

مدیر خدمات پرستاری بیمارستان محلات  گفت: عمر مفید پرستاری 20 سال است و بعد از این مدت پرستاران از پا افتاده و به دلیل ناراحتی‌هایی چون کمردرد و مشکلات روحی و جسمی نمی‌توانند کمکی به سیستم درمان کشور کرده و کارایی لازم را نخواهند داشت که استفاده از نیروهای جوان و فارغ‌التحصیلان پرستاری در این بخش ضروری است.

*تفاوت بالای پرداختی به پزشکان و پرستاران انگیزه پرستاران از بین برده است

آقاجانی افزود: متاسفانه تفاوت بالای پرداختی به پزشکان و پرستاران موجب کاهش انگیزه پرستاران شده و انگیزه را در پرستاران از بین برده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 38 کارشناس پرستاری در این بیمارستان مشغول کار هستند، اظهار کرد: برای ارائه خدمات بهتر پرستاری در این بیمارستان به حدود 20 پرستار دیگر نیاز است.

مسئول اورژانس بیمارستان امام خمینی(ره) محلات نیز گفت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت همه خوشحال بودیم که بالاخره خدمات خوبی به مردم ارائه خواهد شد و هزینه‌های درمانی بیماران کاهش یافته و ساماندهی در بحث درمان بیماران صورت می‌گیرد که رضایت مردم را در پی خواهد داشت.

قاسم رئیس‌اکبری افزود: این طرح با تمام مزیت‌ها و ویژگی‌های مثبتی که برای بیماران به همراه داشت، یک نقطه ضعف بسیار بزرگی دارد که آن هم تفاوت بالای پرداختی بین پزشک و پرستار است به طوری که با اجرایی شدن آن تعرفه پزشکان تغییر کرد و پرداخت پزشکان با قبل متفاوت و چندین برابر افزایش یافت، اما در حقوق و دستمزد پرستاران هیچ اتفاقی رخ نداد.

وی تصریح کرد: با اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت خدمات بسیار خوبی با هزینه پایین به بیماران ارائه می‌شود و مردم از ارائه خدمات راضی هستند، چرا که پرداخت زیر میزی‌ها در شهرستان‌های کوچک جمع شده و بیماران به دلیل پایین بودن هزینه درمانی به بیمارستان‌های دولتی مراجعه می‌کنند،  اما نظام پرداخت بین پرستار و  پزشکان خیلی متفاوت شده، این در حالی است که این تفاوت پرداختی در هیچ رده شغلی دیگر در کشور وجود ندارد.

*با اجرای طرح تحول نظام سلامت دریافتی یک پزشک عمومی از 2 میلیون به 8 تا 10 میلیون تومان افزایش یافته است

مسئول اورژانس بیمارستان امام خمینی(ره) محلات گفت: پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت دریافتی یک پزشک عمومی دو میلیون تومان بود که با اجرایی شدن این طرح به هشت تا ده میلیون تومان افزایش یافته است.

رئیس‌اکبری افزود: با افزایش دریافتی پزشکان که به گفته وزارت بهداشت بین 15 تا 20 درصد رشد داشته است، افزایش قابل توجهی در حقوق پرستاران صورت نگرفته است.

وی اظهار داشت: با طرح تحول نظام سلامت رشد چندین برابری در میزان مراجعه به بیمارستان‌ها و بستری بیماران رخ داده است، اما هیچ تغییری در تعداد پرسنل بیمارستان‌ها و حقوق و دستمزد پرستاران صورت نگرفته است.

مسئول اورژانس بیمارستان امام خمینی(ره) محلات با بیان اینکه پرستاران خواهان اجرایی شدن  بحث تعرفه گذاری نظام پرستاری هستند، گفت: این طرح چندین سال است که توسط مجلس مصوب شده، اما تاکنون اجرایی نشده است.

رئیس‌اکبری ادامه داد: طرحی که امروز مطرح است، طرح پرداخت بر اساس عملکرد است که پرستاران به این طرح اعتراض داشته و معتقد هستند با اجرایی شدن این طرح نه تنها تفاوت حقوقی نخواهد داشت، بلکه در بعضی از موارد از حقوقشان کسر خواهد شد.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت چندین بار وعده پرداخت بسته خدمتی به پرستاران را مطرح کرده، اما تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است که ادامه این روند موجب بی انگیزگی پرستاران خواهد شد و اگر انگیزه خدمت از این قشر گرفته شود، بخش درمان کشور دچار مشکل خواهد شد که آسیب آن را بیماران خواهند دید.

مترون بیمارستان امام صادق(ع) دلیجان نیز گفت: اختلاف پرداختی که با اجرایی شدن طرح نظام سلامت بین پزشک و پرستاران به وجود آمده موجی از نارضایتی را در بین پرستان ایجاد کرده است.

*هیچ حرفه‌ای سخت‌تر از شغل پرستاری نیست

نسترن بشیری افزود: اگر شغل پرستاری را با سایر مشاغل مقایسه کنیم به جرات می‌توان گفت گذران یک ساعت کاری در هیچ حرفه دیگری سخت‌تر از شغل پرستاری نیست.

وی تصریح کرد: به دلیل بی عدالتی‌هایی که وجود دارد هیچ کدام از پرستاران این بیمارستان دوست ندارند یک ساعت اضافه کاری داشته باشند، در این شغل فشار کاری بسیار بالا و حقوق و دستمزد بسیار پایین است.

مترون بیمارستان امام صادق(ع) دلیجان ادامه داد: در سال گذشته دو نفر از پرستاران این بیمارستان به دلیل فشارهای کاری و حقوق پایین این شغل را رها کرده و ترجیح دادند بیکار بمانند.

بشیری افزود: شهرستان دلیجان به دلیل قرار گرفتن در مرکز کشور شاهراه ایران محسوب می‌شود، به همین دلیل میزان مراجعه کنندگان به بخش اورژانس بیمارستان دلیجان بسیار زیاد است که این مراجعات فشارهای بیشتری را به پرستاران وارد می‌کند و با توجه به اینکه در ایام پایانی سال قرار داریم این فشارها بیشتر هم خواهد شد.
منبع: فارس
برچسب ها: گلایه پرستار صراط