۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۵

تجلیل از استاد علی شریعتمداری

همایش یک روزه «جامعه و تعلیم و تربیت» به مناسبت نکوداشت دکتر علی شریعتمداری امروز با حضور جمعی از اساتید و مسئولان دانشگاه‌ها و دانشجویان در سالن 17 شهریور در دانشگاه خوارزمی برگزار شد.
کد خبر : ۲۲۹۷۰۴
صراط: همایش یک روزه «جامعه و تعلیم و تربیت» به مناسبت نکوداشت دکتر علی شریعتمداری امروز با حضور جمعی از اساتید و مسئولان دانشگاه‌ها و دانشجویان در سالن 17 شهریور در دانشگاه خوارزمی برگزار شد.

سیدحسن سراج‌زاده معاون پژوهش و فناوری دانشگاه خوارزمی در این همایش با اشاره به نقش تعلیم و تربیت در جامعه گفت: تعلیم و تربیت نقش بسیار تعیین کننده‌ای در پیشرفت و توسعه جوامع دارد.

وی افزود: ضرورت پرورش نیروی انسانی متخصص برای پاسخگویی به نیازهای توسعه‌ای جامعه و نیز شهروندانی که بتوانند خود را با تحولات شتابان فکری، علمی، فنی، اقتصادی و اجتماعی سازگار کنند و با ایفای وظایف و مسئولیت‌های شهروندی خود برای ساختن جامعه‌ای پر رونق و برخودار از فضیلت‌های اخلاقی و انسانی نقش داشته باشند باعث شده مسئولان توجه ویژه‌ای به به امر تعلیم و تربیت و یا آموزش و پرورش داشته باشند.

سراج‌زاده با اشاره به نقش دانشگاه خوارزمی در تعلیم و تربیت تصریح کرد: در راستای تجلیل از استادان بزرگ تعلیم و تربیت کشور هیات رئیسه دانشگاه خوارزمی تصمیم گرفت تا همایش نکوداشت دکتر علی شریعتمداری را با عنوان «جامعه و تعلیم و تربیت» که نام یکی از کتاب‌های این استاد بزرگ است، را برگزار کند.

قائم مقام رئیس همایش «جامعه و تعلیم و تربیت» در خاتمه اظهار داشت: دکتر علی شریعتمداری یکی از چهره‌هایی است که آموزش و پوش کشور وامدار وی است. این همایش هم که با نام این استاد بزرگ برگزار شده فرصتی است برای گفت‌وگو و تبادل افکار و آراء اندیشمندان و صاحب‌نظران در مورد مسائل و چالش‌های تعلیم و تربیت در جامعه ایران.

در ادامه محمدنقی فراهانی دبیر اجرایی همایش گفت: این همایش در سه کارگروه علمی و روابط بین‌الملل، فرهنگی و پشتیبانی که هر کدام وظایف خاصی را پیگیری می‌کنند، فعالیت خود را آغاز کرد.

وی تاکید کرد: ارائه ایده و نظارت بر سیاست‌های کلی همایش، ارائه مواد و محتوا برای راه‌اندازی سایت و لگوی همایش و تهیه دعوت‌نامه‌ها و نظارت بر نحوه وظایف گروه‌های دیگر از مهمترین وظایف گارگروه علمی و روابط بین‌الملل بود.

فراهانی تصریح کرد: تبلیغات، آماده‌سازی سالن و فضای مورد نیاز همایش و برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه نیز از مهمترین وظایف گروه فرهنگی بود و گروه پشتیبانی نیز وظیفه حمل و نقل و خدمات، چاپ و انتشارات را بر عهده داشت.

در ادامه حمید رنجبر مدیر روابط عمومی همایش گفت: دانشگاه خوارزمی به عنوان اولین مرکز آموزش عالی کشور تصمیم گرفت نشست‌هایی برای تجلیل از استادان و اندیشمندان پیش کسوت برگزار کند تا ضمن ارج گذاری مقام دانش ودانشمندان، زمینه‌ای برای گفت‌وگوهای علمی درباره آراء و آثار اندیشمندان داخلی فراهم کند.

وی افزود: پیرو این سیاست و با توجه به همزمانی نائل شدن استاد فرزانه دکتر علی شریعتمداری به درجه بازنشستگی، موسسه تحقیقات تربیتی و دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی، این همایش را با عنوان «جامعه و تعلیم و تربیت» برگزار کرد تا ضمن نکوداشت از دکتر علی شریعتمداری به بازخوانی، نقد و بررسی آثار علمی ایشان نیز پرداخته شود.

وی در خاتمه سخنان خود گفت: نقد و ارزیابی آثار و خدمات دکتر علی شریعتمداری یکی از مهمترین اهداف همایش بود که تمام مقالات در حوزه‌های روانشناسی تربیتی، فلسفه تعلیم و تربیت، برنامه‌ریزی درسی، مشاوره و جامعه شناسی تعلیم و تربیت قرار داشتند.

گفتنی است در این همایش یک روزه خسرو باقری عضو هیات علمی دانشگاه تهران با موضوع « جان دیویی ونئوپراگماتیسم در فلسفه تعلیم و تربیت» یحیی قائدی عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی با موضوع «رویکردهای سنتی فلسفی تعلیم و تربیت و جامعه امروز ایران»، علیرضا صادق‌زاده عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با موضوع «رویکردها فلسفی اسلامی در تعلیم و تربیت و جامعه امروز ایران» رضا منصوری عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با موضوع « تحولات تاریخی تعلیم و تربیت در ایران» و محمود مهرمحمدی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با موضوع «فلسفه آموزش» سخنرانی کردند.

همچنین در این همایش میزگردی با موضوع نقش آموزش دانشگاهی در تغییر و تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه امروز ایران با حضور محمود مهرمحمدی، علیرضا صادق‌زاده، و تقی آزاد برگزار شد.

لازم به ذکر است در این همایش از علی شریعتمداری از اساتید نمونه دانشگاه خوارزمی تجلیل شد.
منبع: فارس