۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۸

سن امید به زندگی در ایران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: سن امید به زندگی در ایران به ۷۴ سال رسیده که با اصلاح سبک زندگی می توان این وضعیت را به ۸۰ سال ارتقاء بخشید.
کد خبر : ۲۲۹۸۵۸
صراط: سید سعید اسکویی در جلسه شورای اداری استان که ظهر پنچ شنبه در سالن شهید بابایی قزوین برگزار شد اظهارداشت: بیماری های قلبی، سرطان و سوانح جاده ای از مهمترین عوامل ۶۵ درصد از مرگ و میرها در ایران است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به شرایط پیشگیری از سرطان گفت:در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد سرطان ها قابل پیشگیری هستند و حدود ۶۰ درصد آنها نیز در کشور درمان می شود و افراد می توانند پس از درمان به بهبودی کامل بازگردند.

وی در رابطه با سن امید به زندگی در ایران تصریح کرد: در حال حاضر سن امید به زندگی در ایران ۷۴ سال است که با کنترل برخی عوامل و اصلاح سبک زندگی و تغذیه می توانیم این عدد را به ۸۰ سال برسانیم.

اسکویی با اشاره به این که ۱۳ درصد از جمعیت بالای ۳۰ سال در کشور سیگار مصرف می کنند، بیان کرد: سالانه بیش از ۶۰ میلیون نخ سیگار توسط گروه های مختلف سنی در ایران استعمال می شود که تداوم این روند نگران کننده است.

وی در رابطه با عادت های غذایی اشتباه نیز گفت: ۳۰ درصد از مردم بیش از حد روغن مصرف می کنند همچنین سرانه مصرف شیر حدود ۷۵ کیلو و ماهی در ایران پنج کیلوگرم است حال آنکه در اروپا مصرف سالانه شیر برای هر نفر ۳۵۰ کیلو  و در ژاپن نیز سرانه مصرف ماهی ۹۵ کیلوگرم است  و در حالی که سازمان بهداشت جهانی مصرف هفته ای دو وعده ماهی را برای سلامتی افراد ضروری می داند در استان قزوین ۶۰ مردم اصلا ماهی مصرف نمی کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: روزانه ۸۵۰ و در سال ۳۰۰ هزار ایرانی به دلایل مختلف فوت می کنند که در این بین سالانه ۴ میلیون سال از عمر ایرانیان تلف می شود در حالی که می توان امید به زندگی را افزایش و عمر طبیعی افراد را حفظ کرد.

اسکویی گفت: سازمان بهداشت جهانی برای هر سال از عمر افراد ۱۲ هزار دلار قیمت تعیین کرده است که بر این اساس اگر ما بتوانیم امید به زندگی در مردم قزوین را یک سال افزایش دهیم به اندازه ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار سال افزایش زندگی را تجربه کرده ایم که این رقم ضرب در ۱۲ هزار دلار از کل صادرات نفت ما بیش تر می شود.

وی بیان کرد: مسئول بهداشت مردم خود افراد جامعه، وزارت بهداشت و سیاسیون هستند اما نباید از آموزش های بهداشتی به مردم غفلت کرد.

این مسئول یادآورشد: شاید فردی از نظر جسمی سالم باشد اما نوع رفتار وی با خشونت و دروغ گویی به گونه ای شکل گرفته باشد که از نظر سازمان بهداشت جهانی این فرد سالم محسوب نشود چرا که بخش مهمی از سلامت، مربوط به روان افراد است.

اسکویی با تکید بر نقش آموزش در تضمین سلامت روانی افراد هم گفت: زمانی که افراد با یک برخورد با یکدیگر درگیر می شوند و از خشونت استفاده می کنند نشان می دهد با روشهای درست برخورد آشنا نیستند و ما نیز روشهای منطقی مقابله با رویدادها را به آنها نیاموخته ایم لذا به روشهای ابتدایی و نادرست روی می آورند در صورتی که بایداز آموزش دادن غافل نشویم.

منبع: مهر