۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۸

راهکار کاهش بازداشتی‌های موقت

رئیس کل دادگستری استان تهران اجرای دستورالعمل رئیس قوه‌قضاییه را بهترین راهکار برای کاهش بازداشتی‌های موقت و به طور کلی کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها دانست.
کد خبر : ۲۳۰۴۶۶
صراط: رئیس کل دادگستری استان تهران اجرای دستورالعمل رئیس قوه‌قضاییه را بهترین راهکار برای کاهش بازداشتی‌های موقت و به طور کلی کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها دانست.
 
غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان‌ تهران در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آمار بالای بازداشتی‌های پیش از محاکمه در زندان‌های کشور و راهکار مناسب برای کاهش این تعداد از زندانیان اظهار داشت: اجرای دستورالعمل صادره رئیس قوه قضاییه است که سال 92 با پیشنهاد بنده و تحت عنوان دستورالعمل ساماندهی وضعیت زندانیان و کاهش جمعیت کیفری تدوین شد.
 
وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از این دستورالعمل مربوط به زندانیان تحت قرار و در انتظار محاکمه بود و موارد جامعی در این دستورالعمل مورد توجه قرار گرفته بود. به نظر می‌آید با وقوع یک فاصله 2 ساله از زمان صدور و اینکه بیشتر مخاطب این دستورالعمل  دادسراها هستند و قضات جدیدی که در مقطع صدور، اشراف کاملی نسبت به آن نداشتند و همچنین غفلت برخی مسئولان، این مشکلات به وجود آمده است.
 
رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: تکیه و تأکید بر اجرای این دستورالعمل می‌تواند مشکل را حل کند. در دادگستری استان تهران تا آخرین روزهای سال و همچنین آغاز سال 94، در جلسات و هم در بخشنامه‌های صادره، بر اجرای این دستورالعمل تأکید می‌کنیم.
 
اسماعیلی درباره مقاومت برخی قضات برای صدور احکام جایگزین حبس گفت: همه این نکات در دستورالعمل ساماندهی وضعیت زندانیان و کاهش جمعیت کیفری آمده است و اجرای دستورالعمل رئیس قوه‌قضاییه که دستورالعملی جامع است، نیاز به تأکید مداوم برای اجرا دارد.
منبع: تسنیم