۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۳

نظر امام درباره ملی‌گراها از زبان کوشکی

استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که بسیاری از ملی‌گراها مدعی‌اند آیت‌الله کاشانی بعد از کودتای ۲۸ مرداد به شاه تبریک گفت، اظهار داشت: آیت‌الله کاشانی بعد از کودتا مورد غضب دربار قرار گرفت. اگر ملی‌گرا‌ها سندی دارند ارائه کنند.
کد خبر : ۲۳۲۸۶۲
صراط: صادق کوشکی استاد دانشگاه تهران در پاسخ به این پرسش که آیا امام خمینی(ره) از تجربه همکاری آیت‌الله کاشانی با ملی‌گراها در مبارزات انقلابی خود بهره برد، پاسخ داد: شخصیتی مانند حضرت امام نیازی به الگو گرفتن از آیت‌الله کاشانی نداشت، ملی‌گرایی با مبانی دینی ما سازگار نیست.
 
وی افزود: اگر ملی‌گراها در 28 مرداد خوب هم عمل می‌کردند باز هم ملی گرایی با مبانی اعتقادی ما سازگار نبود و امام با توجه به این استدلال با ملی‌گرایی موافق نبود.
 
وی در پاسخ به این پرسش که همکاری مجتهدی فقیه مانند آیت‌الله کاشانی با ملی‌گراها در آن برهه خاص را چگونه تحلیل می‌کنید، گفت: آیت‌الله کاشانی در آن مقطع تاریخی خاص نه به عنوان اتحاد با ملی‌گراها بلکه با ملی‌گرا‌ها به عنوان قشری از مردم که خواستار ملی شدن صنعت نفت بودند و با تسلط و نفوذ انگلیسی‌ها مقابله می‌کردند، همکاری کرد چون اینها بخشی از مردم ایران بودند و هر قشری از مردم ایران که قصد داشتند با شاه مقابله کنند راه برای ایشان مسدود نبود.
 
کوشکی ادامه داد: در پیروزی انقلاب نیز شاهدیم اقشار مختلف آمدند علیه حکومت وقت قیام کردند، اینکه بگوییم امام با ملی‌گراها اتحاد کردند چنین چیزی نیست.
 
استاد دانشگاه تهران در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به تجربه تاریخی ملی شدن صنعت نفت امام تکلیف خود را با ملی‌گراها مشخص نکرد؟ گفت: اینکه هرکس جزئی از ملت ایران باشد و در مبارزات حکومت پهلوی مشارکت کند ذاتا دارای اشکال نبود اما امام گفتند ملی‌گرایی و گرایشات چپ را قبول ندارند و این سخن به معنای این نسبت که برای حضور در مبارزات درب خیابان را ببندیم و نگذاریم که اقشار مختلف در مبارزه علیه شاه مشارکت نکنند.
 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این حرف شما این شبهه را ایجاد نمی‌کند از نیروهای ملی گرا استفاده ابزاری شده است، گفت: امام خواستار مشارکت ملت ایران برای قیام علیه رژیم پهلوی بودند و اگر ملی‌گراها را جزئی از ملت ایران بشماریم می‌توانستند در مبارزه مشارکت کنند و اجباری نیز نبود، چنانچه برخی نیامدند و این ایده را هر مسلمانی اگر بشناسد قبول می‌کند.
 
این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که بسیاری از ملی‌گراها تبلیغ می‌کنند آیت‌الله کاشانی بعد از کودتای 28 مرداد به شاه نزدیک شد، گفت: آیت‌الله کاشانی بعد از کودتا مورد غضب دربار قرار گرفت البته بعد از کودتا یک سرخوردگی در همه مبارزان حاصل شد و اگر ملی‌گراها در این زمینه سندی دارند، بیاورند.
منبع: فارس