۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۲

حاشیه های دانشگاه تهران در سال 93

دانشگاه تهران در حالی سال ۹۳ را به پایان می‌رساند که هنوز وضعیت ریاست آن مشخص نیست.
کد خبر : ۲۳۳۱۳۳
صراط: دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی و به گفته برخی از بزرگان آموزش عالی، "وزارت علوم دوم کشور" در سال 93 با اتفاقات مختلفی روبرو شد و در کنار برگزاری برنامه‌های گوناگون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری شاید افت و خیزهایی در جایگاه ریاست خود داشت.

داستان ریاست دانشگاه تهران از آنجا آغاز شد که رضا فرجی‌دانا وزیر معزول علوم در 29 بهمن سال 92 فرهاد رهبر رئیس سابق این دانشگاه را از مسند ریاست دانشگاه تهران عزل کرد و به محمدحسین امید با حفظ سمت در معاونت مالی و اداری وزارت علوم به عنوان سرپرست دانشگاه تهران مسئولیت ایجاد ساز و کاری برای انتخاب رئیس این دانشگاه را سپرد.

امید در نشستی خبری در ابتدای سال 93 از تعیین این ساز و کار خبر داد و پس از آن شورایی متشکل از 51 نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه تهران از دانشکده‌های مختلف برای این منظور تشکیل شد و دانشکده‌‌های مختلف نمایندگان خود را برای حضور در جلسات شورای این دانشگاه طی انتخاباتی معرفی کردند.

این شورا قرار بود کار تعیین و معرفی گزینه‌های ریاست دانشگاه را بر عهده گیرد و افراد مورد نظر را به وزیر علوم معرفی کند تا فرجی‌دانا پس از بررسی پیشنهادات شورای مذکور یک فرد را به عنوان رئیس دانشگاه معرفی کند.

نخستین جلسه شورای منتخبان دانشگاه تهران دوشنبه 15 اردیبهشت‌ماه 93 با حضور رضا فرجی‌دانا برگزار شد.

وی در پایان جلسه در پاسخ به خبرنگاران درباره این جلسه گفت که " این جلسه اولیه بود و در آن مباحثی درباره انتخاب رئیس دانشگاه تهران مطرح شد. قرار نیست در این جلسه بر سر تعیین رئیس دانشگاه تهران به تصمیم نهایی برسند و منتظریم دوستان کار خود را به پایان برسانند."

در جلسه دوم، اعضای شورا 6 نفر را برای اعلام برنامه درباره ریاست دانشگاه تهران در نظر گرفتند که در این میان رحیمیان از دانشکده فنی، حسینی(مدیرکل دفتر گسترش) از دانشکده دامپزشکی، موسوی معاون بین‌الملل دانشگاه تهران، امید سرپرست دانشگاه تهران، محممود نیلی‌احمدآبادی و کمره‌ای نیز از دانشکده فنی به عنوان کاندیداهای ریاست دانشگاه تهران مامور به ارائه برنامه به شورای دانشگاه شدند.

 منصور خلیلی عراقی رئیس شورای منتخبان دانشگاه تهران در پایان این جلسه به خبرنگاران، گفت: 6 کاندیدای مورد نظر برنامه‌های خود را ارائه کردند. یکی از کاندیداها انصراف داد و دو نفر از کاندیداهای دیگر نیز یکدیگر را پیشنهاد و تبلیغ می‌کردند.

عبدالحسین فریدون مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم نیز پس از برگزاری جلسات شورا اعلام کرد که فرجی‌دانا پس از بررسی‌ها یک نفر را از میان پنج نفر معرفی شده شورای منتخبان دانشگاه تهران به عنوان «رئیس» دانشگاه تهران انتخاب می‌کند.

در حالی که گمانه‌زنی‌ها درباره ریاست این دانشگاه مطرح می‌شد، سرانجام فرجی‌دانا "محمود نیلی احمدآبادی" را به عنوان سرپرست این دانشگاه انتخاب کرد و به ماموریت امید در این دانشگاه پایان داد.

البته برخی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در لفافه به مدل انتخاب رئیس دانشگاه تهران انتقاد و اعتراض کردند و  در حالی که فرجی‌دانا اعلام کرده‌ بود که نیلی احمدآبادی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تایید صلاحیت معرفی خواهد کرد، اما این امر در دوران وزارت او محقق نشد تا اینکه وی در 29 مردادماه سال 93 در جریان استیضاح از وزارت علوم خداحافظی کرد.

معرفی نیلی احمدآبادی به شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوران سرپرستی محمدعلی نجفی بر وزارت علوم نیز میسر نشد، البته نیلی احمدآبادی در 30 مهر سال جاری از سوی رئیس‌جمهور به‌ عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس شورای اسلامی معرفی شد که در جلسه علنی 7 آبان‌ماه مجلس نتوانست رأی اعتماد نمایندگان را جلب کند.

پس از این ماجرا  بود که نام گزینه‌های دیگری برای ریاست این دانشگاه مطرح شد تا جایی که بالاخره وزارت علوم با رای اعتماد مجلس به محمد فرهادی دارای وزیر شد و مسئولان و به خصوص اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بر روشن شدن تکلیف ریاست این دانشگاه تاکید کردند.

محمدراض مخبردزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که به‌ مناسبت سی‌امین سالگرد تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در یک برنامه زنده تلویزیونی سخن می‌گفت، درباره وضعیت ریاست دانشگاه تهران، تأکید کرد: از جمله دغدغه‌های من وضعیت دانشگاه تهران است. نزدیک به یک سال است که هنوز رئیس دانشگاه تهران تعیین نشده است. سرپرستی برای این دانشگاه تعیین کردند. سرپرست مدتش تمام شد. سرپرست دیگری را گذاشتند. چه در دوره آقای فرجی‌دانا و چه در دوره سرپرستان وزارت علوم وارد مقولۀ معرفی رئیس دانشگاه نشدند، چون به هر حال وزارت علوم باید به ما پیشنهاد می‌داد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره وضعیت فعلی سرپرست دانشگاه تهران و معرفی آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با تصریح بر عدم معرفی نیلی احمدآبادی به شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرده که در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با آقای دکتر فرهادی صحبت کرده و تأکید داشته وی سریع‌تر رئیس دانشگاه تهران را به شورا معرفی کند.

محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این باره گفته بود که "باید پروسه آن طی شود و سپس به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شود؛ آقای رئیس‌جمهور در این زمینه شخصاً نظر دارند."

 پس از این اظهارنظر و در حالی که حدود یک ماه و نیم از حضور فرهادی در وزارت علوم می‌گذشت، سرانجام محمود نیلی احمدی آبادی برای بررسی تایید صلاحیت در اواخر دی‌ماه و پس از پایان یافتن مهلت قانونی سرپرستی‌اش به  شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شد.

در حالی که پس از معرفی نیلی احمدآبادی به شورای عالی انقلاب فرهنگی، این شورا چندین بار جلسه تشکیل داده، اما با این وجود تایید صلاحیت این سرپرست در دستور کار شورا قرار نگرفت و در شرایطی که آخرین جلسه شورا نیز در سه‌شنبه این هفته برگزار نخواهد شد، باید گفت که دانشگاه تهران در سال 93 با حضور سرپرست اداره شد و به یکی از خبرسازترین و پرحاشیه‌ترین دانشگاه‌های کشور تبدیل شد.

*از دیگر اتفاقاتی که در طول سال 93 در این دانشگاه افتاد به شرح ذیل است:

** حضور روحانی و اعضای کابینه در دانشگاه تهران

 جشن نمادین آغاز سال تحصیلی در 22 مهرماه با حضور رئیس‌جمهور و سایر اعضای کابینه در این دانشگاه برگزار شد.

** درگذشت کاتوزیان پدر علم حقوق

ناصر کاتوزیان پدر علم حقوق ایران و از اساتید مطرح دانشگاه تهران در 11 شهریور 93 رحلت کرد و مراسم تشییع پیکر وی در این دانشگاه برگزار شد.

** دانشگاه تهران محل رفت و آمد سیاسیون

وزرای مختلف دولت یازدهم در سال 93 در برنامه‌های مختلف در این دانشگاه حضور یافتند که یکی از این برنامه‌ها جشن هشتاد سالگی تایید تصویب قانون تشکیل دانشگاه تهران در اسفندماه بود.

البته این دانشگاه در برنامه‌های مختلف شاهد حضور چندین باره برخی از مسئولان و شخصیت‌های سیاسی کشور از جمله حدادعادل، سعید جلیلی، حسین شریعتمداری، حمید رسایی، مصطفی معین، فائزه و محسن هاشمی‌رفسنجانی، محمد عطریانفر، حسین مرعشی، شهاب‌الدین طباطبایی، فخری محتشمی‌پور، سیدعلی سیاسی‌راد، سعید الله‌بداشتی و برخی از روسا و سفرای خارجی بود.

** تغییرات در دانشگاه تهران

در طی سال گذشته و پس از حضور نیلی احمدآبادی در این دانشگاه تغییرات مختلفی در بخش‌های مدیریتی این دانشگاه رخ داد که برخی از آنها تغییر معاون پژوهشی، بین‌الملل، روابط عمومی، کتابخانه مرکزی و برخی از دانشکده‌های این دانشگاه بود.

** حاشیه‌های دانشگاه تهران 

برگزاری مراسمی در هفته‌های اخیر با حضور گروه موسیقی رستاک در سالن ورزشی کوی دانشگاه تهران که منجر به برخی رفتارهای نامناسب شد، در کنار برگزاری مراسمی به مناسبت سال جدید در دانشکده مدیریت این دانشگاه از دیگر حاشیه‌های رخ داده در سال 93 در دانشگاه تهران بود.

منبع: تسنیم