۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵

احتمال عزل استاندار فارس چقدر است؟

به نظر می رسد ماجرای شیراز و واکنش های منتهی به این ماجرا، تا زمان برخورد قاطع با عوامل آن، پایانی نداشته باشد. در تازه ترین اتفاق، روز گذشته علی مطهری نامه ای سرگشاده به معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و رئیس هیات تحقیق حادثه اخیر در شیراز نوشت و توضیحاتی ارائه داد.
کد خبر : ۲۳۳۴۷۴
صراط: روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد نوشت: به نظر می رسد ماجرای شیراز و واکنش های منتهی به این ماجرا، تا زمان برخورد قاطع با عوامل آن، پایانی نداشته باشد. در تازه ترین اتفاق، روز گذشته علی مطهری نامه ای سرگشاده به معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و رئیس هیات تحقیق حادثه اخیر در شیراز نوشت و توضیحاتی ارائه داد.

وی در بخشی از این نامه آورده است:" در رسانه‌ها از طرف برخی طرفهای این حادثه مطرح شده است که قبل از روز حادثه مقامات مسئول به اینجانب توصیه کرده‌اند که به شیراز سفر نکنم و در عین حال سفر کرده‌ام، به اطلاع می‌رساند که این مطلب صحت ندارد و هیچ توصیه‌ای در این خصوص وجود نداشته است. تنها تماسی که وجود داشت توسط آقای رضایی فرماندار جهرم بود که به خاطر آشنایی قبلی گفتند بین دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز بر سر یک زمین چهارصد هکتاری اختلاف است و تنشی وجود دارد، بهتر است برنامه سخنرانی یک یا چند روز به تعویق بیفتد که من قبول کردم و گفتم با دعوت کنندگان صحبت کنید، اگر آنها قبول کنند من حرفی ندارم، و البته دیگر خبری به من داده نشد.

مطلب دیگر این که گفته‌اند شورای تامین مصوبه‌ای مبنی بر مخالفت با برنامه مذکور داشته و اینجانب با علم به این موضوع اقدام به این سفر کرده‌ام. اولا همان طور که می‌دانید مصوبه صریحی از طرف شورای تامین وجود نداشته بلکه نامه شورای تامین به دانشگاه شیراز صرفا شامل توصیه و ترجیح عدم برگزاری مراسم بوده و در واقع تصمیم را به عهده دانشگاه گذاشته است و وقتی دانشگاه از مقصود آنها استعلام کرده پاسخی دریافت نکرده است. علاوه بر این، همین توصیه از ناحیه شورای تامین نیز به اطلاع اینجانب نرسیده بود. "

این سخنان مطهری در حالی مطرح می شود که سید‌محمد احمدی، استاندار فارس چند روز قبل عنوان کرده بود که شورای تامین شهرستان شیراز به دلیل مشکلات موجود در دانشگاه این شهر، برگزاری سخنرانی علی مطهری را به صلاح ندانسته و اما این نماینده مجلس و برگزار‌کنندگان این سخنرانی به این موضوع توجه نکردند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که شورای تامین شهرستان شیراز کتبا نظر خود را در خصوص این برنامه و حضور آقای مطهری اعلام کرده بود.استاندار فارس همچنین با بیان اینکه خدا را شاهد می‌گیرم که آنچه می‌گویم عین واقعیت است، تصریح کرد: ما از طریق فرماندار جهرم که رابطه دوستی با آقای مطهری دارند، از ایشان خواسته بودیم که برای این سخنرانی به شیراز نیایند و این سفر را با چند روز تاخیر انجام دهند، ظاهرا ابتدا ایشان پذیرفته بودند اما بعد اعلام می‌کنند که باید از طرف دانشگاه نیز اعلام شود.

چهره‌ افراد در فیلم مشخص است

همچنین سخنگوی وزارت کشور در نشست خبری روز گذشته خود از مشخص بودن چهره افراد حمله کننده به علی مطهری در فیلم حادثه خبر داد. وی گفت: تقریبا 20 دقیقه فیلم از این حادثه وجود دارد و چهره‌ها در آن مشخص است.

حسینعلی امیری افزود که تاکنون در رابطه با اتفاق رخ داده برای علی مطهری در شیراز کسی بازداشت نشده است.

وی گفت: جناب آقای لاریجانی رئیس مجلس روز یکشنبه گفتند که رئیس قوه قضائیه نیز دستور پیگیری این موضوع را داده است و ما هم از مسئولین قضایی استان فارس می‌خواهیم به این موضوع رسیدگی کنند. پس از وقوع این حادثه وزیر محترم کشور که در وین بودند از همانجا دستور پیگیری موضوع را دادند. آقای رئیس جمهور نیز به وزیر محترم کشور دستور دادند فوراً قضیه بررسی شود و با آنهایی که دشمن را شاد کردند، ‌آمرین و مباشرین برخورد شود و جهت اجرای عدالت به قوه قضائیه سپرده شوند. رئیس جمهور همچنین دستور دادند مسئولین دولتی که احیاناً قصور و تقصیری در این زمینه داشتند تحت تعقیب قانونی قرار گیرند.

امیری ادامه داد: در جهت دستور ریاست محترم جمهور، وزیر محترم کشور کمیته‌ای به مسئولیت آقای ذوالفقاری معاون امنیتی وزارت کشور و همچنین مشاور رئیس دفتر جانشین فرماندهی معظم کل قوا در نیروی انتظامی و رئیس بازرسی و مدیریت عملکرد وزارت کشور تشکیل دادند و این گروه صبح دوشنبه عازم شیراز شدند. البته گروه‌های کارشناسی روزهای قبل به شیراز اعزام شده بودند. باید منتظر اعلام نتیجه از سوی این هیات باشیم.

خبرنگاری با اشاره به صحبت‌های استاندار فارس مبنی بر شناسایی و دستگیری عاملان حادثه شیراز پرسید آیا سخنان استاندار فارس در این باره تکذیب می‌شود؟ امیری در این باره گفت: نمی‌دانم، استاندار فارس چه گزارشی داشته است اما آقای ذوالفقاری اعلام کردند که حدود 20 دقیقه فیلم از این حادثه گرفته شده و در آن تقریباً‌ چهره‌ها مشخص هستند.

وی با بیان این‌که تاکنون کسی در این رابطه بازداشت نشده است، ادامه داد: با توجه به تاکید رئیس قوه قضائیه مبنی بر پیگیری این حادثه خواهش ما از مسئولین قضایی استان فارس این است که عنایت ویژه‌ای در رسیدگی سریع به این موضوع داشته باشند.

امیری گفت: در رابطه با تعداد عوامل وقوع این حادثه از 50 تا 200 نفر ذکر شده و اعداد متفاوتی در این‌باره بیان شده است.

سخنگوی وزارت کشور در پاسخ به این سوال که چرا با توجه به انتقاداتی که از عملکرد استانداری فارس می‌شد، مسئولیت بررسی موضوع به استاندار فارس داده شد، گفت: استاندار فارس مسئول کار نبودند بلکه از همان ابتدا آقای دکتر ذوالفقاری معاون امنیتی وزارت کشور مسئول بررسی این موضوع شدند.

امیری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر احتمال عزل استاندار فارس گفت: باید صبر کنیم هیات اعزام شده نتیجه بررسی‌های خود را اعلام کند تا بعد این موضوع بررسی شود. دستور رئیس محترم جمهور بسیار قاطع است و ایشان فرموده‌اند که با قاصران یا مقصران هم باید برخورد شود ولی نباید پیش داوری کرد.