۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۷

شرط احمدشهید برای سمن‌های ایرانی

سازمانهای مردم نهاد دارای مقام مشورتی در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل که برای شرکت در بیست و هشتمین نشست شورای حقوق بشر در ژنو حضور دارند با احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران دیدار کردند.
کد خبر : ۲۳۴۰۴۰
صراط: سازمانهای مردم نهاد دارای مقام مشورتی در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل که برای شرکت در بیست و هشتمین نشست شورای حقوق بشر در ژنو حضور دارند با احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران دیدار کردند.

در این دیدار نمایندگان سازمانهای غیردولتی نظرات خود را نسبت به گزارش جدید گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران ارائه کردند.

این سازمانها با انتقاد از این گزارش، به بی توجهی احمد شهید نسبت به تحولات و پیشرفتها و دستاوردهای حقوق بشری ایران که در این گزارش اشاره ای به آنها نشده است و همچنین عدم رعایت بی طرفی در ارائه گزارش، از احمد شهید خواستند در تهیه گزارش از سیاسی کاری خودداری کند.

سمن های ایرانی از بی توجهی گزارشگر ویژه حقوق بشر نسبت به تأثیرات تحریمهای یک جانبه کشورهای غربی علیه مردم ایران که زندگی میلیونها ایرانی را متأثر ساخته است انتقاد کردند و بر توجه ایشان به تضییع حقوق ایرانی ها در تحریمها خصوصا در موضوع تهیه دارو برای بیماران خاص و ایجاد ممانعت های بانکی در زمینه فعالیتهای بشردوستانه تاکید کردند.

در پایان این دیدار احمد شهید ضمن تشکر از همکاری سازمانهای مردم نهاد ایرانی، با اشاره به موضوع تحریمها و تأثیرات سوء آن گفت: من در محافل مختلف به موضوع تحریمها اشاره کرده ام ولی بدلیل عدم دسترسی به اطلاعات جزئی و دقیق، امکان ارائه گزارش در این زمینه وجود نداشت.

احمد شهید ضمن ابراز امیدواری از تداوم همکاری با سازمانهای مردم نهاد، آنها را بازوی مشورتی خود در زمینه تهیه گزارش دانست.

وی در پاسخ به سئوال سمن های ایرانی که چه زمانی مأموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران به اتمام می رسد و پرونده ایران به وضعیت عادی بر می گردد گفت: این امر نیازمند همکاری جمهوری اسلامی ایران و سفر گزارشکر ویژه به ایران و تهیه گزارش از وضعیت حقوق بشری ایران است.

گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران، تغییرات قانون جزایی در ایران را حاوی نکات مثبت و امیدوار کننده دانست.