۰۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۱
کورکر:

کری و بایدن به من گفتند توافق نزدیک است

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا بار دیگر ادعا کرد تحریم‌های وضع‌شده به ابتکار قوه مقننه آمریکا عامل تمایل ایران برای گفت‌وگو با گروه موسوم به ۱+۵ بوده است.
کد خبر : ۲۳۴۲۷۶

صراط: «باب کورکر»، نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا که یکی از تهیه‌کنندگان اصلی طرحی خواستار نظارت کنگره بر هر گونه توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 است روز یکشنبه در مصاحبه‌ای بار دیگر مدعی شد تحریم‌های وضع شده در کنگره عامل حضور ایران در میز مذاکرات بوده است.

نمایندگان کنگره آمریکا در ماه‌های گذشته با انتقاد از رویکرد دولت اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا خواستار تشدید فشارها بر ایران در رایزنی‌های هسته‌ای شده‌اند. 47 سناتور آمریکایی چند هفته پیش با ارسال نامه‌ای به ابتکار «تام کاتن»، نماینده جمهوری‌خواه سنا خطاب به مقامات ایران هشدار دادند هر گونه توافق با ایران تنها تا پایان ریاست‌جمهوری اوباما اعتبار خواهد داشت.

آقای کورکر که در برنامه «در پیشگاه ملت» شبکه خبری «سی‌بی‌اس» حضور یافته بود درباره این نامه گفت: «نامه تام کاتن به رهبران ایران، سازنده نبود و  داستان‌سرایی‌های زیاید حول این ماجرا انجام گرفت.»

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا در ادامه با بیان اظهاراتی که به هشدارهای مقامات دولت آمریکا درباره احتمال شکست مذاکرات در صورت فشار بر ایران اشاره داشت گفت: «اگر گفت‌وگوهای ایران شکست بخورد، مفاد توفق ژنو کماکان اجرایی خواهد ماند و وضعیت را تا زمان جدی‌تر شدن ایرانی‌ها در مذاکرات، به همین صورت نگاه خواهیم داشت.»

وی در ادامه تأکید کرد: «به توافق خوب با ایران نیاز داریم.»

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا همچنین مدعی شد آمریکا و گروه ۱+۵ در آستانه رسیدن به توافق سیاسی با ایران هستند، اگرچه ممکن است روی جزئیات آن تا آخر ماه ژوئن کار نشود.

وی گفت هفته گذشته با «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا و «جو بایدن»، معاون رئیس‌جمهور این کشور صحبت کرده و آنها به وی گفته‌اند که توافق سیاسی نزدیک است.

منبع: فارس