۰۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵

خطوط حداقلی غرب در مذاکرات هسته‌ای

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت :خطوط حداقلی کشورهای ۱+۵ در مذاکرات هسته ای با ایران قطع ۴ مسیر دستیابی به بمب و زمان گریز یک ساله است.
کد خبر : ۲۳۴۳۷۵
صراط: ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری با خبرنگاران  اعلام کرد که  جان کری، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه( 26 مارس، 6 فروردین) در شهر لوزان سوئیس با محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران دیدار و گفتگو می‌کند.

 وی با اشاره به موضع واحد کشورهای 1+5 در مذاکرات هسته ای با ایران گفت: ما، گروه 1+5، خطوط قرمزی داریم: زمان یک ساله گریز هسته ای و نیز قطع 4 مسیر دستیابی به سلاح هسته ای. ما در حال کار در این مسیر هستیم و هیچ چیز کمتری را نمی پذیریم.

4 مسیر مورد ادعای غرب تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز و فردو، رآکتور آب سنگین اراک و یک مسیر "مخفیانه "است.

تهران بارها اعلام کرده است سلاح هسته‌ای هیچ جایی در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران ندارد.

هارف در پاسخ به سوالی خبرنگاری که سفر یک مقام اسرائیلی به فرانسه را تلاشی برای جدا کردن موضع پاریس در مذاکرات تلقی کرد گفت: فکر می کنم ما مطمئن هستیم که اتحاد لازم را در اتاق مذاکرات داریم. من اخبار زیادی در این‌ خصوص را درک می کنم اما ما نسبت به آنچه در اتاق مذاکرات می گذرد و اینکه آیا می توانیم به توافقی برسیم تمرکز کرده ایم.

وی همچنین درباره تحولات منطقه نیز اظهار داشت: ایران از حوثی‌ها پشتیبانی می‌کند ولی مدرکی نیست که کنترل یمن در دست تهران باشد.

هارف مدعی شد که ایران نقش بی ثبات‌کننده‌ای در لبنان و سوریه دارد و برای حوثی‌های یمن هم سلاح و پول می‌فرستد ولی شواهدی در دست نیست که تهران در یمن، مرکز کنترل و فرماندهی داشته باشد.

منبع: تسنیم