۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴

توضیح هما درباره فروش بلیت‌های نوروزی

معاون بازرگانی هما با تأکید بر اینکه فروش چارتری برای نوروز نداشتیم، گفت: برخی انتظار دارند، اگر ایرلاینی قوانین را رعایت کرد و خلبان از نظر ایمنی و مقررات پروازی را انجام ندهد، مقصر شناخته شود، در حالی که اگر ایرلاینی در شرایط نقص تکنیکی پرواز انجام دهد، تشویق هم شود.
کد خبر : ۲۳۵۵۶۰
صراط: محمد خوشنویسان با بیان اینکه برای ایام نوروز ظرفیت عادی خود را ارائه دادیم، ادامه داد: ‌‌هما در ایام نوروز روزانه چندین پرواز فوق العاده به مقصد کیش، مشهد و عتبات عالیات انجام داد.
 
وی افزود: پروازهای فوق العاده این شرکت در ایام تعطیلات نوروزی، به این سه مقصد همچنان ادامه خواهد داشت، تا مسافران بتوانند برای این سه مقصد به سهولت پرواز کنند.
 
معاون بازرگانی هما با بیان اینکه نظارت بر نرخها انجام شد، ادامه داد: تنها شرکت هواپیمایی هستیم که در مسیرهای داخلی چیزی به عنوان چارتر نداریم و همه صندلی‌هایمان از طریق سیستم فروش می‌رود.
 
وی اضافه کرد: برای مسیرهای پرتقاضا 90 درصد صندلی‌ها به صورت سیستماتیک از طریق آژانس‌ها به فروش می‌رسد و حدود 10 درصد از طریق چارتری خواهد بود؛ این میزان چارتر هم مربوط به آژانس‌هایی است که در تمام سال، گروه مسافری به مالزی، چین و ترکیه منتقل می کنند که البته ظرفیت محدودی از ناوگان است.
 
خوشنویسان بیان کرد: این آژانس ها، دفاتر خدمات مسافرتی هستند که در تمام طول سال تور اعزام می‌کنند و نظارت بر آنها اصلا کار مشکلی نیست.
 
وی اضافه کرد: نظارت کامل بر آژانس‌های طرف قرارداد خود داریم و اگر متوجه شویم آژانسی در حق مسافر اجحاف کند، آن آژانس را تعطیل کرده و ارتباط خود را قطع می‌کنیم و درباره مقوله قیمت با هیچ کس شوخی نداریم.
 
معاون بازرگانی هما گفت: نظارت بر قیمت‌ها در ایام نوروز پیک سفر برای جلوگیری از بروز بازار سیاه داشتیم، همان گونه که در ایام اربعین سال گذشته، برخی ایرلاین‌ها بلیت‌های خود را گران فروختند، اما ما از نرخی که اعلام کردیم، یک ریال بالاتر هم نفروختیم.
 
معاون بازرگانی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: همان زمان حتی به سازمان حج و زیارت نیز اعلام کردیم که نرخ بلیت هواپیماهای ما برای مسیرهای عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی مشخص است.
 
* ایمنی پرواز در هر شرایطی رعایت می شود/جان مسافر بر پرواز با ریسک ارجحیت دارد
 
وی با تاکید بر این که ایرلاینی که شرایط ایمنی تکنیکال را سخت‌گیرانه رعایت می‌کند باید حمایت شود، گفت: هیچ شرکت هواپیمایی از تأخیر سود نمی‌برد.
 
خوشنویسان در تشریح تأخیرهای پروازی با اشاره به اینکه ایرلاین‌ها برای یکسان کردن درآمد و هزینه‌های خود باید مقرراتی داشته باشند، اضافه کرد: به عنوان مثال اگر هواپیمایی کمتر از 13 ساعت در روز پرواز کند، صرفه اقتصادی ندارد، اما ایمنی حمل و نقل هوایی در صدر شعارهای صنعت حمل و نقل هوایی ایران است، حتی اگر مسافری به رایگان از هواپیما استفاده کند.
 
معاون بازرگانی ایران‌ایر بیان کرد: ما حاضریم ملامت مسافران را بابت تأخیر پروازی به دوش بکشیم، اما اجازه نمی‌دهیم خلبان ما یک لحظه هواپیمای غیرایمن را روشن کند؛ قطعاً این امر در راستای حفظ جان مسافر است.
 
خوشنویسان با تأکید بر اینکه حق اول مسافر در تأخیرات پروازی، ‌‌ایمنی پرواز است، ادامه داد: اصلاً منطقی نیست که بابت مثلاً 20 دقیقه تأخیر رقمی جریمه درنظر گرفته می‌شود، در حالی که ایمنی حرف اول را در صنعت می‌زند و قطعاً اگر ایرلاینی بابت مشکل فنی پروازی را انجام نداد قبل از آن که مواخذه شود باید بابت این قانون‌مداری تشویق شود.
 
وی ادامه داد: در کشورهای اروپایی بابت هر ساعت تاخیر، ایرلاین 600 یورو جریمه می‌‌شود، اما اگر علت تاخیر شرایط آب و هوایی و یا خصوصاً شرایط تکنیکال باشد این ایرلاین مبرا می‌شود.
 
خوشنویسان گفت: متاسفانه برخی انتظار دارند، اگر ایرلاینی قوانین را رعایت کند و خلبان از نظر ایمنی و مقررات پروازی را انجام ندهد مقصر شناخته شود، در حالی که اگر ایرلاینی با قانون شکنی پرواز با ریسک انجام بدهد یا در شرایط نقص تکنیکال پرواز انجام دهد، در برخی شرایط حتی تشویق نیز شود.

منبع: فارس
برچسب ها: بلیت چارتر نوروز