۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲

تصمیمات برای فردو با تعطیلی فرقی ندارد

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید رجایی با بیان اینکه تصمیمات صورت گرفته پیرامون «فردو» با تعطیلی این مرکز تفاوتی ندارد، گفت: بعید است بیانیه لوزان همانند صلح حدیبیه به فتح الفتوح مکه بینجامد.
کد خبر : ۲۳۵۶۰۰
صراط: عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید رجایی با بیان اینکه تصمیمات صورت گرفته پیرامون «فردو» با تعطیلی این مرکز تفاوتی ندارد، گفت: بعید است بیانیه لوزان همانند صلح حدیبیه به فتح الفتوح مکه بینجامد.

محمد شیردل دبیر آموزش جامعه  اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی پیرامون مذاکرات هسته‌ای و نتایج آن گفت: در ابتدا باید از زحمات تمامی تیم‌های مذاکره کننده در طول این 12 سال چه در دوره‌های آقای لاریجانی و جلیلی و چه در دوره آقای ظریف تقدیر و قدردانی کرد.
 
وی افزود: قطعا اگر مقاومت و ایستادگی تیم‌های مذاکره کننده قبلی در برابر زیاده خواهی های دول غربی نبود مذاکرات امروز به ثمر نمی‌نشست. هرچند توافق فعلی صورت گرفته ضعیف و مورد نقدهای جدی است به خصوص تصمیماتی که برای فردو گرفته شده است بسیار نگران کننده است.
 
این فعال دانشجویی با بیان اینکه توافق صورت گرفته پیرامون «فردو» با تعطیلی این مرکز تفاوتی ندارد، گفت: بعید است توافق احتمالی حاصله در تیرماه، در سال‌های بعد هم دقیق و بدون کارشکنی از طرف غربی‌ها ادامه پیدا کند و احتمالا ملت تجربه دیگری از عهد شکنی آمریکا و هم پیمانان آن را در سال‌های بعد تجربه کنند.
 
شیردل خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: از شما انتظار داریم مصوباتی در زمینه اقدامات متقابل را در صورت کارشکنی کنگره در روند مذاکرات و یا حتی در مراحل اجرای توافق به تصویب برسانید و صدای ملت را در برابر ادبیات زشت و تند افراط گرایان غربی با زبان رسای خود به گوش ابر قدرت های پوشالی برسانید.
 
دبیر آموزش جامعه  اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تصریح کرد: اما با این وجود فرصت حاصله در فضای فعلی فرصت مغتنمی است. این را همه می‌دانیم که مذاکرات انجام شده چه برای دولت دموکرات آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری و چه برای دولت آقای روحانی خالی از جنبه های انتخاباتی نیست، اما با تمام این دورنگری‌ها می‌توان از فرصت حاصله به نفع اهداف والای نظام  مقدس جمهوری اسلامی استفاده کرد.
 
وی ادامه داد: مسائلی وجود دارد که باید دولت توجه ویژه‌ای به آنها داشته باشد و گرنه اسم این توافق به نسبت ضعیف را نمی‌شود توافق خوب گذاشت. اگر دولت از همین فرصت با مزیت‌های نسبی به درستی استفاده کند می‌توان سرانجام خیری را برای آنچه پیش آمد کرده متصور بود والا به هیچ وجه نتایج حاصله راضی کننده نیست . قبل از بیان این دغدغه‌ها بد نیست اشاره شود که تیم مذاکره کننده در یادداشت توافق نهایی باید روی واژگان ذی‌وجوه و چند پهلو تمرکز کند تا به سوء استفاده دشمنان منجر نشود.
 
این فعال دانشجویی با اشاره به نتایج توافق هسته‌ای بر منافع ملی گفت: با فرصت ایجاد شده و شکست تبلیغات دشمن برای غیر صلح آمیز جلوه دادن فعالیت‌های هسته‌ای و شکست هژمونی غرب، فرصت بسیار خوبی برای ارائه گفتمان اسلام ناب و صدور انقلاب به کشور‌های مختلف فراهم است. دولت با همدلی و همزبانی ملت باید از فرصت ایجاد شده جهت تبیین گفتمان انقلاب اسلامی در کشورهای مختلف تمام تلاش خود را به‌کارگیرد و در این بین وظیفه وزارت امور خارجه بسیار سنگین و تعیین کننده است.
 
شیردل با اشاره به لزوم استفاده از فضای بعد از رفع تحریم‌ها، گفت: رفع تحریم‌ها در زمینه‌های اقتصادی نباید نگاه را از تولید داخل به واردات سوق دهد، اتفاقی که در دولت سازندگی بسیاری از کارگاه‌های تولیدی را به ورشکستگی کشاند. دولت باید تمام نگاه خود را به درون معطوف سازد. نکته مثبتی که امروز این دستاوردها می‌تواند داشته باشد مهندسی معکوس در صنایع هایتک و با تکنولوژی بالاست.
 
وی خاطرنشان کرد: اگر مجموعه فعالیتی که در جنگ در بحث موشکی با مهندسی معکوس حاصل شد که برکات آن را امروز شاهد هستیم ، در صنایعی مانند خودروسازی، هواپیما سازی و ... با رفع تحریم ها و دسترسی به تکنولوژی روز دنیا اجرایی شود، قطعا می‌توانیم این صنایع را به رشد و بالندگی برسانیم.
 
شیردل در ادامه افزود: ما از دولت انتظار داریم تمامی امکانات مادی و معنوی را در جهت توسعه تحقیقات، رونق تولید و اشتغال زایی معطوف کند.
 
دبیر آموزش جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در پایان خاطرنشان کرد: بعید است توافقی که در لوزان انجام شد همانند صلح حدیبیه به فتح‌الفتوح مکه بینجامد. اما در صورت استفاده حداکثری از نتایج حداقلی به دست آمده  می‌توان شاهد رشد در این زمینه‌ها بود تا در سال‌های بعد کشور با تبدیل شدن به ابر قدرت اقتصادی در کنار قدرت علمی، نظامی و سیاسی دیگر ناچار به هیچ گونه مذاکراتی با کشور های زیاده خواه غربی نباشد.
منبع: فارس