۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷
رهبر انقلاب: از کارگر مالیات میگیریم، از فلان کلانْ‌سرمایه‌دار، فلان درآمددارِ بی‌حساب‌وکتاب مالیات نمیگیریم اینها جرم است

پژویان: دولت لایحه دریافت مالیات از ثروتمندان را از مجلس بیرون کشید/ باید شاهد وضعیت بدتر از این باشیم

جمشید پژویان گفت: لایحه ای که بر اساس آن مقرر شده بود تا مالیات از قشر ثروتمند جامعه دریافت شود توسط دولت فعلی از مجلس خارج شد و متاسفانه این مساله باعث شد تا بار دیگر کشور از نظر اقتصادی در وضعیت نامناسب بماند.
کد خبر : ۲۳۶۰۸۷
صراط: رهبر معظم انقلاب در تاریخ 29 بهمن 93 درباره مالیات عنوان کردند: عزیزان من! مالیات یک فریضه است. ما امروز از ضعفا مالیات میگیریم - از کارمند مالیات میگیریم، از کارگر مالیات میگیریم، از کاسب جزء مالیات میگیریم - امّا از فلان کلانْ‌سرمایه‌دار، فلان درآمددارِ بی‌حساب‌وکتاب مالیات نمیگیریم؛ فرار مالیاتی دارند؛ اینها جرم است؛ فرار مالیاتی جرم است. آن که از دادن مالیات به دولت خودداری میکند و مالیاتی که باید به دولت بدهد - که آن درآمدی که حاصل شده و در اختیار او است، به برکت فضایی است که دولت به‌وجود آورده است و کاری است که دولت دارد میکند، پس باید مالیات را بدهد - نمیدهد، در حقیقت کشور را وابسته میکند به پول مفت نفت، و وقتی کشور به پول نفت وابسته شد، همین مشکلات پیش می‌آید: یک روز تحریم میشود؛ یک روز نفت ارزان میشود؛ یک روز شاخ‌وشانه میکشند؛ کشور به این وضع دچار میشود. مسئله‌ی مالیات خیلی مهم است. البتّه من شنیدم که مسئولین مالیاتی کشور دارند طرّاحی میکنند، کارهای خوبی دارند انجام میدهند؛ این کارها باید سریع انجام بگیرد؛ باید تحقّق پیدا کند؛ از مردم باید کمک خواسته بشود و مردم باید کمک کنند؛ این قلم اوّل. قلم اوّل از کارهای مهمّی که باید انجام بگیرد، این است که بودجه‌ی کشور، اداره‌ی دولت، به‌وسیله‌ی درآمدهای از درون مردم باشد، یعنی از همین مالیات، که مالیات هم مربوط میشود به تولید و کسب و کار.

رهبر انقلاب در تاریخ 16 شهریور 89 در دیدار با کارآفرینان فرمودند: شما میگوئید که ما سفارش کنیم به مردم که تولیدات داخلی را مصرف کنند. من که خب چند سال است دارم سفارش میکنم؛ بنده که بارها گفته‌ام، منتها این با شعار درست نمیشود. خب، بله یک مقداری مردم حالا یک اعتمادی بکنند، یک اعتنائی بکنند به حرف ما، به خاطری که مثلاً ما گفتیم، بروند یک مقداری چه کنند؛ این یک بخشی از قضیه است. یک بخش دیگر هم مربوط به کیفیت است. خب کیفیت را باید بالا برد؛ کیفیتها را باید بالا برد. بله، من مسئله‌ی واردات را که چند نفر از دوستان گفتند، بنده به آن عقیده دارم. در جلسه‌ی مسئولین، در همین جا اوائل ماه رمضان اعلام کردم، گفتم؛ هم به مجلس، هم به دولت که به مسئله‌ی واردات بپردازند؛ حالا هم از وزیر محترم بازرگانی تو راه سؤال کردم، ایشان اطلاع دادند که کارهای خوبی در این زمینه دارد انجام میگیرد؛ بله راست است. مسئله‌ی واردات بیرویه و بیمنطق ضرر بزرگی است، خطر بزرگی است؛ مردم هم باید این را بدانند. وقتی یک محصول خارجی را ما داریم مصرف میکنیم، در واقع داریم یک کارگر خودمان را بی کار میکنیم، یک کارگر دیگر را داریم به کار وادار میکنیم؛ این هست، منتها مسئله‌ی مرغوبیت و کیفیت خیلی مهم است؛ و استحکام؛ اینها خیلی مهم است. اگر چنانچه جنس داخلی، تولید داخلی، این خصوصیات را داشته باشد، به طور طبیعی تمایل پیدا میشود. البته متأسفانه بعضی هستند که بر اثر فرهنگ غلطِ دوره‌ی منحوس پادشاهی - دوره‌ی طاغوت، دوره‌ی وابستگی - هنوز چشمشان به خارج است. یک روزی بوده است که تو این کشور مسئولین دولتی ما آمدند صریح گفتند که ایرانی یک لوله‌هِنگ(۴) نمیتواند درست کند! عملاً هم همه چیز را وارد کردند. در همان دوره‌ی طاغوت یک فردی از بلندپایگان دولتی که تصادفاً بنده را توی یک مجلسی - ما که با اینها هیچ وقت ارتباطی نداشتیم، ملاقات هم نمیکردیم - دید، من داشتم انتقاد میکردم از همان چیزهائی که بود. این رو کرد به ما و گفت: چی چی را انتقاد میکنید؟ ما مثل آقا نشستیم، کشورهای دیگر مثل نوکر دارند برای ما کار میکنند، کالا میفرستند داخل؛ این بد است؟ شما ببینید؛ این منطق دولتمردان دوره‌ی طاغوت بود! حالا ظاهرش این منطق است، باطنش چیزهای دیگر بود؛ فسادهای اقتصادی فراوان و فسادهای اخلاقی فراوان. بله، مسئله‌ی واردات و مدیریت واردات مهم است. ما آن روز به دوستانی که اینجا بودند، در جلسه‌ی مسئولین و کارگزاران نظام، توصیه کردیم، گفتیم واردات را مدیریت کنید؛ نمیگوئیم متوقف کنید. یک چیزهائی باید بیاید، یک چیزهائی باید نیاید. یک مدیریت صحیحی باید انجام بگیرد؛ این مسلماً هست.


جمشید پژویان کارشناس مسائل اقتصادی با اظهار تاسف خود در خصوص اینکه حدود 70 درصد واردات ها، کالاهای واسطه ای هستند به خبرنگار گروه مطالبه صراط گفت: متاسفانه اقتصاد ملی ما متکی به واردات کالاهای واسطه ای است و این ها کالاهای مصرفی نیستند که به راحتی بتوان از واردات آن جلوگیری کرده و در داخل تولید کنیم.

وی علت این موضوع را کم کاری وزارت صنعت عنوان کرد و افزود: این مساله ناشی از آن است که در طی سال های متمادی وزارت صنعت وظیفه و رسالت خود را به خوبی انجام نداده تا بتواند صنایع را به سمت خود کفایی کالاها از جمله کالاهای واسطه ای ببرد.

پژویان با اشاره به کالاهای وارداتی در کشور اظهار داشت: تجارت لازمه ی اقتصاد امروز است و تصور اینکه کشوری بتواند بدون واردات ادامه حیات دهد ممکن نیست و این نوع تجارت قاعدتا موجب برد طرفین می شود. اما در شرایط کشور ما که دچار محدودیت ارزی شده می توان در این موضوع انعطاف به خرج داد و باید متکی به تولیدات داخلی بود.

وی با انتقاد به نظام مالیاتی کشور افزود: برای متکی شدن به خود باید سیستم مالیاتی کشور را اصلاح کنیم، در نظام مالیاتی کشور اشکالات اساسی وجود دارد از جمله اینکه قشر پر درآمد و ثروتمند کشور مالیاتی پرداخت نمی کنند. لایحه دریافت مالیات از افراد پر درآمد کاملا قابل اجرا است همانطور که در تمام کشورهای جهان سوم این طرح اجرا شده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی وضعیت اقتصاد کشور را نا امید کننده دانست و گفت: به دلیل قدرت ثروتمندان و کسانی که نمی خواهند مالیات بدهند و در تنها طبقه متوسط جامعه مالیات می دهند اقتصاد در وضعیت نامناسبی قرار گرفته است.

وی با اشاره به لایحه دریافت مالیات از ثروتمندان اظهار داشت: لایحه ای که بر اساس آن مقرر شده بود تا مالیات از قشر ثروتمند جامعه دریافت شود در دوره گذشته با تلاش هایی که صورت گرفت، به صورت لایحه وارد مجلس شد، اما دولت، لایحه را بیرون آورد و دوباره به اول راه برگشتیم، با این اوصاف نباید انتظار داشت اقتصاد مملکت به سمت خودکفایی کامل برود.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه یکی از راه های کنترل واردات را مالیات عنوان کرد و افزود: با افزایش مالیات واردات می توان از سودهای کلان آن کم کرد و در نتیجه انگیزه وارد کنندگان برای واردات کاهش پیدا می کند در غیر اینصورت با این شرایط، اقتصاد کشور هیچ تغییری نمی کند و ما باید روز به روز شاهد بدتر شدن وضعیت اقتصادی کشور باشیم.