۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰

هاشمی: به نقد جدی از درون احتیاج داریم

وزیر بهداشت، به مناسبت آغاز سال جدید با حضور در دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی، ایران، تهران و بهزیستی و توانبخشی و همچنین سازمان انتقال خون، سازمان غذا و دارو و انستیتو پاستور ایران با مسئولین و کارکنان این دانشگاه ها و سازمان ها دیدار کرد.
کد خبر : ۲۳۶۱۳۴
صراط: وزیر بهداشت در دیدار نوروزی با دانشگاهیان علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: مصمم هستیم مدیریت بهداشت و در آینده نزدیک درمان را در تهران بزرگ یکپارچه سازیم.

به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت،دکتر هاشمی ضمن تبریک سال نو به دانشگاهیان اظهار امیدواری کرد: سال 94 را با انرژی بیشتر و همت بلند تر در راستای کمک به مردم و ارتقای دانش و پژوهش در کشور پشت سر بگذارند.

او با تقدیر از همراهی اساتید و دانشگاهیان در بخش های آموزش، پژوهش، بهداشت و درمان، این دانشگاه را محل تحصیل خود برشمرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی باعث افتخار است و این اعتقاد قلبی من است.

او در ادامه ساختار دانشگاه های بزرگ کشور را مناسب ندانست و با اشاره به گستردگی حوزه کاری دانشگاه ها و وجود حدود 40 شهر در اطراف تهران تاکید کرد: مصمم هستیم مدیریت بهداشت و در آینده نزدیک درمان را در تهران بزرگ یکپارچه سازیم و امسال بتوانیم حوزه بهداشت در تهران را یکپارچه کنیم در این صورت دانشگاه های بزرگ توان مضاعفی پیدا خواهند کرد که به حوزه آموزش و پرورش توجه بیشتری بشود.

برداشتن گام های موثر در راستای توسعه زیرساخت ها

وزیر بهداشت ادامه داد: امیدواریم در سال 94 بتوانیم گام های موثری در راستای توسعه زیرساخت ها برداشته و به عنوان یادگاری دولت یازدهم، شاهد توسعه مراکز آموزشی و تخت های بیمارستانی در این دانشگاه باشیم چیزی که مورد نیاز مردم و نظام آموزشی کشور است.

 هاشمی در ادامه با تقدیر از ریاست دانشگاه، هیات امنا و هیات رئیسه به ارائه رهنمودهایی در راستای رفع مشکلات و دغدغه های دانشگاه پرداخت که تغییر کاربری املاک، اخذ وام از بانک ها معادل درآمد اختصاصی دانشگاه، تعریف ماموریت های جدید، گسترش فعالیت های بین المللی دانشگاه در خارج از کشور، ضرورت ایجاد یک مرکز درمان سوختگی برخی از این موارد بود.

دستیابی به بالندگی با گسترش فعالیت های بین المللی

وزیر بهداشت با بیان این مطلب که معتقد است دانشگاه های بزرگ کشور تا بین المللی نشوند ارتقا نخواهند یافت و تا از مرزها نگذریم به بالندگی دست نخواهیم یافت، اظهار امیدواری کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی روز به روز مسیر بالندگی را طی کرده و به جایگاه های شایسته تری دست یابد.

 هاشمی نگاه وزارت بهداشت را نگاهی ملی برشمرد که به هیچ وجه جزیره ای نیست و در عین حال تاکید کرد: اعتقاد ما این است که دانشگاه های بزرگ باید کاملا مستقل باشند و وزارت بهداشت صرفا نظارت داشته باشد.

با بیان این که روش فعلی با بالندگی دانشگاه ها هم راستا نیست و با آن مغایرت دارد گفت: امیدوارم در دانشگاه های علوم پزشکی به سمتی حرکت کنیم که بیمارستانها استقلال یافته و بصورت واحدهای مستقل اداره شوند.

وزیر بهداشت با اشاره به تعداد بسیار بیمارستان های آموزشی گفت: با کاهش تعداد بیمارستان های آموزشی یا تجمیع آنها می توان خدمات بهتری به بیماران ارائه کرد و از مسیر تجمیع بیمارستان های آموزشی به ارتقای بیشتر آموزش و ارائه خدمات مطلوب تر دست یافت.

به یک نقد جدی از درون احتیاج داریم

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود نقد درخصوص مسایل پزشکی را لازم برشمرد و گفت: اگر خودمان را نقد نکنیم آینده خوبی برای پزشکی کشور نخواهیم داشت. به نظر می رسد به یک نقد جدی از درون احتیاج داریم و در عین حال سازمان نظام پزشکی نیز همچنان که از صنف پزشکی دفاع می کند حتما به حقوق مردم نیز توجه داشته باشد و از بزرگان حوزه پزشکی خواهش می کنم که در این خصوص کمک کنند، که دیگران برای جامعه پزشکی حاشیه نسازند و در عین حال بی اعتنا به مشکلات درون جامعه پزشکی نباشیم.

او طرح تحول سلامت را جزء طرح های اصلی دولت برشمرد که دولت مصمم است با دقت و رفع اشکلات و نواقص آن را پیش برده و حلقه های بعدی این زنجیره را به تدریج تعریف کند و اظهار امیدواری کرد: گشایشی در کارهای دولت و در عین حال ملت ایجاد شود که دولت بتواند به وعده های خود عمل کند.

دیدار با مدیران و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ایران

براساس این گزارش وزیر بهداشت همچنین به همراه معاونین خود با حضور در دانشگاه علوم پزشکی ایران با رییس، اعضاء هيئت رئيسه و اساتيد این دانشگاه در کتابخانه مرکزی دانشگاه دیدار کرد.

 هاشمی ضمن تبریک سال نو و تقدیر از زحمات دکتر حاجی میر اسماعیل رئیس دانشگاه و سایر همکاران در سال 93 ادامه داد: آرزو می کنم سال جدید را با یک انرژی مضاعف شروع کنید و سال جدید سال خوبی برای مردم عزیز کشور و دانشگاه علوم پزشکی ایران باشد.

هاشمی ابراز امیدواری کرد: بتوان تصمیماتی در تهران گرفت که بخشی از مسؤلیت هایی که هم راستا با مأموریت های یک دانشگاه نیست، کاهش پیدا کند.

وزیر بهداشت ادامه داد: شاید بتوانیم در تهران حوزه بهداشت را یکپارچه ببینیم و مسؤلیت آن را از دوش سه دانشگاه برداریم و امیدواریم مسؤلین بهداشت برای کل تهران بزرگ در این مورد اتفاق نظر داشته باشند.

 هاشمی گفت: به نظر می رسد رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران می خواهد همزمان با رقابت با منطقه و برخی از دانشگاه های معتبر دنیا، دانشگاه را نیز ارتقا بخشد و با وجود این وظایف، خیلی سخت است که همزمان بتوان در شهرری، ملارد، شهر قدس و دیگر شهرهای اطراف تهران بهترین خدمات بهداشتی و درمانی را ارائه داد ولی متاسفانه ساختار وزارت بهداشت این گونه است و امیدواریم در مورد تهران که در مقایسه با سایر نقاط کشور مشکلات متفاوت دارد، یکپارچه شدن بهداشت این کلانشهر را انجام دهیم.

ضرورت وحدت، همدلی و همکاری در بین همه ارکان دانشگاه های علوم پزشکی

وزیر بهداشت با ابراز امیدواری برای سرعت بیشتر ارتقاء دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: معتقدیم یک کشور، ملت و خانواده در شرایط فعلی، زمانی می توانند موفق شوند که همدلی و اتفاق نظر داشته باشند.

او گفت: در دنیای امروز رقابت در همه حوزه ها بسیار سخت است و در حوزه دانش و پژوهش سخت تر است. بنابراین انتظار می رود در دانشگاه های ما وحدت، همدلی و همکاری در بین همه ارکانش وجود داشته باشد.

 هاشمی گفت: انصافاً کار اجرایی خیلی سخت است و در حوزه پزشکی کار خیلی سخت تر است. به خاطر این که در حوزه پزشکی کمتر کسی مسؤلیت قبول می کند.

وزیر بهداشت گفت: تردیدی ندارم که هدف همه، خدمت و ارتقای این دانشگاه است و امیدواریم همه به مسئولین دانشگاه در جهت رسیدن به این هدف کمک کنند و سال جاری سالی باشد که همه معاونت ها کمک بیشتری به دانشگاه علوم پزشکی ایران نمایند و در عین حال خود شما عزیزان هم با اعتماد به نفس بیشتری کمک کنید.

وزیر بهداشت با اشاره به مسئولیت سنگین دکتر روحانی رئیس جمهور در خصوص توافق هسته ای ایران گفت: امیدواریم همه از این رویداد صیانت کنند. مسئولین این امر، مانند رزمندگانی هستند که در حال حاضر وسط میدان هستند و همه باید به آنها کمک کنند و اگر همین یک مشکل از راه مردم برداشته شود افتخار بزرگی است.

بازدید از سازمان غذا و دارو

وزیر بهداشت همچنین در ادامه بازدیدهای نوروزی خود با معاونین و مدیران سازمان سازمان غذا و دارو دیدار کرد.

هاشمی در سخنانی با تبریک سال جدید و آرزوی شروع سالی خوب برای آنها از تلاش های دولت و شخص رئیس جمهور تشکر کرد و ابراز امیدواری نمود در این سال گره هایی که در مسیر رشد ایران اسلامی وجود دارد بازد شود وی در ادامه سخنان خود خطاب به مسئولان سازمان گفت: فعالیت های شما در حوزه غذا و دارو و خصوصاً دارو، کار بسیار مهمی بود که دولت را حمایت کرد و نجات داد.

او گفت : هرجا مسائل مالی وجود دارد همواره در حاشیه آن حرف و حدیث هم وجود داشته و دارد و با توجه به این که دارو زمینه تجاری گسترده ای دارد و مسئولیت همه جوانب آن در اختیار ما نیست ممکن است در برخی بخشهای آن نیز آلودگی وجود داشته باشد اما آنچه مهم است اینکه ما موظفیم تلاش کنیم مسیر را درست انتخاب نموده و به سمت کارهای بزرگ پیش برویم.

 هاشمی تاکید کرد: در سال جاری حتماً باید فشارهای مختلفی که روی مردم وجود دارد، کاهش پیدا کند.

او با تاکید بر ضرورت صرفه جویی در این حوزه ابراز اادامه داد: امسال با انجمن ها نیز هماهنگی های لازم صورت بپذیرد تا حوزه دارو فعال نگه داشته شود و اگر این اتفاق رخ دهد از این طریق می شود صرفه جویی خوبی داشت.

او در خصوص کمک به مناطق محروم نیز گفت: شما چگونگی انجام این مساعدت ها را بهتر از ما می دانید پس باید از دستاوردهای مهمی که در حوزه دارو انجام شده است، خیلی مراقبت نمود و نباید بگذاریم کارهای مثبتی که صورت گرفته نیمه کاره رها شود.

وزیر بهداشت با تاکید بر تقویت حوزه نظارتی در این سازمان وعده داد که نیروی انسانی و منابع این بخش ارتقا یابد.

بازدید وزیر بهداشت از سازمان انتقال خون

 هاشمی با حضور در سازمان انتقال خون ایران با دیدار با مسئولان و کارکنان این سازمان در جریان مهمترین فرآیندهای کاری فنی و فن آوری های نوین از جمله فعالیت های آزمایشگاه رفرانس ایمنوهماتولوژی و فرآیند تامین خون های نادر و کنترل کیفی سازمان قرار گرفت.

 هاشمی در جمع کارکنان سازمان انتقال خون آغاز سال نو را به همه کارکنان این سازمان تبریک گفت و برای ایشان سالی موفق و پر تلاش آرزو کرد.

 وزیر بهداشت پس از بازدید از 4 دانشگاه علوم پزشکی مستقر در تهران و نیز سازمان های غذا و دارو و انتقال خون، به انستیتو پاستور ایران نیز رفت و با مسئولین و کارکنان این سازمان به گفتگو پرداخت و سال نو را به آنان تبریک گفت.