۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۱

حمایت ۳۰ کارشناس خارجی از تفاهم

کارشناسان برجسته مسائل هسته‌ای با انتشار بیانیه‌ای مشترک خواهان نهایی‌سازی فوری جزئیات فنی باقی‌مانده یک توافق نهایی بین ایران و گروه ۱+۵ شدند.
کد خبر : ۲۳۶۳۷۱
صراط: کارشناسان برجسته مسائل هسته‌ای با انتشار بیانیه‌ای مشترک خواهان نهایی‌سازی فوری جزئیات فنی باقی‌مانده یک توافق نهایی بین ایران و گروه ۱+۵ شدند.

گروهی متشکل از 30 کارشناس عدم اشاعه هسته‌ای، عمدتا از آمریکا، با انتشار یک بیانیه مشترک ضمن بررسی تفاهم ایران و گروه 1+5 در 2 آوریل (13 فروردین) این تفاهم درباره چارچوب‌های تداوم مذاکرات را برای عدم اشاعه و امنیت بین‌المللی "بسیار مهم و گامی رو به جلو" ارزیابی کردند.
 
در این بیانیه که در پایگاه اینترنتی کنترل تسلیحاتی منتشر شده است چنین آمده: "[این تفاهم] پس از اجرا، یک برنامه مؤثر، قابل راستی‌آزمایی، قابل اعمال و بلند مدت علیه امکان خلق یک دولت مجهز به سلاح هسته‌ای ایجاد می‌کند."
 
امضاء کنندگان که شامل برخی مذاکره کنندگان پیشین آمرکایی و کارشناسان برجسته هسته‌ای هستند از مذاکره کنندگان گروه 1+5 و ایران خواسته‌اند "تا فورا مابقی جزئیات فنی را نهایی کنند. ما از سیاستگذاران در پایتخت‌های کلیدی می‌خواهیم که از این توافق و گام‌های لازم برای تضمین اجرای بموقع و پایبندی دقیق به آن، حمایت کنند."
 
"پارامترهای برنامه اقدام مشترک جامع درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران" که در 2 آوریل (13 فروردین) اعلام شد محدودیت‌هایی بلندمدت و قابل راستی‌آزمایی بر فعالیت‌های حساس چرخه سوخت هسته‌ای ایران اعمال می‌کند. برخی از این محدویت‌ها 10 سال، برخی دیگر 15 سال و مابقی تا 25 سال باقی خواهند ماند. بازرسی‌های افزایش یافته آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تحت پروتکل الحاقی و پادمان‌ها بدون پایانی مشخص اعمال خواهند گردید.
منبع: تسنیم