۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸

زنگنه: همکاری با چین توسعه می‌یابد

وزیر نفت که به همراه هیأتی در چین به سر می‌برد، گفت: ایران و چین با برداشته شدن تحریم‌ها، همکاری‌های خود را در بخش انرژی توسعه می‌دهند، افزایش میزان صادرات و سرمایه‌گذاری‌های چین در ایران از جمله آنهاست.
کد خبر : ۲۳۶۹۲۷
صراط: وزیر نفت که به همراه هیأتی در چین به سر می‌برد، گفت: ایران و چین با برداشته شدن تحریم‌ها، همکاری‌های خود را در بخش انرژی توسعه می‌دهند، افزایش میزان صادرات و سرمایه‌گذاری‌های چین در ایران از جمله آنهاست.

به نقل پرس‌تی‌وی بیژن نامدار زنگنه که به همراه هیأت اقتصادی نفتی در چین به سر می‌برد، در مصاحبه با خبرنگاران گفته است: تهران به دنبال تعمیق همکاری‌ها با چین، در بخش صنایع نفت و انرژی است که بلافاصله پس از برداشته شدن تحریم‌های غربی بیشتر می‌شود.
 
زنگنه افزود: کشور چین یکی از بزرگترین خریداران نفت ایران است که همواره با وجود تحریم‌ها، همکاری مناسبی با ایران داشته است و ما هم به دنبال این هستیم تا این همکاری‌ها به محض برداشته شدن تحریم‌ها، بیشتر شود.
 
وی افزود: مرحله جدید همکاری انرژی بین ایران و چین بر روی تولید و توسعه پروژه‌ها تمرکز دارد که توسط شرکت‌های چینی در ایران اجرا می‌شود.
 
زنگنه خاطرنشان کرد: شرکت‌های نفتی بین‌المللی چین مانند سیناپک و CNpC در حال حاضر در منطقه خوزستان ایران فعالیت می‌کنند و امیدواریم که دو کشور همکاری‌های جدیدی را با مراحل جدید برای همکاری بیشتر در بخش انرژی تعریف کنند.
 
هم‌اکنون چین، بزرگترین واردکننده انرژی است و اگر نگاه تجاری به موضوع داشته باشد، این مسئله می‌تواند برای هر دو کشور مفید باشد و باب همکاری‌های جدید در بخش انرژی باز شود.
 
زنگنه که  ریاست نمایندگان ارشد اعزامی به چین را برعهده دارد.روز پنجشنبه به پکن پایتخت چین برای بحث درباره همکاری‌های ایران و چین وارد شدند و قرار است در زمینه انرژی و سرمایه‌گذاری با مقامات چینی مذاکره کنند.
 
روز پنجشنبه زنگنه با فوچنگوی رئیس شرکت نفت و پتروشیمی سیناپک مذاکره کرد و آمادگی ایران را برای افزایش همکاری‌های انرژی با چین اعلام کرد.
 
ایران عمده‌ترین تأمین‌کننده نفت چین در سال گذشته بود و عربستان سعودی و آنگولا جایگاه اول و دوم را داشتند.
 
صادرات نفت ایران به چین در سال 2014 به میزان 28 درصد افزایش یافت و به رقم 550 هزار بشکه در روز رسید.
منبع: فارس