۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲

نقش استانبول در تجهیز داعش

منابع خبری ترکیه با اشاره به نقش استانبول در اعزام تروریست‌های داعش به سوریه و عراق، از اقداماتی مانند جعل گذرنامه و ارسال آن به شهروندان سایر کشورها به منظور پیوستن به گروهک تکفیری داعش خبر دادند.
کد خبر : ۲۳۶۹۵۹
صراط: منابع خبری ترکیه با اشاره به نقش استانبول در اعزام تروریست‌های داعش به سوریه و عراق، از اقداماتی مانند جعل گذرنامه و ارسال آن به شهروندان سایر کشورها به منظور پیوستن به گروهک تکفیری داعش خبر دادند.

برخی از منابع خبری اعلام کردند که مرکز واقعی گروهک تروریستی داعش در استانبول قرار دارد نه در مناطقی که تحت سیطره این گروهک تکفیری است.

خبرگزاری «جیهان» ترکیه به نقل از روزنامه «میدان» این کشور گزارش داد که عناصر گروهک تروریستی داعش با استفاده از گذرنامه‌های تقلبی ترکیه یک شب در استانبول اقامت داشتند و پس از آن عازم سوریه می شدند.

این روزنامه موفق شد مرکزی را شناسایی کند که گذرنامه‌های تقلبی ترکیه در آن صادر می‌شد.

به گزارش این منابع تُرک، در آغاز از کسانی که قصد داشتند از منطقه خودگردان «اویغور» چین به گروهک تروریستی داعش بپیوندند، مبلغ 200 دلار گرفته می‌شد. پس از آن شهروندان اویغوری که گذرنامه گرفته بودند، سفر خود را به سوی گروهک تروریستی داعش آغاز می‌کردند. این تروریست‌ها ابتدا به صورت غیرقانونی در تایلند توقف داشتند و پس از آن به مالزی عزیمت می‌کردند. این تروریست‌ها با سوء استفاده از معاهده‌ای که میان دو طرف منعقد شده بود و به موجب آن برای سفر به این دو کشور نیازی به ویزا نداشت، وارد استانبول می‌شدند.

بنا بر این گزارش، تروریست‌های جدید که وارد استانبول می‌شدند با راهنمایی سرکرده‌های داعش وارد هتل‌ها یا منازلی می‌شدند که این افراد یک روز قبل تعیین می کردند. تروریست‌ها پس از آن، حرکت خود را به سوی مناطق مرزی آغاز می‌کردند که می توانستند از طریق آن وارد خاک سوریه شوند. از آنجا نیز به مناطق می‌رفتند که در عراق یا سوریه تحت سیطره داعش بود.

ارسال گذرنامه‌های ترکیه‌ای به شهروندان اویغور برای پیوستن به داعش

اکثر عملیات های جعل گذرنامه‌هایی که از سوی عناصر داعش صورت می‌گرفت، شناسایی شده ولی سوال این است که این تروریست‌ها چگونه بدون اینکه از فرودگاه بیرون رانده شدند، وارد ترکیه می‌شدند؟

«ا.ج» که وظیفه انجام فعالیت‌های «نوارلی.ت» نماینده تروریست‌های داعش در استانبول در پاسخ به این پرسش گفت: «ترکیه برای شهروندان اویغوری مجموعه قوانین محرمانه‌ دارد. اگر مشخص شود که گذرنامه جعل شده است، گذرنامه صادر و به آنها اجازه داده می‌شود که وارد کشور شوند».

نورالی. ت شهروند اویغوری که در قالب کارگزار وارد ترکیه شده است، از سال 2011 بر نقل و انتقال عناصر داعش نظارت می‌کند که از سایر کشورهای دنیا به این کشور می‌آمدند. اگر شخصِ بدون سوء سابقه نیز از کشورهای اروپایی به سوی ترکیه می‌آمد، می‌توانست با استفاده از گذرنامه‌های گردشگری وارد این کشور شود. همچنین اگر تروریست‌های داعش از کشورهایی مانند چین آمده بودند که دارای قوانین دشواری است، برای ورود به ترکیه به راهکارهای غیرقانونی روی می‌آوردند.

نورالی ت نیز وظیفه سازمان‌دهی نقل و انتقال عناصر داعش را بر عهده دارد که از گوشه و کنار دنیا به ویژه چین وارد ترکیه می‌شدند.

ارسال 50 هزار گذرنامه به چین برای جذب شهروندان چینی به منظور عضویت در داعش

«ج.ا» که برای نورالی ت کار می‌کند نیز درباره این اقدامات جعلی می‌گوید: «100 هزار گذرنامه جعلی ترکیه را منقضی کردیم و بیش از 50 هزار عدد از این گذرنامه ها به چین ارسال شد».

وی با اشاره به فعالیت گسترده عناصر داعش در منطقه خودمختار اویغور در چین تصریح کرد که از طریق یکی از نیروهای نورالی ت یا از طریق پست، گذرنامه های جعلی ترکیه به عناصر داعش ارسال می‌شود.

منبع: فارس