۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲

تغییرات کلان در سطح فرماندهی ارتش مصر

رئیس‌ جمهوری مصر در سایه ناکامی ارتش در شمال این کشور در برخورد با عناصر تروریستی و همچنین فشار عربستان بر قاهره برای ورود به جنگ زمینی علیه یمن، به تغییرات کلان در سطوح فرماندهی ارتش و اطلاعات ارتش اقدام کرد.
کد خبر : ۲۳۷۳۸۱
صراط: رئیس‌ جمهوری مصر در سایه ناکامی ارتش در شمال این کشور در برخورد با عناصر تروریستی و همچنین فشار عربستان بر قاهره برای ورود به جنگ زمینی علیه یمن، به تغییرات کلان در سطوح فرماندهی ارتش و اطلاعات ارتش اقدام کرد.

در میان چالش‌های عمده‌ امنیتی که مصر با آن دست و پنجه نرم می‌کند قاهره روز گذشته اعلام کرد که تغییراتی در فرماندهی ارتش این کشور رخ داده است.
 
بر اساس گزارش روزنامه «الشرق الاوسط»، رئیس سازمان اطلاعات نظامی، جانشین فرمانده ارتش و فرمانده نیروهای دریایی از کار خود برکنار شده‌اند.
 
«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر نیز این تغییرات را تأیید کرده است و ادعا می‌شود این اقدام در راستای سیاست جدید نیروهای مسلح این کشور برای به کار گرفته نیروهای تازه نفس و جوان تر در فرماندهی ارتش صورت گرفته است.
 
این تغییرات در زمانی در سطوح کلان فرماندهی ارتش و اطلاعات ارتش مصر رخ داده است که قاهره تحت فشار عربستان برای مشارکت در حمله احتمالی زمینی به یمن است.
 
از طرفی دیگر، برخی علت این تغییرات را افزایش ناکامی امنیتی ارتش در شمال مصر می‌دانند. منابع امنیتی و پزشکی مصری روز یکشنبه (دیروز) اعلام کردند در سه انفجار در شبه جزیره سینا که گروهک تروریستی انصار بیت المقدس مسئولیت آن را بر عهده گرفته،11 نفر از نیروهای ارتش و پلیس کشته و ده‌ها تن دیگر از جمله چندین غیر نظامی زخمی شده‌اند.
 
در همین راستا «رابرت سبرینبورگ» کارشناس آمریکایی در امور نظامی مصر و استاد پیشین امنیت ملی در دانشکده‌های نظامی تأکید می‌کند که مصر در حال حاضر با چالش‌های غیر طبیعی و جدیدی دست و پنجه نرم می‌کند.
 
وی در گفت‌وگو با پایگاه «مدی مصر»، اعلام کرد که السیسی به دنبال بازسازی بدنه ارتش این کشور است تا نیروهای مسلح مصر فعال تر شوند و قدرت برخورد با تهدید‌های مشابه را داشته باشند.
 
سبرینبورگ یادآور شد که نیروهای مرزبانی، مبارزه با تروریسم، دیدبانی دریایی و نیروهای امداد و نجات بخش‌هایی است که در ارتش مصر نیاز به بازسازی دارد تا کارایی بیشتری پیدا کنند.
منبع: فارس