۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵

واکنش وزارت بهداشت به جابه‌جایی نوزادان

مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت با اعلام اینکه کمیسیون ماده 11 دوشنبه هفته آینده به تخلف جابه‌جایی نوزادان رسیدگی می‌کند، گفت: سیستم نظارتی دانشگاه با بیمارستان‌هایی که منجر به سوءتفاهم در مردم می‌شوند جدی‌تر برخورد می‌کند.
کد خبر : ۲۳۸۲۸۸
صراط: مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت با اعلام اینکه کمیسیون ماده 11 دوشنبه هفته آینده به تخلف جابه‌جایی نوزادان رسیدگی می‌کند، گفت: سیستم نظارتی دانشگاه با بیمارستان‌هایی که منجر به سوءتفاهم در مردم می‌شوند جدی‌تر برخورد می‌کند.
 
محمدحسین میردهقان با اشاره به جابه‌جایی دو نوزاد در بیمارستان خصوصی بهمن، اظهار داشت: برخی تخلفات در بیمارستان‌ها برای مسئولان فنی محرز است که برای احراز این تخلفات کمیسیونی قانونی به نام ماده 11 وجود دارد که به تخلفات مراکز درمانی می‌پردازد.
 
وی افزود: این پرونده باید طرح موضوع شود و پس از احراز تخلفات کانال‌های بعدی طی شود. بیمارستان یا مسئول فنی باید به تعزیرات و کمیسیون ماده 20 برای عزل معرفی شود و اگر لازم شد و قصورات پزشکی محرز گردید به دادسرای نظام پزشکی فرستاده شود.
 
مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت گفت: دوشنبه هفته آینده موضوع در کمیسیون ماده 11 مطرح می‌شود و مردم بدانند که ما لحظه‌ای اغماض نخواهیم کرد. این تخلف بر اثر سهل‌انگاری یکی از نیروهای آن بخش و در واقع به جای پرستار کمک بهیار که مرتبط با این موضوع نبوده، نوزاد را به والدینش تحویل داده است و این در حالی بوده که پتوها یکرنگ بوده است.
 
وی افزود: ممکن است این موضوع در نوع خود سهل‌انگاری کوچکی باشد اما منجر به سوءتفاهمی بزرگ شده است.
 
میردهقان ادامه داد: البته بعداً رسیدگی بیمارستان عالی بوده است و برای اینکه ذهنیتی برای والدین نوزاد ایجاد نشود همه آزمایش‌های تخصصی لازم با هزینه بیمارستان انجام شده است که یکی از جواب‌ها آمده و دیگری نیز امروز خواهد بود.
 
وی اظهار داشت: اگر چه والدین مطمئن بوده‌اند که دستبند جابه‌جا نشده و نوزاد اشتباهی تحویل داده شده است اما به همه خانواده‌ها اطمینان می‌دهیم که این اتفاق در بیمارستان‌ها روتین نیست و بسیار نادر و بر اثر سهل‌انگاری است.
 
مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت با تأکید بر سیستم نظارتی وزارت بهداشت، دانشگاه و خود بیمارستان نسبت به تحویل نوزادان، گفت: همه سیستم‌های نظارتی به این موضوع واقف هستند و مردم مطمئن باشند دقت بیمارستان‌ها بیش از این‌ها است هر چند ما و وزارتخانه به این موضوع نظارت می‌کنیم اما مطمئن هستم خود بیمارستان‌ها نیز برای حفظ جایگاه و وجهه خود بین مردم نظارت دقیقی بر این موضوع دارند.
 
میردهقان اظهار داشت: این موضوع سهل‌انگاری بوده است که انتظار می‌رفت مسئول فنی بیمارستان مداخله جدی‌تری کند مسئولان فنی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی باید در جذب و به کارگیری نیروهای حرفه‌ای و مرتبط با وظیفه موردنظر دقت کنند و هر فردی وظایف خود را انجام دهد.
 
وی افزود: به سیستم نظارتی بیمارستان تأکید می‌کنیم که دقت بیشتری به عمل آورند و سیستم نظارتی دانشگاه با چنین بیمارستان‌هایی که منجر به سوءتفاهم در مردم می‌شوند جدی‌تر برخورد می‌کنند.
 
مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: خانواده‌ها خیالشان از این بابت راحت بوده است هر چند بنده شخصاً با آنها مذاکره نکردم اما خانواده‌های محترم این نوزادان متوجه این اشتباه کوچک شده‌اند هر چند که این اشتباه کوچک نیست و منجر به سوءتفاهمی بزرگ شده است و این برای ما خطای بزرگ است.
 
میردهقان با تأکید بر اینکه هر کدام از خبرنگاران بازوی نظارتی دانشگاه هستند، اظهار داشت: خبرنگاران پستی موازی با ما دارند هر چند لازم است اخبار پوشش داده شود و مردم از آن مطلع شوند اما نباید ذهنیت مردم را دچار تشویش کرد. به مردم اطمینان خاطر می‌دهیم که این اشتباهات به طور قطع با دقت سیستم نظارتی وزارتخانه، دانشگاه و خود بیمارستان همراه است و ما دقت رسیدگی خود را بیشتر می‌کنیم و بازنگری جدیدی در صدور پروانه مسئول فنی جدید بیمارستان متخلف خواهیم داشت.
 
وی با انتقاد نسبت به تکذیب این اتفاق از سوی برخی مسئولان بیمارستان متخلف، گفت: باید با مردم رو راست باشیم به هر حال تخلفی صورت گرفته است و مردم باید از آن مطلع باشند اینکه مدیر بیمارستان این تخلف را انکار می‌کند درست نیست و باید بیاید و بگوید اشتباهی صورت گرفته است و درباره آن توضیح دهد.
 
میردهقان اعتماد مردم به بخش بهداشت و درمان و استقبال آنها از طرح تحول سلامت را موجب دلگرمی خدمتگزاران این عرصه عنوان کرد و اظهار داشت: طی یک سالی که بنده در حوزه سلامت مسئولیت دارم آنچه از مردم دیده‌ام حمایت و اعتمادی است که آنها به حوزه سلامت دارند.
 
وی افزود: به خبرنگاران و خودم توصیه می‌کنم که اخباری منتشر نکنیم که برخی افراد که دیدگاه تخصصی به درمان ندارند، دچار تزلزل و بی‌اعتمادی نسبت به مراکز درمانی شوند چرا که این موضوع می‌تواند آنها را سردرگم کرده و نسبت به جامعه پزشکی و درمانی بی‌اعتماد کند.
 
مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت، تصریح کرد: باید دقت‌ کنیم که نظارت‌های ما دائمی باشد و به همه مراکز دانشگاهی و بیمارستان‌ها نیز توصیه می‌کنم که در هر سطحی که هستند سیستم نظارتی و چشم بینا داشته باشند.
 
میردهقان گفت: سیستم نظارتی دانشگاه تاکنون این گونه بوده است و هر جا که لازم باشد مداخله خواهیم کرد و در برخی موارد نیز اجازه می‌دهیم خود بیمارستان‌ها مداخله کنند و این اطمینان را مردم داشته باشند که وزارت بهداشت کنار آ‌ن‌ها است و هدف این وزارتخانه همواره ارائه خدمات با بالاترین کیفیت بوده است.
 
وی خاطرنشان کرد: به امید خدا از این دسته سهل‌انگاری‌ها تکرار نشود و انتشار این اخبار نیز برای پیشگیری بد نیست تا سایر مراکز بدانند که این اتفاق‌ها می‌تواند بر اثر سهل‌انگاری کوچک رخ دهد و تبعات بدی نیز خواهد داشت.
منبع: فارس