۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰

یک حماسه روایت‌نشده از جنگ‌ اول جهانی‌

یک پژوهشگر گفت: در حال نوشتن کتاب نبرد زنان و مردان «لَرده» هستم. این یک حماسه روایت‌نشده از اواخر جنگ‌ اول جهانی‌ است که چند زن و مرد یک گردان سرباز انگلیسی را در کوه‌های گیسکان برازجان زمین‌گیر می‌کنند.
کد خبر : ۲۳۹۲۹۲
صراط: سیدقاسم یاحسینی از جدیدترین کارهایش خبر داد و گفت: «زن بوشهری در جنگ و فرهنگ» که به نقش زنان بوشهری در جنگ جهانی اول می‌پردازد از سوی نشر شیرازه منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان است.
 
وی افزود: در این کتاب به زنان تنگستان، دشستان و دشتی و نقش آنان در جنگ جهانی اول اشاره شده است که قرائتی تازه از نقش زنان در یکی از برهه‌های تاریخی است.
 
نویسنده «تکاوران نیروی دریایی در خرمشهر» گفت: اکنون در حال نوشتن کتاب نبرد زنان و مردان «لَرده» هستم. این یک حماسه روایت نشده از اواخر جنگ جهانی اول است که چند زن و مرد یک گردان سرباز انگلیسی را در کوه‌های گیسکان برازجان زمین‌گیر می‌کنند و شکست می‌دهند.
 
او اضافه کرد: این نبرد قصه بسیار جالبی دارد که با توجه به اینکه بیش از 100 سال از این واقعه می‌گذرد تا به امروز فقط در سینه‌ها مانده بود و کسی برای ثبت آن اقدامی نکرده بود که من با مراجعه به نوادگان آن افراد خاطرات آنها را استخراج کردم که امیدوارم به هفته دفاع مقدس برسد و آماده شود.
 
یاحسینی در پایان گفت: کتاب «تکاوران نیروی دریایی در بوشهر» که کتاب دیگری از دلاوری‌های نیروی دریایی است را نیز به انتشارات سوره مهر بوشهر سپردم که به نمایشگاه نمی‌رسد.
منبع: فارس