۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹
مصوبه‌ای که حتی رادیکال‌ترین پارلمان هم به سمتش نرفت!

آقایان نماینده! این مصوبه قرار بود چه شق‌القمری بکند؟

تردیدی نیست افراطی های مجلس ششم اگر مجال چنین مصوبه‌ای را می دیدند، پیشتر آن را به تصویب رسانده بودند! اما حتی چنین چیزی را به مخیله خود هم راه نداده بودند!
کد خبر : ۲۳۹۹۵۹
گروه سیاسی صراط - در روزهایی که یکی از طرح های ناکام مجلس ششم، این روزها از ناحیه اصولگرایان مجلس نهم نیز احیا شده است، 125 نماینده مجلس با رای به یک مصوبه عجیب، حتی از رادیکال ترین مجلس پس از انقلاب نیز پیشی گرفتند!

به گزارش گروه سیاسی صراط، واکنش ها به مصوبه عجیب نمایندگان مجلس در خصوص تداوم صلاحیت نمایندگان فعلی برای کاندیداتوری در دوره بعدی انتخابات، همچنان ادامه دارد و عجیب تر آنکه نام برخی چهره های شاخص اصولگرا نیز در میان حامیان پروپاقرص این مصوبه دیده می شود.

طرح فعلی که با رای 125 نماینده مجلس به تصویب رسیده، در واقع هدفی جز عدم بررسی مجدد صلاحیت نمایندگان فعلی در دوره آتی انتخابات و در واقع عبور از فیلتر شورای نگهبان ندارد.

آقایان نماینده! این مصوبه قرار بود چه شق‌القمری بکند؟پیشنهاد این طرح به امضای رضا عبداللهی نماینده ماهنشان، هادی قوامی نماینده اسفراین، محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان، غلامرضا نوری قزلجه نماینده بستان‌آباد، اسماعیل جلیلی نماینده مسجد سلیمان و الیاس نادران نماینده تهران رسیده بود که در جلسه مجلس مورد تصویب قرار گرفت.

موافقان این طرح البته آن را مانع ردصلاحیت نمایندگان فعلی نمی دانند چنانکه الیاس نادران در دفاع از این طرح گفت: پیشنهاد ما اینگونه بود که در صورت ثبت‌نام نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی برای دوره بعد، صلاحیت آنان برای نمایندگی مجلس استمرار می‌یابد مگر آنکه شورای نگهبان در جلسه رسمی خود تا 15 روز قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی به استناد اسناد و مدارک معتبر عدم احراز را اعلام نماید. بر این اساس سایر عوامل اجرایی یا نظارتی حق اظهارنظر در خصوص صلاحیت افراد مذکور را ندارند. موارد مربوط به تخلفات افراد مذکور از زمان شروع تا انتهای تبلیغات که به تشخیص شورای نگهبان منجر به ابطال یا عدم احراز صلاحیت افراد مذکور می‌گردد، از این قاعده مستثنی است.

حال چند سوال پیرامون این مصوبه مطرح می شود:
اول اینکه اگر قرار است شورای نگهبان 15 روز قبل از انتخابات، درباره نمایندگان فعلی ابراز نظر کند، مگر غیر از این است که از مراجع قانونی نظرخواهی خواهد کرد؟ در این صورت چه تفاوتی میان بررسی صلاحیت این افراد با سایر کاندیداها وجود دارد؟ واضح است که متن آنچه تصویب شده - مگر آنکه شورای نگهبان در جلسه رسمی خود تا 15 روز قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی به استناد اسناد و مدارک معتبر عدم احراز را اعلام نماید – در خوش بینانه ترین حالت نوعی تعیین تکلیف برای شورای نگهبان است.

دومین سوال در مورد این مصوبه آن است که اگر نیت نمایندگان، کم کردن کار شواری نگهبان است، باید گفت در انتخابات مجلس معمولا هشت تا 9 هزار نفر کانیدا می شوند و به فرض کاندیداتوری مجدد نمایندگان فعلی، رقم 290 نفر نیز به آنها اضافه خواهد شد که کم کردن بررسی صلاحیت آنها عملا باری از روی دوش شورای نگهبان برنخواهد داشت! از طرفی، واضح است که احراز یا عدم احراز صلاحیت نمایندگان فعلی، با توجه به سمت آنها، ساده تر از سایر کانیداها خواهد بود. بنابراین دلسوزی برای شورای نگهبان در این زمینه هم ضروری به نظر نمی رسد!

سوال سوم این است که در میان مشکلات اقتصادی فعلی کشور، و در شرایطی که یک طرح انتخاباتی دیگر نیز در دستور کار قرار دارد، اساسا چه نیازی به چنین مصوبه ای در مجلس بود.

از آن 126 نفر تا این 125 نفر

لازم به یادآوری است که طرح دیگری که در حال حاضر بحث بر سر آن اوج گرفته – یعنی طرح استانی شدن انتخابات مجلس – پیشتر در افراطی ترین مجلس پس از انقلاب یعنی مجلس ششم نیز – با اهداف مشخص - مطرح شده و ناکام مانده بود.

اکنون مجلس اصولگرای نهم که تعداد اصلاح طلبان آن هرگز قابل مقایسه با رقم 125 نفر نیستند(!)، نه تنها همین طرح را دوباره زنده کرده بلکه طرح دیگری را با رای 125 نماینده به تصویب رسانده که تردیدی نیست افراطی های مجلس ششم اگر مجال چنین موضوعی را می دیدند، پیشتر آن را به تصویب رسانده بودند! آنها البته به دنبال حذف نظارت شورای نگهبان با مصوبه "اصلاح قانون انتخابات" بودند، اما مصوبه فعلی را حتی به مخیله خود هم راه نداده بودند!

گفتنی است در انتخابات مجلس هفتم در سال 82، 83 نماینده مجلس ششم – که بسیاری از آنها بعدها نقش عمده ای در فتنه 88 ایفا کردند - ، ردصلاحیت شدند و به همراه تعداد دیگری از نمایندگان اصلاح طلب – 126 نفر – با خوش خیالی و به امید حمایت مردمی (!) به یک تحصن 26 روزه در مجلس متوسل شدند اما با بی تفاوتی جامعه سرانجام به بازی خود پایان دادند.

بعدها یکی از سرشناس ترین تحلیلگران اصلاح طلب، بی تفاوتی مردم به چنین تحصنی را به دلیل آنکه با هدف "دفاع نمایندگان از خود" صورت گرفته بود طبیعی دانسته بود. حال از مصوبه جدید نمایندگان نیز همین برداشت می شود و معلوم نیست اولا به فرض تایید شورای نگهبان، این مصوبه قرار است چه شق القمری بکند و کدام مشکل اساسی را در حوزه سیاسی و قوانین انتخاباتی حل کند و در ثانی واکنش مردم به چنین نمایندگانی چه خواهد بود؟

برچسب ها: صراط مجلس مصوبه