۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۴

درباره گران‌ترین مسابقه تاریخ

دومین روز از ماه می، موعد برگزاری گران‌قیمت‌ترین مسابقه‌ بوکس یا شاید گران‌قیمت‌ترین مبارزه تاریخ؛ مبارزه‌ای که در آن «فلوید می‌ودر» و «مانی پاکیائو»، یکی از آمریکا و دیگری از فیلیپین، رو در روی یکدیگر قرار می‌گیرند.
کد خبر : ۲۴۰۱۸۷
صراط: این مبارزه برگزار می‌شود تا تکلیف نفر اول مبارزات بوکس حرفه‌ای دنیا مشخص شود؛ چیزی شبیه به مبارزه مرگ برای دو اسطوره از غرب و شرق.

در آستانه 12 اردیبهشت، زمان مبارزه مرگ و زندگی، مروری بر متن و حاشیه این مبارزه و دو بوکسور مشهور خالی از لطف نیست:

* تخمین زده می‌شود که این مسابقه، بیش از 300 میلیون دلار درآمدزایی داشته باشد. برخی ارزیابی‌ها، این مبلغ را تا بیش از نیم میلیارد دلار نیز پیش‌بینی کرده‌اند.

* اگر قیمت هر دلار را سه هزار و 300 تومان در نظر بگیریم، بر اساس بالاترین سطح پیش‌بینی‌ها، این رقابت ورزشی بیش از هزار و 650 میلیارد تومان درآمدزایی خواهد داشت!

* طبق جداول رسمی، بودجه وزارت ورزش و جوانان ایران با افزایش قابل توجهی که دولت برای آن در نظر گرفت، در سال 1394، حدود 500 میلیارد تومان است. این یعنی کمتر از یک سوم گردش مالی مبارزه می‌ودر و پاکیائو.

* این مبارزه در سالن «ام جی ام گرند» در لاس‌وگاس آمریکا برگزار می‌شود. این سالن 16 هزار 500 نفر گنجایش دارد. فروش بخش قابل توجهی از این بلیت‌ها، بطور انحصاری در اختیار دو ورزشکار، مدیران برنامه‌ها و حامیان مالی آنها قرار می‌گیرد.

* حداقل قیمت بلیت برای دور رینگ مسابقه، بطور رسمی 10 هزار دلار بوده اما در بازار سیاه تا 200 هزار دلار نیز رسیده است.

* جایزه نقدی این مسابقه برای دو ورزشکار یکسان نیست. سهم پاکیائو 120 میلیون دلار و سهم می‌ودر 180 میلیون دلار خواهد بود.

* می‌ودر آمریکایی، پردرآمدترین ورزشکار جهان است. او پیشتر برای تنها یک مسابقه، 105 میلیون دلار دریافت کرده بود.

* بوکسور 37 ساله فیلیپینی، غیر از ورزش، در سیاست و هنر هم دستی بر آتش دارد. او اخیرا و در آستانه رقابت تاریخی‌اش با می‌ودر آمریکایی، ترانه‌ای را سروده و اجرا کرده است که در آن مضامین قهرمانی و ملی‌گرایانه موج می‌زند. در بخشی از این ترانه، او می‌گوید که برای زادگاهش فیلیپین مسابقه می‌دهد.

* حریف آمریکایی اما زندگی متفاوتی دارد. او علاقه شدیدی به لوکس زندگی کردن و نمایش و حتی پز دادن این سبک زندگی دارد. او چندین بار عکس‌هایی از خود منتشر کرد، در حالی که مقدار زیادی پول نقد را در برابر خود چیده بود. یک بار زیر یکی از این عکس‌ها نوشت: حالا با این همه پول چه‌کار کنم؟!

* می‌ودر گاراژی دارد که تقریبا به اندازه خودش شهرت دارد و خودروهای شخصی‌اش را در آن نگهداری می‌کند. این گاراژ، کلکسیونی از خودرو‌های لوکس شامل بوگاتی ویرون، لامبورگینی، فراری، مرسدس بنز، رولز رویس، بنتلی و ... است. مجموع ارزش خودروهای می‌ودر، بیش از 20 میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

* می‌ودر یک سال از حریف فیلیپینی خود بزرگ‌تر است. همین یک سال اختلاف سن، شاید شادابی بیشتر رقیب را به دنبال داشته باشد و برای می‌ودر دردسرساز شود.

* می‌ودر تاکنون در تمامی 47 مسابقه خود به پیروزی رسیده اما پاکیائو در 64 مسابقه، پنج شکست و دو تساوی را نیز تجربه کرده است.

* پاکیائو در اوایل قرن میلادی حاضر، از سوی انجمن نویسندگان بوکس آمریکا، شورای جهانی بوکس و سازمان جهانی بوکس به عنوان «جنگنده دهه» نامگذاری شد. نام وی یک بار هم بر روی جلد مجله تایم قرار گرفته است.

* می‌ودر در زمان اعلام خبر مبارزه‌اش برابر پاکیائو گفت که می‌خواهد امسال خود را بازنشسته کند.

* می‌ودر تاکنون 13 مسابقه خود - از جمله 10 مسابقه پیاپی قبلی را - نیز در سالن «ام جی ام گرند» لاس‌وگاس برگزار کرده است.

* پاکیائو نیز 11 بار در همین سالن مبارزه کرده و یکی از دو تساوی و سه شکست از پنج شکست وی در همین سالن رقم خورده است.

* پاکیائو در یکی از کری‌خوانی‌های پیش از این مبارزه گفته بود که «قهرمان مبارزات آزاد زنان جهان هم می‌تواند می‌ودر را شکست دهد.»

* می‌ودر نیز در جریان همین کری‌خوانی‌های مرسوم بین بوکسور‌های حرفه‌ای، تاکید کرد که در چهل و هشتمین مسابقه خود می‌خواهد چهل و هشتمین پیروزی‌اش را جشن بگیرد.
منبع: ایسنا