۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸
رهبر انقلاب: معماری و نمای تهران، نمای یک شهر اسلامی نیست

حجت: وقتی شهرهای ما چهره اسلامی داشتند که مردمان شهر مسلمان بودند / تلاش های صورت گرفته در زمینه ترویج معماری اسلامی تاثیری نداشته است

همه ی مسئولین در زمینه ترویج معماری اسلامی باید تلاش کنند البته تلاش هایی هم در این زمینه صورت گرفته اما تاثیر زیادی نداشته است.
کد خبر : ۲۴۰۸۸۰

صراط: رهبر معظم انقلاب در دیدار شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر تهران در تاریخ 23 دی ماه 92 به موضوع معماری ساخت‌و‌سازها در تهران نیز اشاره کردند و گفتند: حقیقتاً معماری و نمای تهران، نمای یک شهر اسلامی نیست و شهرداری و شورای شهر باید این موضوع را جزو جدی‌ترین مسائل خود بدانند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تأثیرگذاری معماری و نمای ساخت‌و‌سازها بر فضای سبک زندگی افزودند: باید هرچه ممکن است، محیط زندگی شهر به گونه‌ای طراحی و ساخته شود که تحقق سبک زندگی اسلامی راحت‌تر امکان‌پذیر باشد.

مهدی حجت در گفتگو با خبرنگار گروه مطالبه صراط با انتقاد به افزایش سازه هایی با معماری های غیر اسلامی در شهر اظهار کرد: معماری شهر تهران در تراز انقلاب اسلامی نیست و نمی توان سبک زندگی اسلامی را با این نوع معماری ترویج کرد.

این کارشناس معماری در تشریح فاصله گرفتن شهر از معماری اسلامی گفت: علت این موضوع این است که علایق مردم به سبک زندگی که در آن مولفه های اسلامی باشد کمتر شده است.

عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران معماری را آیینه راستین زندگی انسانها دانست و افزود: با توجه به اینکه بیشترانسان ها به سمت خودنمایی، تجملات و ارزش های غیر اسلامی رفته اند طبیعتا این معماری هم ارزش خود را میان برخی از مردم از دست داده است.

قائم مقام سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پاسخ به سوالی پیرامون قانون گذاری در زمینه اجرای معماری اسلامی در کشور گفت: معماری آیینه زندگی انسان است امکان تغییر تصویر آینه نیست و باید انسان خود را تغییر دهد هرچقدر با وضع قانون و ضوابط فضای معماری شهر را به شکل مورد نظر سوق دهیم چون برخی از افراد ارزش هایشان اسلامی نیست و به دنبال خودنمایی هستند بالاخره به طریقی از اجرای این ضابطه ها سر باز می زنند.

وی تنها راه تحقق معماری اسلامی در شهر را تحول در ارزش ها عنوان کرد: وقتی شهرهای ما چهره اسلامی داشتند که مردمان شهر مسلمان بودند و به همین خاطر ارزش ها در زندگی آنها ظهور پیدا می کرد.

حجت فضا حال حاضر شهر را برای ترویج معماری اسلامی آماده ندانست و معتقد است که نیاز به کار بیشتری در این حوزه وجود دارد.

این کارشناس معماری افزود: با وضع قوانین تا حدودی به اسلامی شدن معماری شهر می توان کمک کرد و مسولان می توانند با وضع قوانین فضا را برای ترویج اینگونه معماری محیا کنند.

وی استفاده از ابزار تشویق در زمینه استفاده از معماری اسلامی را برای جامعه مضرر عنوان کرد و ادامه داد: اگر از ابزارهای تشویقی برای ترویج معماری اسلامی استفاده کنیم مشکلاتی از جمله فضای ریاکاری در جامعه ایجاد خواهد شد و که این امر در اسلام به هیچ وجه پسندیده نیست، باید در زمینه ترویج معماری اسلامی به صورت محتوایی عمل کرد و اصلاحات باید در باطن جامعه انجام شود تا به دو رویی منجر نشود.

قائم مقام سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خاتمه اضافه کرد: همه ی مسئولین در زمینه ترویج معماری اسلامی باید تلاش کنند البته تلاش هایی هم در این زمینه صورت گرفته اما تاثیر زیادی نداشته است.