۳۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۹

خاطره‌ای از برخورد شهید دیالمه با زهرا رهنورد

کد خبر : ۲۴۰۹۰
وطن امروز:  اولين همايش ملي شهداي بصيرت به مناسبت سالروز شهادت شهيد عبدالحميد ديالمه روز گذشته برگزار شد و میهمانان سرشناس این همایش به سخنرانی درباره این شهید بصیر و همچنین دیگر موضوعات پرداختند.
نخستین و سرشناس‌ترین میهمان این همایش سعید جلیلی، دبیر شورایعالی امنیت ملی بود. جلیلی در این نشست به دوران ابتدای انقلاب اسلامی و هجمه‌ سنگين انديشه‌هاي انحرافي و الحادي و وارداتي اشاره کرد و گفت: فهم آن شرايط يك ضرورت براي ما است و رسالت هميشگي ما است كه چهره‌ شخصيتي مثل شهيد ديالمه را به خوبي تعريف كنيم. معتقدم شهيد ديالمه سردار جنگ نرم در چند سال پس از پيروزي انقلاب است. به اعتقاد جلیلی، «دیالمه به اسلام و اينكه اسلام تنها راهي است كه مي‌تواند نجاتبخش باشد، اعتقاد داشت».
این اظهارات جلیلی با توجه به آشنایی این دو در اوایل انقلاب در مشهد بسیار قابل توجه است. همین آشنایی و شناخت از نزدیک باعث شد تا جلیلی در ادامه زوایای دیگری از شخصیت شهید دیالمه را تبیین کند و در این میان به برخی خاطرات از وی نیز بپردازد. سعید جلیلی درباره اعتقاد دیالمه به اسلام گفت: من به خوبي اين ويژگي‌ را در تمام رفتار ايشان شاهد بودم. او حيات و زندگي را فقط در اسلام مي‌ديد و بر همين مبنا بود كه كوچك‌ترين انحرافی را برنمي‌تافت و هيچ تساهل و تسامحي نداشت كه البته از اين منظر گاهي مورد انتقاد هم قرار مي‌گرفت.
 
رهنورد در مشهد
دبیر شورایعالی امنیت ملی در ادامه به بیان خاطره‌ای از شهید دیالمه در اوایل انقلاب پرداخت. جلیلی با اشاره به خاطره‌اي از دوران حضور شهيد ديالمه در دانشگاه مشهد گفت: «يكي از افرادي كه در جريان فتنه چهره‌اش بيشتر روشن شد ـ یعنی زهرا رهنورد ـ به مشهد آمده بود. در آن فضا هر كس مي‌خواست به گونه‌اي انديشه‌هاي الحادي را رنگ و بوي ديني بدهد و خانم رهنورد يكي از خطبه‌هاي نهج‌البلاغه را كه درباره‌ زنان بود نقد كرد. شهيد ديالمه در دانشگاه مشهد جلسه‌اي گذاشت و آنچنان خطبه‌ مورد نقد خانم رهنورد را تبيين كرد كه شايد بتوان گفت چنين تبييني را ديگر نشنيده‌ام. يكي از تاكيدهاي بسيار جدي شهيد ديالمه نسبت به فهم صحيح انديشه‌ ديني بود. وی معتقد بود انديشه‌ ديني از مسير قرآن و اهل بيت و علماي دين امكانپذير است. همچنين شجاعت بيان اين مسائل در آن مقطع از ديگر ويژگي‌هاي ايشان بود. او هر عصر پنجشنبه در دانشگاه مشهد جلسات گفت‌وگو داشت و چندين ساعت به بحث و پاسخ پرسش‌ها مي‌پرداخت».
دبير شورايعالي امنيت ملي كشورمان با بيان اينكه در سال‌هاي اول انقلاب بحث نفاق جدي بود، تصريح كرد: «بحث نفاق در شكل‌ها و ادعاهاي مختلف مطرح مي‌شد و افرادي بودند كه منويات خود را در اين‌باره پنهان مي‌كردند. شهيد ديالمه بارها نسبت به مساله‌ بني‌صدر هشدار داد. چند ‌ماه قبل از انتخابات رياست جمهوري بود و هنوز فضاي كشور تبليغاتي نشده بود. يك شب در دانشكده‌ علوم دانشگاه مشهد شهيد ديالمه سخنراني داشت. يكي از سوالات از ايشان درباره‌ رئيس‌جمهور آينده كشور بود و او ضمن آنكه اعلام كرد هنوز زود است سخني در اين باره مطرح شود، گفت اما مساله‌اي درباره‌ يكي از كانديداها دارم و آن آقاي ابوالحسن بني‌صدر است. شهيد ديالمه معتقد بود انتخاب بني‌صدر براي رياست‌جمهوري كشور يك فاجعه خواهد بود. براي خيلي‌ها اين اظهارنظر در آن زمان غير قابل انتظار بود اما اين شهيد معتقد بود اعتقاد نداشتن بني‌صدر به اصل ولايت فقيه مانع كار است. اين شهيد همچنين درباره‌ ميرحسين موسوي و زهرا رهنورد ديدگاه‌هايي در آن زمان داشت كه آنها هم روشن شدند. صحبت‌هاي شهيد درباره‌ اين افراد پيشگويي نبوده است بلكه او اين مسائل را به خوبي تبيين مي‌كرد و معتقد بود اين افراد نسبت به اصول و قواعدي كه وجود دارد زاويه دارند. او جسارت بيان اين مباحث را داشت».
 
بحث آزاد پیش همه
سعید جليلي در ادامه با بيان اينكه يكي ديگر از ويژگي‌هاي شهيد ديالمه اين بود كه اجازه نمي‌داد ابتكار عمل در دست دشمن باشد، گفت: اين شهيد مدعي مناظره با بني‌صدر شد اما بني‌‌صدر تا روز آخر شهامت رو‌به‌رو شدن با او را پيدا نكرد و يكي از شعارها در آن زمان اين بود: «بني‌صدر، ديالمه، بحث آزاد پيش همه».
جليلي گفت: بني‌صدر خود را اقتصاددان مطرح مي‌كرد اما شهيد ديالمه به صراحت اين رويكرد بني‌صدر را مورد هدف قرار مي‌داد و بارها مي‌گفت آنچه بني‌صدر مي‌گويد نه اقتصاد است و نه توحيد.
وي با اشاره به اينكه سركرده گروهك منافقين سلسله بحث‌هاي ايدئولوژيك را در آن زمان آغاز كرده بود، افزود: شهيد ديالمه نقد مسائلي كه منافقين مطرح مي‌كردند را ضروري مي‌دانست و علاوه بر جلسات پنجشنبه‌شب در دانشگاه در روزهاي چهارشنبه تحت عنوان نقدي بر تبيين جهان، مسائلي را مطرح مي‌كرد.
 
اطاعت اهل بصیرت
حـجت‌الاسلام‌والمسلـمــين روح‌الله حسينيان، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي نیز از دیگر میهمانان این همایش بود. حسینیان با بيان اينكه شهيد يعني كسي كه به مقام شهود و حضور مي‌رسد، خاطرنشان كرد: «شهيد ديالمه از سنخ شهداي بصير بود و از جمله جواناني بود كه وقتي لب به سخن مي‌گشود هزاران گوش شنوا داشت. در مصاف بصيرت، فشار دوستان گاهي انسان را به زمين مي‌زند. گاهي اوقات برخي دوستان براي برائت خود مطالبي را عليه ديگران مطرح مي‌كنند. اهل بصيرت مطيع ولايت و رهبري هستند و اين مهم‌ترين ويژگي و خصوصيت اهل بصيرت و شهداي بصيرت است».
رئيس فراكسيون انقلاب اسلامي مجلس با تأكيد بر اينكه براي تداوم حركت انقلاب اسلامي نياز به بصيرت داريم و بايد اركان بصيرت را بشناسيم، اظهار داشت: در حال حاضر در جهان اسلام تحولات عميقي صورت گرفته كه تاثير پذيرفته از انقلاب اسلامي ايران است. وي در ادامه گفت: امام‌خميني(ره) اين پيش‌بيني‌ها را داشتند و فرمودند انقلاب اسلامي صادر شده است و ابتدا در شرق و سپس در غرب رخنه خواهد كرد و سپس منجر به منزوي شدن جهانخواران مي‌شود.
حسينيان بيان داشت: مطمئنا جهان‌خواران نيز به انتقام از انقلاب اسلامي خواهند پرداخت و تلاش دارند براي انقلاب‌هايي كه اكنون در منطقه شكل مي‌گيرد حاكميت ايجاد كنند و انقلاب اسلامي ايران را ناكارآمد و شكست خورده جلوه دهند تا اميد مردم منطقه از ميان برود. به گزارش فارس، نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود تاكيد كرد: در جريان فتنه سال 88 برخي از خواص مرعوب شدند و رهبر انقلاب را در سخت‌ترين شرايط تنها گذاشتند. حسينيان تاكيد كرد: در حال حاضر بايد چشم به دهان مقام معظم رهبري داشته باشيم و نه جلوتر و نه عقب‌تر از ايشان حركت كنيم. اين نماينده مجلس اظهار داشت: در فتنه سال 88 افرادي بودند كه سكوت اختيار كردند و به شعله‌ورتر شدن فتنه كمك كردند اما هنگامي كه جريان فتنه شكست خورد سريعا موضع خود را تغيير داده و اكنون انقلابي دوآتشه شده‌اند!


نظرات بینندگان
نوکر امت اسلامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۱ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۰
۱۹
۴
خدا رحمت کند شهید دیالمه و شهید ایت را
داریوش از تهران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۶ - ۰۲ آبان ۱۳۹۵
۴
۱
چهره ی واقعی موسوی در انتخابات 88 روشن شد