۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵
بسکتبال ایران سطح قابل قبولی دارد

بازیکن‌آمریکایی: قرار بود نامم «تقوا» باشد

بسکتبالیست آمریکایی مهرام گفت: مطمئن بودم اطلاعاتی که در مورد ایران می‌دادند واقعیت ندارد و به همین خاطر ترسی از حضور در اینجا نداشتم.
کد خبر : ۲۴۰۹۳۷
صراط: جاناتان گیبسون آمریکایی که فصل گذشته به تیم بسکتبال پتروشیمی آمد، با عملکرد خوبی که داشت نامش بر سر زبان‌ها افتاد و حالا یک بازیکن دیگر که هم وطن اوست به ایران آمده و در چند بازی گذشته عملکرد خوبی از خود داشته است. خیلی‌ها او را هم همانند گیبسون می‌دانند.

«تاکوان دین» نام این بازیکن آمریکایی مسلمان است که در مهرام بازی می‌کند و به گفته خودش به مسائل شرعی پایبند است و برای حضور در ایران هم با همین گیبسون مشورت کرده است، هرچند دوستانش در آمریکا برای حضور او در کشورمان هشدار داده بودند، اما می‌گوید دوست داشته در یک کشور مسلمان هم بازی کردن را تجربه کند.

چه شد که به ایران آمدی؟

این یک تجربه جدید برای من بود. دوست داشتم در یک کشور اسلامی بازی کنم و به همین دلیل پیشنهادی که از ایران داشتم را قبول کردم.

چه اطلاعاتی از ایران داشتی؟

قطعا اطلاعاتی که برای من می‌آمد از آمریکا بود و آنها تصویر منفی و بدی از ایران جلوه دادند، اما من این موضوع را می‌دانستم که چه قدر بین واقعیت و سیاست فاصله است و ترسی نداشتم بیایم و تجربه کنم. مطمئن بودم آن چیزی که آنها می‌گفتند واقعیت ندارد و باور نداشتم.

با بازیکنی هم برای حضور در ایران مشورت کردید؟

فقط با یک نفر و آن هم جاناتان گیبسون بود. ایمیلی زدم و او هم گفت عاشق ایرانم و جای خوبی است. این برای من کافی بود.

گیبسون فصل گذشته با بازی‌های خوبش سر و صدای در بسکتبال ایران کرد و فکر می‌کنی برای تو هم این اتفاق بیفتد؟

ما دو بازیکن با پست‌های متفاوت هستیم و شرایط‌مان هم فرق می‌کند. من سعی می‌کنم خودم باشم و تاثیر خودم را داشته باشم.

در این مدت سطح بسکتبال ایران را چطور دیده‌ای؟

به نطر من سطح قابل قبولی دارد و اینکه شما در هفته دو بازی می‌کنید خیلی جذاب بوده و این اتفاق نشان می‌دهد که بسکتبال همیشه در جریان است. خوشحال می‌شوم که بتوانم تاثیر مثبتی بگذارم.

خودت بسکتبال را از کجا آغاز کردی؟

بسکتبالم را در کالج لوئیز ویل آمریکا آغاز کردم و در اولین سال حرفه‌ای هم در ایتالیا به میدان رفتم و 4 سال در یکی از بهترین تیم‌های این کشور بودم.

در خانواده‌ای مسلمان به دنیا آمدی یا بعدا مسلمان شدی؟

پدرم مسلمان بود. نه آن طور که به ارث برده و ذاتا مسلمان باشد، بلکه به دلیل اتفاقاتی که برایش افتاده بود و در زندان‌های آمریکا بود، مسلمان شد و با آگاهی این کار را انجام داد و اسلام را پذیرفت.

زمانی هم که من به دنیا آمدم پدرم قصد داشت نامم را «تقوا» بگذارد و مادرم با کمی تغییر اسم «تاکوان» را برایم انتخاب کرد. این موضوع را پدرم 6 سال پیش و زمانی که از زندان آزاد شد برایم گفت.

به عنوان یک آمریکایی مسلمان چه قدر به مسائل شرعی پایبند هستی؟

در کشورهای غربی و اروپایی رعایت تمام مسائل سخت است، اما من سعی می‌کنم تمام قواعد را درست انجام دهم. یاد گرفته‌ام یا کاری را انجام ندهم یا وقتی انجام می‌دهم، تمام و کمال باشد.

مردم ایران توجه ویژه‌ای به آمریکایی های مسلمان دارند و در مورد تو هم تاکنون این اتفاق افتاده است؟

در برخورد اول خیلی‌ها نمی‌دانند که مسلمان هستم، اما با هرکسی در ایران برخورد کردم، خیلی محترمانه و مهربان بود. متاسفانه خیلی از دوستانی که در آمریکا دارم می‌گفتند که ایران می‌روی مراقب خودت باش، ولی من هیچ چیز بدی ندیدم و همه چیز خوب بود.

خیلی از بازیکنان آمریکایی که به تیم ملی کشورشان نمی‌رسند تابعیت کشورهای دیگر را می‌گیرند تا در جام‌جهانی و المپیک بازی کنند؛ در مورد تو هم این اتفاق نیفتاد؟

بدم نمی‌آید این کار را تجربه کنم. البته یک بار این اتفاق برایم افتاد و از مقدونیه پیشنهاد داشتم که نپذیرفتم.

به عنوان سوال پایانی فکر می‌کنی کدام تیم قهرمان لیگ ایران می‌شود؟

4 تیمی که به پلی‌آف آمده‌اند همه خوب و قدرتمند هستند. من هیچگاه بازی‌ها را پیش‌بینی نمی‌کنم، اما با وجود حامد حدادی در مهرام این شانس را داریم.

منبع: فارس