۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴
حمله تند رئیس کمیسیون شوراهای مجلس به نمایندگان

70درصد کارهای نمایندگان حاشیه‌ای است

خجسته افزود: سالیان سال است که این روش توسط نمایندگان بنا گذاشته شده که به مسائل حاشیه می پردازند و در مجلس نقش آفرینی نمی کند و به وظایف اصلی‌ خود نمی‌پردازند.
کد خبر : ۲۴۱۴۹۱
صراط: امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراهای مجلس در نشست خبری در خصوص "استانی شدن انتخابات" با بیان اینکه شرایطی که در حال حاضر در انتخابات مجلس شورای اسلامی وجود دارد مربوط به زمان مشروطه است گفت: در بررسی که در مورد انتخاباتی مجلس وظایف که برای یک نماینده براساس 28 اصل قانون اساسی در مورد بحث نظارت و وظایف نماینده تعریف شده را ارزیابی می کنیم و وقتی آن را عملکرد و وظایف نمایندگان مورد ارزیابی قرار می دهیم می بینیم که نماینگان از وظیفه قانونگذاری و نظارت است عبور کرده‌اند.

خجسته افزود: سالیان سال است که این روش توسط نمایندگان بنا گذاشته شده که به مسائل حاشیه می پردازند و در مجلس نقش آفرینی نمی کند و به وظایف اصلی‌ خود نمی‌پردازند.

وی با بیان اینکه قریب به 70 درصد از کارهایی که نمایندگان انجام می دهند کارهای حاشیه‌ای است خاطر نشان کرد: این در حالی است که به وظیفه اصلی شان که قانونگذاری و نظارت است نمی‌پردازند.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس با بیان اینکه قریب 175 نماینده با توجه به این شرایط بحث استانی شدن را مطرح کرده‌اند گفت: از دوره پنجم مجلس تا این دوره این حس در نمایندگان بوده است که قریب به اکثریت نمایندگان درخواستشان این بود که طرح استانی شدن انتخابات را مطرح کنند و ما در کمیسیون از آن استقبال کردیم تا از این وضعیت بیرون بیاییم.

وی با اشاره به ضرورت بازگشت نمایندگان به وظایف اصلی خود گفت" ما در قانونگذاری نتوانستیم حق مطلب را ادا کنیم

خجسته با اشاره به اینکه 117 هزار قانون وجود دارد گفت: ولی اگر نمایندگان فراغ بال داشته باشند و به مسئله اصلی که قانونگذاری بپردازند می توانند قوانین متقن اثرگذار و متناسب با نیاز کشور داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه بعضاً نمایندگان آنقدر گرفتار هستند که در خود صحن علنی از حوزه انتخابیه به نحوی درگیر شدند گفت: می‌بینیم بعضاً دوستان در فضای قانون نیستند

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس در رابطه با وظیفه نظارت نمایندگان خاطرنشان کرد: ما نظارت نکردیم ما امروز باید از مردم عذرخواهی کنیم و بگوییم سیستم انتخابات به نحوی بوده که وظیفه اصلی ما که نظارت هست مغفول مانده است.

وی خاطر نشان کرد: من در مناظره از دوستان مخالف سئوال کردم آیا در نظارت موفق بودیم؟ چند درصد نظارت کردیم؟ دوستان گفتند صفر درصد که این اجهاف است.

خجسته با بیان اینکه ما باید از این شرایط خارج شویم اظهار داشت: در شرایط حاضر نظارت نیست و قانونگذری نیز اینگونه است.

وی با بایبان اینکه اگر کار انجام می‌دادیم سه هزار یا 8 هزار میلیارد و از این خبرهای بدی که می شنویم را نمی شنیدیم گفت: ما باید جوابگو باشیم؛ ما چقدر از دستگاه نظارتی خواستیم که پیگیری کنند؟

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس با بیان اینکه نظارت ما کافی نبوده است گفت: امروز در بحث استانی شدن انتخابات می‌خواهیم هر کسی به جاگاه خود برگردد، نماینده به وظیفه اصلی خود برگردد.

وی با تاکید برای اینکه باید کیفیت مجلس و نظارت مجلس بالا رود خاطر نشان کرد: باید اثرگذاری مجلس را مردم لمس کنند و باید به وظایفمان و وظایفشان برگردیم و برگردند.

خجسته با تاکید براینکه نباید مجلس عامل بخشدار و فرماندار و شورای شهر باشد و برود مسائل حاشیه را پیگیری کند گفت: مجلس باید از مسئولین اجرایی بخواهد که همان برق و آب و... را به موقع عمل کند.

وی با طرح این سوال که چه لزومی دارد نماینده مجلس 80 درصد وقتش را برای کارهای اجرایی که مربوط به او نمی شود بگذارد گفت: شورای شهر به عنوان پارلمان های محلی و شهری باید نقش آفرینی کنند و ما باید یک قسمت از نظارت مجلس را به شورای شهر واگذار کنیم.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس با طرح این مطلب که باید شورای شهر در شهر اثرگذار باشد گفت: نه اینکه شورای شهرداری باشند، ما این را نمی پسند و  ما در آینده ای نزدیک بحث مدیریت یک پارچه شهری را داریم یعنی اینکه تمام دستگاه های خدمت رسان زیر نظر شورای شهر و شهرداری باشد، آب، برق، گاز نیروی انتظامی، آموزش و پرورش این را تا به حال عملی نکردیم.

وی با بیان اینکه از دولت محترم این کار انجام شود گفت: اگر تعلل شود مثل احزاب خودمان وارد می‌شویم و کار را عملی می کنیم و کلید شهر باید در دست شهردار و شورای شهر باشد.

خجسته در خصوص فعال شدن احزاب گفت: 6 ماه قبل از انتخابات ائتلاف ها و احزاب طلوع می کنند دو سه ماه بعد ازانتخابات غروب می کنند و اوضاع و احوال را آشفته می کنند که این برای نظام و جمهوری اسلامی خوب نیست.

وی با بیان اینکه ما باید احزاب را فعال کنیم گفت: ما از روزی کار را شروع کردیم یکی از نکاتی که مهم بود بحث احزاب بود.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس با بیان اینکه ما 240 حزب در کشور داریم که ثبت شده است گفت: 30 حزب فعال داریم که این احزاب را در کمیسیون با گرایش های مختلف دعوت کردیم؛ ما می گوییم کسانی که نظام را قبول داریم باید مورد توجه قرار بگیرند گفتیم 5 نفر انتخاب کنیم و از بسم الله فعالیت احزاب حضور داشتند و نظارت کارشناسی خود را به کمیسیون ارائه کردند و کمیسیون با وزارت کشور، اطلاعات و مجموعه هایی که سنخیت کار داشتند حضور داشتند.

وی با بیان اینکه 24 ماده ما در خصوص احزاب در کمیسیون تصویب شده است گفت: نظرات همه کسانی که اهل نظر بودند را گرفتیم از تمام نخبگان دانشگاهیان و حوزویان گفتیم بیایید و نظر بدهید که 12 ماده آن در مجلس تصویب شد و  در عین حال به خاطر اینکه فردا حرفی نباشد قریب 8 ماه گذشت دولت طرحی ارائه نداد که دوباره ما از همه مجموعه ها خواستیم که حضور پیدا کنند و فردا ان شاء الله بحث احزاب مطرح می شود و احزاب باید حضور پیدا کنند.

خجسته با بیان اینکه احزاب باید رقابت برنامه ای داشته باشند گفت: باید احزاب در صدا و سیما بیایند و هم کاندیدا و هم برنامه را معرفی کنند؛ رقابت، رقابت برنامه است نه برنامه تخریب

وی با بیان اینکه احزاب بلکه در صدا و سیما و رسانه ها وارد شوند و نقش آفرینی کنند گفت: بحث احزاب بحث بسیار مهمی است و من افتخار می کنم که حزبی هستم لذا فرهنگ حزب را ما باید در جامعه ترویج بدهیم و فرهنگ سازی کنیم امروز نیاز مردم به احزاب هست و احزاب باید وارد شوند احزاب سالم که اثر گذار باشند نباید به خارج وابسته باشند.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس با بیان اینکه در قوانین احزاب همه این مسائل را دیدم گفت: من از همه دوستان نماینده خواهش کردم که دوستان عزیز کافی است، وقتی انتظارات مردم برآورده نمی شود و وقتی نظارت ما در حد پایین و صفر است باید از این شرایط بیرون بیاییم.

وی سوال کرد: آیا در همین طرح کمیسیون در رابطه با قومیت‌ها آیا این موضوع در کمیسیون در نظر گرفته شده آیا کدام استان‌ها مشخص شده؟

خجسته با اشاره به اینکه بحث قومیت ها یکی از بحث هایی است که شورای نگهبان هم اشکال گرفته بود گفت: اما در کمیسیون دوستان به نحوی طراحی می کنند و تیم های تخصصی مطرح می کنند که در بحث استانی شدن مشکل قومیت را به حداقل می رسد؛ بحث مذاهب را هم مطرح می کنند که آقای لاریجانی و دهقان هم در این قسمت کار کردند.

منبع: تسنیم