۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴
برای در امان ماندن از حملات سعودی

زندگی یمنی‌ها در کانال‌های‌فاضلاب +تصاویر

ده‌ها خانواده یمنی که بر اثر حملات جنگنده‌های سعودی خانه‌های خود را از دست دادند، مجبور شدند برای ادامه زندگی و در امان ماندن از حملات هوایی به فاضلاب‌های زیر زمینی شهر صنعا روی بیاورند و در آنجا اقامت ‌کنند.
کد خبر : ۲۴۲۰۸۱
صراط: ده‌ها خانواده یمنی هنگامی‌که جنگنده‌های رژیم سعودی و کشورهای ائتلاف خانه‌هایشان را در محله «فج عطان» در «صنعا»، پایتخت یمن از دست دادند و از محله آنها تنها ویرانه‌ و خرابه‌ای بیش برجا نماند، خود را آواره و بی‌خانمان یافتند.

واقعیت‌ها و حقایق تلخ و بی‌رحمانه حاکم بر یمن که رهاورد تجاوزات عربستان و هم پیمانان آن است، این خانواده‌ها را که جایی برای ماندن و زندگی نداشتند، مجبور کرد تا روی به «فاضلاب‌ها» بیاورند.

درحال حاضر ده‌ها خانواده یمنی در فاضلاب‌های زیر زمینی به زندگی خود ادامه می‌‌دهند، بی‌آنکه از ساده‌ترین و اولیه‌ترین امکانات زندگی بهره مند باشند، به گونه‌ای که برای ادامه زندگی خود مجبور هستند، روزها با جستجو در زباله‌ها و پسمانده‌ها غذایی برای خود و کودکانشان بیابند.

«ناصر محمد»، 50 ساله حدود یک ماه است که به همراه خانواده پانزده نفره‌‌اش زندگی بسیاری سخت و مایوس کننده‌ای را در یکی از فاضلاب‌های شهر صنعا سپری می‌کند.

وی می‌گوید: جنگنده‌های سعودی خانه‌ام را بمباران کردند و آن را به تلی از خاک تبدیل کردند، از آنجا که وضع مالی مساعدی ندارم که بتوانم مسکنی و جایی برای خانواده‌ام تهیه کنم، چاره‌ای برایم باقی نماند، جز اینکه به زندگی در فاضلاب‌ها روی بیاورم.

ناصر محمد می‌افزاید: ما حتی توان تامین نیازهای خود را هم نداریم و اندک وسایل و اسبابی هم که داشتیم، در حملات جنگنده‌های سعودی از بین رفتند، تنها مایملک ما اکنون همین لباس‌هایی است که بر تن داریم، در این شرایط چگونه می‌توانم، برای خانواده‌ام مسکنی تهیه کنم، به همین دلیل بین ماندن در خیابان که خطرات بیشتری دارد و زندگی در فاضلاب‌های زیر زمینی، گزینه دوم را ترجیح دادم، چون این فاضلاب‌ها دست‌کم ما را از حملات ائتلاف سعودی در امان نگه می‌دارد.

انتشار انواع بیماری‌ها

بیماری‌های خطرناکی از جمله انواع بیماری‌های پوستی خانواده‌هایی که در فاضلاب‌ها مسکن گزیده‌اند، را تهدید می‌کند، فاضلاب‌هایی که مملو از آب‌های متعفن و زباله‌ است و سال‌هاست که توسط شهرداری صنعا لایروبی نشده‌اند.

با وجود تمام این خطرات و نبود نور و تهویه در این فاضلاب‌ها، این خانواده‌های یمنی ترجیح داده‌اند، در آنها زندگی کنند، چون اعتقاد دارند، این فاضلاب‌ها آنها را از حملات ائتلاف سعودی و گرمای روز و بادهای شب در امان نگه می‌دارد.

«محمد علی»، 37 ساله می‌گوید: حملات سعودی‌ها شب و روز ندارد و همین موجب می‌شود، ماندن در خیابان امنیت نداشته باشد، به همین دلیل روی به فاضلاب‌ها آوردیم.

محمد علی درباره وضعیت بهداشتی و سلامتی افرادی که در این فاضلاب‌ها زندگی می‌کنند، می‌گوید: بسیاری از این افراد به بیماری‌های مختلف مبتلا شده‌اند، از جمله 10 فرزندم که هم اکنون به این بیماری‌های پوستی دچار شده‌اند.

وی می‌افزاید: آنچه شرایط را برای ما دشوارتر می‌کند، این است که کودکان اولین بار است، با چنین محیطی برخورد می‌کنند و برای کشف محیط شروع به بازی با زباله‌ها و پسمانده‌های موجود می‌کنند و همین موجب می‌شود تا آنها بیش از پیش در معرض بیماری‌های خطرناک قرار گیرند.

محمد علی درباره تامین نیازهای غذایی خانواده‌اش می‌گوید: سازمان‌های بشر دوستانه و امدادی کمک‌هایی غذایی و بهداشتی در اختیار ما قرار می‌دهند، اما این کمک‌ها اندک و محدود است، این موضوع در کنار شرایط اسفبار زندگی در این فاضلاب‌ها، اوضاع را برای ما غیر قابل تحمل کرده است.

نزدیک شدن فصل بارندگی

اما این پایان درد و رنج خانواده‌های یمنی که در فاضلاب‌های شهر صنعا زندگی می‌کنند، نیست، بلکه نزدیک شدن فصل بارندگی در یمن نگرانی‌های آنها را دو چندان کرده است، آنها علاوه بر اینکه از داشتن هرگونه وسایل گرمایشی و لباس‌های گرم محروم هستند، دغدغه ورود آب ناشی از این بارندگی‌ها به این فاضلاب‌ها و پر شدن آنها نیز هستند، این بدین معناست که از هم اکنون باید در اندیشه یافتن مکانی دیگر برای سکونت باشند.

«عبد الکریم الزارعی»، عضو یکی از سازمان‌های محلی امدادی در این‌باره تاکید می‌کند که اوضاع خانواده‌هایی که در فاضلاب‌ها زندگی می‌‌کنند، بسیار نامطلوب و اسفبار است، آنها خانواده‌هایی هستند که طبقه فقیر و نیازمند جامعه را تشکیل می‌دهند و با از دست دادن خانه‌های خود در حملات ائتلاف سعودی دیگر جایی برای ماندن ندارند.

الزارعی با اشاره به اینکه وضعیت مالی این خانواده‌‌ها به آنها اجازه نمی‌دهد، جایی برای ادامه زندگی کرایه کنند، گفت: ناتوانی مالی این خانواده‌ها را مجبور کرده در جایی مانند فاضلاب‌ها زندگی کنند که حتی تصور آن برای انسان سخت است.

وی می‌افزاید: شرایط بهداشتی این فاضلاب‌ها بسیار بد و اسفبار است و فاجعه بزرگ‌تر این است که در میان این خانواده‌ها افرادی وجود دارند که طی حملات ائتلاف زخمی شده‌اند و توان درمان خود را ندارند و همین موجب شده این افراد در معرض فاجعه انسانی قرار گیرند.

به همین منظور الزارعی خواستار کمک‌های غذایی و دارویی و پزشکی بسیار فوری سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بشر دوستانه به مردم یمن شد.

خطرات تهدید کننده کودکان

به غیر از مجروحان، کودکان نیز در معرض خطرات بزرگی به خاطر زندگی در فاضلاب‌ها قرار دارند، به ویژه آنکه آنها از هر وسیله‌ای برای بازی استفاده می‌کنند. اما در این بین آنچه بیش از هر چیز برای این کودکان ضروری می‌نماید، تامین غذای مورد نیاز آنهاست که روزهاست، از آن محروم شده‌اند.

«اسعد» کودک 12 ساله یمنی می‌گوید: به خاطر آن بمبی که روی خانه‌امان افتاد و آن را خراب و تعدادی از اعضای خانواده‌ام را زخمی کرد، نزدیک بود، بمیریم. این تنها خانه ما نبود که خراب شد، بلکه تعدادی از دوستانم نیز خانه‌‌اشان در این بمباران‌ها تخریب شد و تعدادی از اعضای خانواده خود را از دست دادند.

این کودک یمنی می‌‌گوید: من و دوستان و برادران و خواهرانم از رفتن به مدرسه محروم شدیم، شادی مدت‌هاست بین ما از بین رفته و هرگاه مادر و پدرم را نگاه می‌کنم، غمگین هستند و گریه می‌کنند.

اسعد ادامه می‌دهد: تمام اینها قابل تحمل است، آنچه برای ما طاقت فرسا شده، گرسنگی است، چون روزهاست که غذا نخورده‌ایم، از موسسات بشر دوستانه و افراد خیر می‌خواهم به ما کمک کنند. وضعیت ما در این فاضلاب‌ها به گونه‌ای است که شرایط موش‌ها نیز از ما بهتر است.

وضعیت فاجعه‌آمیز

پایگاه خبری «رصیف» با اشاره به اینکه سازمان‌های بشر دوستانه اگرچه تمایل بسیاری دارند که به این خانواده‌ها کمک کنند، اما امکانات در اختیار آنها محدود است، در این خصوص  به اظهارات «علی المقالح»، عضو یکی از این سازمان‌ها اشاره می‌کند که تصریح کرده بود: در بازدید از این خانواده‌ها متوجه شدیم وضع آنها بسیار اسفبارتر از زخمی‌هایی است که در بیمارستان‌ها به سر می‌برند و تلاش می‌کنیم، وضعیت آنها را به سازمان‌های ذیربط گزارش دهیم و کمک‌هایی برای آنها در اسرع وقت جمع‌آوری کنیم.

محله «فج عطان» در صنعا به دلیل نزدیکی به یگان موشکی ارتش یمن، بیش از محله‌های دیگر صنعا در معرض حملات ائتلاف سعودی قرار گرفته و روزی نیست که مورد حمله قرار نگیرد.

از زمان آغاز تجاوز عربستان سعودی علیه یمن حدود یک‌ صد نفر از اهالی محله فج عطان کشته و صدها نفر دیگر زخمی شدند و در این بین خانواده‌های بی‌بضاعت و نیازمند بزرگترین آسیب را در چنین شرایطی می‌بینند.

منبع: فارس
برچسب ها: صراط کانال فاضلاب
نظرات بینندگان
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
۶
۲
فقط کارمون شده جناح بازی ... فوتبال مزخرف... عشقبازی های کثیف... بی تفاوتی ...دغدغه ما شده شکم ......
دم از انسانیت و تمدن2500ساله و اسلام میزنیم اما هم دین نه هم مذهب نه اصلا انسانیت داره در کشورهای همسایه به نابودی کشیده میشه ما بیخیال انگار نه انگار
یا مهدی از این غیبت برگرد ما آدم بشو نیستیم خودت بیا کار کن