۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳

کمپ دیوید کجاست؟/ مرور همه نشست‌ها

استراحتگاه و گردشگاه کمپ دیوید آمریکا در طول قریب به 40 سال اخیر میزبانان و میهمانان مشهوری به خود دیده است.
کد خبر : ۲۴۲۱۴۷
صراط: استراحتگاه و گردشگاه کمپ دیوید آمریکا در طول قریب به 40 سال اخیر میزبانان و میهمانان مشهوری به خود دیده است؛ نام این مکان در تاریخ دیپلماسی جهانی پیشتر در دو مقطع مشخص تاریخی مطرح شده است، نخستین بار در سپتامبر سال 1978 و در زمان ریاست‌جمهوری جیمی کارتر بر آمریکا، کمپ دیوید میزبان انور سادات رئیس‌جمهور اسبق مصر و مناخیم بگین نخست‌وزیر وقت اسرائیل بود و با امضای قرارداد کمپ دیوید در 17 سپتامبر همان سال، دولت مصر به‌ عنوان نخستین کشور عربی، پیمان صلح با رژیم صهیونیستی را به امضا رساند و درنهایت انور سادات بهای امضای این پیمان را در اکتبر سال 1981 پرداخت؛ زمانی که در جریان یک رژه نظامی در قاهره گروهی از افسران عضو اخوان‌المسلمین از خودروی نظامی در حال رژه پیاده شده و اورا به اتهام سازشکاری و عدول از آرمان مقاومت در برابر اسرائیل ترور کردند.

در روزهای 11 تا 25 جولای 2000 نیز بیل کلینتون رییس جمهور وقت آمریکا در کمپ دیوید میزبان یاسر عرفات رهبر فقید فلسطین و اسحاق رابین نخست وزیر اسراییل بود؛ واقعه‌ای که از آن با عنوان کمپ دیوید دوم نام برده شد، اما این‌بار توافقنامه‌ای بین دوطرف به امضا نرسید.

در روزهای 13 و 14 ماه می 2015 (23 و 24 اردیبهشت 1394) نیز زمامداران شش کشور عربی خلیج فارس برای اولین بار پس از گذشت 6سال واندی از ریاست جمهوری امریکا میهمان او در کمپ دیوید شدند که می توان از آن بعنوان "سومین کمپ دیوید بدون اسراییل دموکراتها" نام برد چراکه این باز نیز نشست کمپ دیوید مثل دو نشست قبلی با حضور رییس جمهوری از حزب دموکرات امریکا برگزار میشود اما دیگر نه اسرائیل محور اصلی اجلاس بود ونه درآن حضور داشت بلکه روابط عرب ها با خود آمریکاست و مساله اصلی مورد بحث امضای مزید الاحتمال و قریب الوقوع توافق جامع هسته ای ایران با قدرتهای جهانی است که سران عمدتا تمامیت خواه عربی مدعی‌اند در صورت عدم سختگیر برایران می‌تواند تاثیرات مخربی بر امنیت آنها بگذارد.

ملک سلمان قول شرکت در نشست را به اوباما داده بود به این بهانه از شرکت در کمپ دیوید سرباز زد اما به نظر میرسد به احتمال زیاد اتخاذ این تصمیم تحت تاثیر دو عامل باشد؛ اول نگرانی شاه سعودی از اوضاع داخلی کشورش پس از تغییراتی که وی درسطوح عالی حکومتی انجام داده و دوم کاهش اعتماد به امریکا از جهت نتایج مورد انتظار از نشست کمپ دیوید.

حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین نیز در این نشست حضور نیافت. دفتر پادشاهی بحرین در بیانیه‌ای اعلام کرد که پادشاه این کشور بنا به دعوت ملکه الیزابت به انگلیس می‌رود تا در جشن سالانه مشترک که در شهر وندیسور(نمایشگاه سالانه اسب) برگزار می‌شود، مشارکت کند.در بیانیه دفتر پادشاهی بحرین آمده است که پادشاه این کشور دیداری با ملکه الیزابت جهت بررسی روابط تاریخی برجسته میان دو طرف و همچنین پرداختن به روابط دو جانبه میان دو کشور در زمینه‌های مختلف خواهد داشت. دیگرسران شرکت نکرده در کمپ هم به دلایلی همچون مشغله و بیماری از رفتن به ینگه دنیا اجتناب کرده بودند، اما دلیل عدم حضور می تواند نوعی اعتراض به رویکرد آمریکا در منطقه باشد.

اظهارات باراک اوباما در مصاحبه با نیویورک تایمز پیش از نشست کمپ مبنی بر این که متحدان امریکا، نظیر عربستان سعودی باید بیشتر نگران تهدیدهای داخلی خود باشند تا خارجی، نیز مورد پسند دولت های عربی واقع نشده وآنها را آزرده خاطر ساخته بود که شاید درعدم سفر برخی از سران عربی به امریکا نیز موثر بوده باشد.

این در حالیست که خبر دعوت اوباما از سران شورای همکاری خلیج فارس تقریبا 40 روز پیش و همزمان با اعلام تفاهم لوزان بین ایران و 1+5 اعلام شد و از نظر اغلب ناظران، این دعوت به تلاشی از سوی اوباما به‌ منظور جلب نظر زمامداران عربی منطقه از توافق هسته‌ای احتمالی با ایران تعبیر و تفسیر شد. کشورهای عربی به ‌ویژه عربستان در ماهها و هفته‌های گذشته بارها به‌ طور تلویحی و گاه صریح از نزدیکی آمریکا و ایران و توافق نهایی هسته‌ای، ابراز نگرانی کرده‌ بودند.

اوباما در کمپ دیوید با اشاره به اینکه بیشتر اقدامات بی ثبات کننده ایران در منطقه با هزینه اندک و سطح پایین فن آوری است گفت: تهران احتمالاً بیشتر تمایل دارد از منابع آزاد شده برای بهبود اوضاع اقتصادی خود استفاده کند. وی همچنین خاطرنشان ساخته که هدف همکاری امنیتی با اعراب خلیج فارس، رویارویی طولانی و دائمی با ایران یا حتی به حاشیه راندن ایران نیست. اوباما افزوده: ما زمان زیادی را به گفتگو درباره ایران اختصاص دادیم. من درباره مذاکرات برای رسیدن به توافق جامع برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای به شرکای خلیج فارس آخرین اطلاعات را ارائه کردم.
نهایت اینکه کمپ دیوید سوم بایک بیانیه پایانی به کارخود پایان داد در این بیانیه از ایران خواسته شده است تا تدابیری برای اعتماد سازی و از میان بردن نگرانی های کشورهای همسایه خود اتخاذ کند.

دیگر بندهای مهم این بیانیه عبارتتد از:
- واشنگتن و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بر پایبندی خود به شراکتی راهبردی و برقراری روابطی قوی تر از گذشته میان خود تاکید می کنند.

- واشنگن بر التزام خود به همکاری مشترک با کشورهای منطقه خلیج(فارس) برای حمایت از منطقه در برابر هرگونه تهدید تاکید کرد.
- آمریکا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس همچنین تصمیم گرفته اند برای مقابله با تهدیدات تروریستی همکاری های خود را افزایش دهند.

- آمریکاسرعت بخشیدن به صادرات سلاح به کشورهای جنوب خلیج فارس را تضمین می کند و هیاتی از آمریکا برای بررسی این موضوع در هفته های آینده به منطقه خواهد آمد.

- کشورهای جنوب خلیج فارس التزام خود را به مشورت و رایزنی با آمریکا قبل از برنامه ریزی برای هر اقدام نظامی اعلام می کنند.
- توانمندی های دفاعی موشکی در منطقه خلیج فارس شامل سامانه هشدار زودهنگام با کمک فنی آمریکا ایجاد خواهد شد.

- سران آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس تاکید میکنند که همه اعضای شورای همکاری از توافق هسته ای که پیش بینی می شود در ماه آینده میلادی میان ایران و گروه 1+5 به دست آید استقبال می کنند.

- سران آمریکا و مقاماتی از 6 کشور جنوب خلیج فارس ازجمله سران قطروکویت بر ضرورت تحول سریع از عملیات نظامی به عملیات سیاسی در یمن، حل نزاع ها در خاورمیانه با استفاده از راه های سیاسی و حل نزاع فلسطین و اسرائیل براساس راه حل دو دولت تاکید میکنند.
- سران هفت کشور توافق میکنند که در سال آینده میلادی نیز نشست مشترک دیگری میان سران آمریکا و کشورهای جنوب خلیج فارس برگزار خواهد شد.

در بررسی محتوای کمپ 3 بنظر میرسد تعهد مشترک به ایجاد یک سامانه دفاعی منطقه ای، از معدود نتایج قابل توجهی است که ازاین نشست حاصل شد. این تعهد در چارچوب درخواست کشورهای منطقه برای دریافت تضمین های دفاعی از آمریکا در مقابل ایران مطرح شده است.
برچسب ها: کمپ دیوید صراط