۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱

کفاشیان: سرخابیها قابل واگذاری نیستند

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: رئیس کونکاکاف امروز بازداشت شد و جالب اینکه این اتفاق پس از انعقاد قرارداد این منطقه برای توسعه همکاری‌ها با AFC رخ داد.
کد خبر : ۲۴۳۲۷۶
صراط: رئیس فدراسیون فوتبال گفت: رئیس کونکاکاف امروز بازداشت شد و جالب اینکه این اتفاق پس از انعقاد قرارداد این منطقه برای توسعه همکاری‌ها با AFC رخ داد.
علی کفاشیان که برای حضور در اجلاس فیفا راهی زوریخ شده است در گفت و گویی به سؤالات وی به شرح زیر پاسخ داد:

*تفاهم نامه همکاری بین کنفدراسیون فوتبال آسیا و کنفدراسیون اتحادیه فوتبال آمریکای شمالی و مرکزی و کارائیب با حضور شما به عنوان یکی از نواب رییس حاضر در کنفرانس فیفا در سوییس به امضا رسید. در این خصوص صحبت می‌کنید؟

به عنوان نایب رئیس در این جلسه شرکت کردم چون بیشتر تصمیمات در AFC توسط رئیس و نواب رئیس گرفته می‌شود. این تفاهم نامه روز گذشته بین کنفدراسیون فوتبال آسیا و کنفدراسیون اتحادیه فوتبال آمریکای شمالی و مرکزی و کارائیب (CONCACAF) در راستای توسعه سطح همکاری‌ها به امضا رسید. همچنین قرار است برای موارد دیگری در خصوص مسائل مختلف در AFC جلسات دیگری را برگزار کنیم.

*در مورد چه مسائلی این جلسه برگزار می‌شود؟

در خصوص تغییرات مقررات، کمیته‌ها و بحث بازاریابی و .. این جلسات برگزار می‌شود.

*با مسئولان چه کشورهایی دیدار داشتید؟

با بیشتر کشورها در زوریخ دیدار داشتیم. با ژاپنی‌ها در خصوص دیدار دوستانه با این کشور به تفاهم خوبی رسیدیم. ژاپن می‌خواست این دیدار در عمان برگزار شود اما بر سر برگزاری این دیدار در تاریخ 21 مهر در ایران نیز به توافق رسیدیم.

*دیگر با چه کشورهایی صحبت کردید؟

با گوام صحبت کردیم که آنها درخواست داده بودند تا هر دو مسابقه رفت و برگشت با این کشور در مرحله مقدماتی جام جهانی 2018 در ایران برگزار شود که این توافق نیز صورت گرفت. گوام از لحاظ امکانات کشوری ضعیف است و مشکلات ویزا نیز وجود داشت که این توافق در نهایت صورت گرفت.

*گویا جلسه‌ای هم با رئیس AFC داشتید؟

درست است. در این جلسه در خصوص دیدارهایی که قرار است در ایران برگزار شود و برنامه‌های توسعه‌ای فوتبال در کشورمان به صحبت پرداختیم.

*با اروپایی‌ها چطور، دیداری با آنها نداشتید؟

کنگره اصلی امشب و فردا برگزار می‌شود و به دنبال آن هستیم تا با کشورهای این منطقه دیدارهایی را داشته باشیم که یکی از این کشورها، کشور ایتالیا است.

* رسانه‌‌های سوئیس امروز گزارش کردند که پلیس شهر کانتون این کشور بامداد امروز (چهارشنبه) وارد هتل اقامت مقام‌های دعوت‌شده فیفا برای مراسم کنگره و انتخابات این سازمان شده و 6 فرد مظنون را دستگیر کردند، البته این رسانه‌ها نامی از مقام‌های دستگیر شده ذکر نکردند، اما گزارش کردند این عده به خاطر دست داشتن در مسائلی همچون رشوه‌خواری،‌پول‌شویی دستگیر شده اند. این موضوع انتخابات را تحت الشعاع قرار نمی‌دهد؟

رئیس کونکاکاف بازداشت شد و جالب اینکه این اتفاق پس از انعقاد قرارداد این منطقه برای توسعه همکاری‌ها با AFC رخ داد. پس از امضای قرارداد آنها را دستگیر کردند. گویا در خصوص مسائل حق پخش و کپی رایت در این منطقه مشکلاتی ایجاد شده بود که این اقدام صورت گرفت. البته رئیس فدراسیون آمریکا هم در جلسه با ما حضور داشت که بعید می‌دانم او را دستگیر کرده باشند.

*خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس هم کامل لغو شد. در این مورد چه صحبتی دارید؟

در این مورد بارها گفته بودم که این موضوع امکان‌پذیر نیست. حتی زمانی که معاون سازمان تربیت بدنی شدم، مهرعلیزاده به من دستور داد تا این کار را انجام دهم که در پاسخ گفتم تا زمانی که قوانین مربوط به باشگاه‌های حرفه‌ای در ایران تصویب نشود و حل نشود از جمله حق پخش و ... هیچ موقع این دو تیم قابل واگذاری نیستند.

ما اگر بخواهیم باشگاه‌های حرفه‌ای داشته باشیم باید اول قوانین‌مان را درست کنیم و سپس ابزارها و سازوکارها را مورد بررسی قرارداده و آنها را اصلاح کنیم. این کار مثل این است که یک ماشین نو بخرید اما تعمیرگاه و نمایندگی و لوازم یدکی آن را نداشته باشید؛ این ماشین پس از یک مدت از کار می‌افتد و دیگر راه نخواهد رفت. از 14 سال پیش که در تربیت بدنی بودم گفته‌ام که تا ابزار این کار درست نشود، به هیچ عنوان این واگذاری امکان‌پذیر نیست.

دولت هم وظیفه‌اش است که اگر شادی مردم و آرامش روحی آنها را می‌خواهد و اگر می‌خواهد به خواسته مردم احترام بگذارد باید هزینه‌های این دو باشگاه را تأمین کند تا این دو باشگاه فعالیت کنند، چون فعالیت این دو باشگاه خواسته مردم است. این دو باشگاه شخصی نیستند و مردم آنها را دوست دارند پس باید حمایت هم بشوند. خصوصی‌سازی به حرف و عمل نیست، باید ابتدا قوانین اصلاح و زیرساخت‌ها فراهم شود و سپس به سمت خصوصی‌سازی حرکت کرد.

*صحبت از اجاره این دو باشگاه است.

(با خنده) اجازه دهید هر کاری می‌خواهند انجام دهند!

*در مورد شایعه حضور محمود اسلامیان در وزارت ورزش چه صحبتی دارید؟

با او که صحبت کردم این موضوع را تکذیب کرد. اسلامیان علاقمند به فعالیت‌های اقتصادی هستند و علاقه‌ای برای حضور در وزارت ورزش را ندارد هرچند که او توانمندی انجام هر کاری را دارد.

*به تیم ملی برسیم. اردوی استانبول گویا به طور قطعی کنسل شد؟

درست است. این اردو کنسل شد و قرار است ملی‌پوشان پس از اردوی تهران راهی تاشکند شوند تا با ازبکستان دیدار دوستانه‌ای برگزار کنند.

*یکی از سایت‌های برزیلی از پیشنهاد سائوپائولوی برزیل به کی‌روش خبر داده است.

از این موضوع خبری ندارم. کی‌روش با ما قرارداد دارد و فکر نمی‌کنم جایی برود.

*قبول دارید اخلاق کی‌روش بهتر شده است. این روزها او مدام می‌خندد.

بله؛ تنه‌اش به تنه من خورده است!

*در مورد تیم امید هم صحبت می‌کنید؟

تیم امید برنامه‌هایش را ارائه کرده است. فعلا خاکپور هست و کاشانی هم هدایت امیدها را برعهده دارد. اگر کاشانی پیشنهاد خاصی داشته باشد آن را مطرح کرده و ما روی آن بررسی‌ها را به عمل می‌‌آوریم.

منبع: فارس
برچسب ها: صراط کفاشیان