۰۵ تير ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۸

150 بار اهداء خون در 27 سال

کد خبر : ۲۴۳۶۵

تاكنون خون نداده‌ام و نمي‌دانم افرادي كه خون جاري در رگ‌هاي خود را براي نجات جان يك انسان، انساني كه اصلا او را نمي‌شناسند اهداء مي‌كنند چه حسي دارند. چه حسي دارند كه بارها و بارها اين كار را انجام مي‌دهند و لذت مي‌برند!

به گزارش ايسنا-منطقه خوزستان- به سراغ فردي مي‌رويم كه تاكنون سه‌بار از سوي سازمان انتقال خون خوزستان رتبه نخست در اهداء خون را كسب كرده و مي‌گويند 150 بار خون خود را به بيماران اهداء كرده است. در مسير خانه او به اين موضوع فكر مي‌كنم كه اگر اين فرد از 18 سالگي اهداء خون را آغاز كرده باشد، اكنون بايد حدودا 55 يا 56 ساله باشد و انتظار دارم فردي با موهاي سفيد را ببينم؛ ولي "آرمان رباتي" 40 ساله است و با لبخند ما را به خانه خود دعوت مي‌كند.

13 ساله بوده كه جنگ تحميلي آغاز شده؛ مي‌گويد: "آن زمان كلاس دوم راهنمايي درس مي‌خواندم؛ روزي در راه بازگشت از مدرسه صداي بلندگوي يكي از پايگاه‌هاي انتقال خون را شنيدم كه براي دريافت گروه‌هاي خوني اعلام نياز مي‌كرد؛ با همكلاسي‌ها به درون پايگاه رفتيم. با وجود اين‌كه 13 ساله بودم، قد بلندي داشتم و وزنم هم از 50 كيلوگرم بيش‌تر بود؛ از من پرسيدند چند ساله‌اي؟ و من گفتم: 18 سال دارم! كارت شناسايي هم نخواستند!

آن زمان بسياري از مجروحان جنگي به خون احتياج داشتند و اين موضوع موجب شد آن روز بگويم 18 سال دارم تا اجازه دهند خون اهداء كنم."

او ادامه مي‌دهد:" وقتي از پايگاه انتقال خون خارج شدم، حس خوبي داشتم؛ يك ماه بعد دوباره به همان پايگاه مراجعه كردم و گفتم مي‌خواهم خون اهداء كنم؛ متصدي پايگاه لحظه‌اي شك كرد و گفت: چهره‌ات آشناست؛ من هم بلافاصله گفتم: اشتباه گرفته‌ايد؛ او هم پذيرفت و اين شد كه براي دومين‌بار هم خون اهداء كردم."

رباتي مي‌گويد: "جنگ تحميلي و نياز مجروحان جنگي به دريافت خون موجب شد در 13 سالگي براي اهداء مراجعه كنم؛ وقتي مي‌ديدم مجروحان جنگي به كمك نياز دارند و من هم كاري از دستم بر نمي‌آيد، پيش خودم مي‌گفتم حداقل كه مي‌توانم خون خود را اهداء كنم."

از او مي‌پرسم كه آيا خانواده‌اش با اهداء خون در 13 سالگي مخالفتي نداشته‌اند و پاسخ مي‌دهد: "آن زمان خانه ما خارج از شهر اهواز بود و مدرسه در مركز شهر قرار داشت؛ در راه بازگشت از مدرسه به پايگاه انتقال خون مي‌رفتم و خون مي‌دادم؛ پيراهن آستين‌بلند مي‌پوشيدم و وقتي به خانه برمي‌گشتم آستين پيراهنم را پايين مي‌كشيدم كه مادرم متوجه نشود. آن زمان پيش مي‌آمد كه در ماه، يك يا 2 بار خون مي‌دادم."

آقاي رباتي به خانواده و دوستان خود هم بارها خون اهداء كرده و مي‌گويد: "بارها پيش آمده كه يكي از اعضاي خانواده و يا دوستان بيمار بوده‌اند و به خون نياز داشته‌اند و من بلافاصله اقدام كرده‌ام؛ هر بار هم كه براي اهداء خون مراجعه مي‌كنم، حتما يكي از دوستان و يا نزديكان را هم با خود مي‌برم و او را متقاعد مي‌كنم كه خون اهداء كند."

طبق آمار سازمان انتقال خون، اين مرد 40 ساله 150 بار خون اهداء كرده، ولي خودش مي‌گويد: "بيش از اين بوده و در گذشته خيلي از مواردي كه خون اهداء كردم ثبت نشده است. وقتي براي چند ماه خون اهداء نمي‌كنم، احساس خستگي و كرختي مي‌كنم و ساعت خوابم افزايش مي‌يابد؛ ولي در عوض وقتي خون مي‌دهم، تا چند روز احساس شادابي دارم و به اصطلاح عاميانه سرحال هستم. من به انجام اين كار عادت كرده‌ام؛ اهداء خون علاوه بر اين‌كه موجب نجات جان بيماران مي‌شود، بر سلامت بدن هم بسيار تاثيرگذار است."

همسر خانم رباتي هم به جمع ما اضافه مي‌شود؛ از او راجع به تغذيه آقاي رباتي مي‌پرسم و مي‌گويد: "بر خلاف تصور زياد غذا نمي‌خورد؛ البته مايعات زياد مي‌نوشد، ولي در طول روز تنها يك وعده غذا مي‌خورد."

آقاي رباتي با خنده مي‌گويد: "اگر كمي چاق هستم، به خاطر كم‌كاري غده تيروئيد است؛ تاكنون آزمايش‌هاي بسياري داده‌ام، ولي خوشبختانه هيچ مشكلي نداشته‌ام و در سلامت كامل هستم؛ قطعا اهداء خون در اين زمينه مفيد بوده است."

پسر آقاي رباتي هم راه پدرش را ادامه داده و از زماني كه مجاز به اهداء خون بوده، به پايگاه‌ انتقال خون مراجعه كرده است.

به گزارش ايسناي خوزستان، اهداء خون عملي نيك و انسان‌دوستانه است كه علاوه بر نجات جان بيماران، بر سلامت بدن تاثير بسيار دارد. برخي فوايد اهداي خون به اين شرح است:

"کاهش سطح آهن خون (فريتين) با اهداي خون به اثبات رسيده و از اين قاعده با عنوان "فرضيه آهن" ياد مي‌شود؛ به اين معني که کاهش و تعادل ميزان آهن خون يکي از شاخص‌هاي کنترل کننده بيماري‌هاي قلبي و عروقي، به‌ ويژه حملات قلبي است. با هر بار اهداي خون، غلظت خون کاهش مي‌يابد؛ تعادل غلظت خون يکي ديگر از شاخص‌هاي کنترل بيماري‌هاي قلبي و عروقي است.

پيش از هر بار اهداي خون، سلامت اهداکننده از جهت ميزان فشار خون، ضربان قلب و ميزان گلبول‌هاي قرمز و دماي بدن سنجيده مي‌شود؛ به اين ترتيب بسياري از بيماري‌ها در همان مراحل اوليه قابل شناسايي و پيش‌گيري است.

در زنان يائسه اهداي خون جايگزين عادت ماهيانه شده و به اين ترتيب غلظت خون، سطح آهن خون و هورمون‌ها در حد متعادل مي‌مانند. کنترل اين شاخص‌ها، مانع از ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي، به ويژه حملات قلبي مي‌شود. همچنين اهداء خون در کاهش سکته قلبي هم بسيار موثر است.

گزارش از خبرنگار ايسنا: طيبه رفيعي