۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹

لاله‌های واژگون در معرض نابودی +تصاویر

لاله‌های واژگون یا به زبان ترکی «آغلاغان» این روزها زیبایی دامنه‌های کوه سهند را دو چندان کرده است اما خیمه دلالان بر پیکر این گل و خروج پیاز آن از دل زمین صحنه‌های عریانی از بی‌رحمی سودجویان را به نمایش گذاشته است.
کد خبر : ۲۴۳۹۵۵
صراط: لاله‌های واژگون یا به زبان ترکی «آغلاغان» این روزها زیبایی دامنه‌های کوه سهند را دو چندان کرده است اما خیمه دلالان بر پیکر این گل و خروج پیاز آن از دل زمین صحنه‌های عریانی از بی‌رحمی سودجویان را به نمایش گذاشته است.

هر ساله خرداد ماه فصل شکوفه دادن لاله‌های واژگون یا گل‌اشک در دامنه پوشیده از برف و پر از سبزه سهند است که با قامتی بین 100 تا 120 سانتی‌متر و شکوفه‌هایی به شکل زنگوله، قرمز و گاهی زرد سرتاسر دشت را پوشانده است؛ این گل زیبا از طریق پیاز تکثیر می‌شود و این نوع رویش و طبیعت این گل باعث می‌شود مورد نامهربانی و سودجویی برخی افراد ناآگاه یا شاید آگاه قرار گیرد.

ریشه‌کن کردن لاله‌های واژگون اصلی‌ترین آفت این گیاه است که متاسفانه برخی‌ها با خارج کردن پیاز این گیاه زیبا برای کاشت در گلدان یا حیاط منزل و یا فروش در بازار مرگ دشت زیبای لاله‌های واژگون را رقم زده‌اند.

در همین رابطه به سراغ رئیس اداره منابع طبیعی مراغه رفتیم که او هم با دلی پر و نسبت به ریشه‌کنی این گیاه هشدار داد و گفت: با تخریب‌کنندگان منابع طبیعی برخورد و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

میرجعفر رضوی افزود: ریشه‌کنی این گیاه زیبا که رویشگاه آن در آذربایجان‌شرقی بیشتر در دامنه‌های سهند است در آینده‌ای نه چندان دور تنها افسوس را برای آیندگان به یادگار خواهد گذاشت.

منبع: فارس
برچسب ها: صراط آغلاغان