۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱

علوی: امیدآفرینی از ویژگی‌های امام بود

علوی بیان کرد: امام خمینی (ره) توطئه‌ها و فتنه‌ها را یکی بعد از دیگری در هم کوبید و هشت سال دفاع مقدس را حمایت و رهبری کردند و بنا به گفته خودشان با دلی پاک و ضمیری آگاه ندای حق تعالی را پاسخ گفتند و ملت ایران را در اندوه و غم فراق خود فرو بردند.
کد خبر : ۲۴۴۱۸۵
صراط: وزیر اطلاعات گفت: امام خمینی (ره) از نقطه یأس و ناامیدی مبارزه را آغاز کرد و این ویژگی امام بود که در دل‌ها امید می‌آفرید.

حجت‌الاسلام سید محمود علوی پیش از ظهر امروز در آیین بزرگداشت بیست و ششمین سالروز ارتحال امام خمینی (ره) در محل حسینیه ثارالله اظهار داشت: سالروز ارتحال امام راحل است و بار دیگر غم فراق آن بزرگ دوران بر دل‌های دلدادگان آن عزیز سفر کرده سنگینی می‌کند.

وی با تسلیت سالروز ارتحال امام راحل بیان داشت: یاد و خاطره شهدای حماسه 15 خرداد را گرامی می‌داریم که بسترساز خیزش مردم ایران در سال‌های بعد و پیروزی انقلاب اسلامی بودند.

وزیر اطلاعات به 15 شعبان سالروز میلاد امام زمان (عج) اشاره کرد و این عید خجسته را به همگان تبریک و تهنیت گفت و ابراز داشت: خداوند ما را از منتظران امام عصر (عج) قرار دهد.

علوی از استاندار کرمان به عنوان مدیری دلسوز نام برد و ادامه داد: آیت‌الله جعفری امام جمعه کرمان مرد علم، ادب و اخلاق است و در هر سفر که در خدمت وی شرفیاب شدم، این طلبه کوچک را پدرانه مورد تفقد قرار دادند.

* شعار سال را در عمل محقق کنیم

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه بتوانیم شعار مقام معظم رهبری را در سال جاری با هم محقق کنیم، بیان کرد: در این سال حساس که تلاش دشمن بر این است که میان مردم ما ایجاد شکاف کرده و جامعه ما را به یک جامعه دو قطبی تبدیل کند، باید سال جاری را در عمل به سال همدلی و همزبانی تبدیل کنیم.

علوی تصریح کرد: سالروز ارتحال امام راحل و حضور ارزشمندی که مردم در این مراسم پیدا می‌کنند برای مردم ما فرصت ارزشمندی را فراهم می‌کند تا بار دیگر مروری بر حرکت حضرت امام خمینی (ره) و دستاوردها و درس‌های آموزنده آن بزرگوار داشته باشیم.

وی یادآور شد: مقتضای تجدید میثاق با امام خمینی (ره) آن است که آرمان های امام را یادآوری کنیم و با آن تجدید میثاق ببندیم.

وزیر اطلاعات با اشاره به آیات الهی ابراز داشت: خداوند می‌فرماید «حرکت پیامبران با اذیت و آزار و مانع‌تراشی کفار روبه‌رور می‌شد، قدرت‌های ظالم زمان در برابر دعوت پیامبران موضع می‌گرفتند و آنها را اذیت می‌کردند و پیروان آنها را شکنجه می‌دادند تا جایی که کسانی که ایمان آورده بودند و حتی پیامبران دچار یاس و ناامیدی می‌ شدند و می‌گفتند چه زمانی یاری خداوند به سراغ ما می‌آید».

علوی در همین زمینه اظهار داشت: خدا می‌فرماید «در نقطه‌ای که پیامبران هم دچار یاس و ناامیدی می‌شدند، یاری و کمک ما به سراغ آنها می‌آمد و آنها نجات می‌یابند و سیلی ما بر چهره دشمنان آنها نواخته می‌شود».

وی اضافه کرد: خداوند می‌فرماید «در لحظه‌ای که یأس بر شما مستولی می‌شود و به بن‌بست رسیده‌اید، نقطه مساعدت و کمک الهی است و خدا به شما کمک می‌کند».

وزیر اطلاعات تصریح کرد: ویژگی امام راحل این است که در نقطه ناامیدی و بن‌بست که سیاسیون به بن‌بست رسیدند و ناامید شدند، با یاری خدا حرکت خود را آغاز کردند و سرانجام انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند.

* قیام امام خمینی (ره) به روایت وزیر اطلاعات

وی افزود: امام راحل در شرایطی دست به قیام زدند که هیچ کس امید نداشت یکه این حرکت و جنبش جنبه فراگیر پیدا کند و مردم هم از آن استقبال کنند، زیرا شرایط برای انقلاب مهیا نبود.

علوی ادامه داد: در سال 41، 42 و 43 شرایط داخلی به نحوی بود که مبارزه جواب نمی‌داد و فراگیر نمی‌شد زیرا خاستگاه قیام چند جا بود در حالی که وحدت رهبری شرط یک حرکت است و همه باید گوش به حرف رهبر باشند تا بتواند یک قیام فراگیری را رهبری کند.

وی بیان داشت: آیت‌الله بروجردی مرجعی بود که اگر اشاره می‌کرد ملت تکان می‌خورد، اما وقتی ایشان از دنیا رفت، مرجعیت بین چند مرجع تقلید تقسیم شد و رهبری نبود که به صورت منحصر به فرد امر رهبری را انجام دهد.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: دانشگاه یکی از قوی‌ترین عناصر برای یک قیام و نهضت است، اما دانشگاه در آن زمان جنبه مذهبی چندانی نداشت و نیروهای اهل جنب و جوش مذهبی کمتر بودند و تمایل به سوسیالیسم و مارکسیسم داشتند.

علوی یادآور شد: در آن زمان حتی دانشجویان مذهبی برای نماز خواندن مجبور بودند به زیر راه پله بروند که به آنها امل و کهنه‌پرست نگویند و در چنین فضایی اگر یک رهبر مذهبی دست به حرکت بزند نباید انتظار جواب را داشته باشد.

وی اضافه کرد: دانشگاهیان ما برای اینکه مبارزات سیاسی داشته باشند و تقیدات مذهبی خود را هم حفظ کنند، جمعیت مسلمانان سوسیالیست را راه‌اندازی کردند و می‌خواستند با این اسم بگویند ما هم می‌خواهیم نماز بخوانیم و هم مبارزه علمی کنیم و در این شرایط امام راحل از دانشگاه نباید انتظار صدای موافق و همراهی داشته باشد.

وزیر اطلاعات بیان داشت: بازاریان هم با اعتصاب، راهپیمایی و حضور در تظاهرات در مشروطیت و صنعت ملی نفت مبارزات را پیش برده بودند، اما در سال‌های 41 و 42 آمادگی برای حرکت مبارزاتی را نداشتند زیرا در صنعت نفت حضور پیدا کرده بودند و آن وضعیت را دیدند و برای حضور در مبارزه سرخورده شده بودند.

علوی در ادامه سخنان خود حوزه های علمیه و روحانیان را سومین خاستگاه مبارزه برشمرد و گفت: حوزه‌های علمیه و روحانیان هم که با علما در مشروطه و صنعت نفت همراه شده بودند و با سخنرانی و روشنگری نقش بی‌بدیلی ایفا کردند، اما به علت آنچه بر سر ملی شدن صنعت نفت پیش آمده بود بنابراین آنها نیز سرخورده شده بودند و به سمت کارهای فرهنگی رفتند و عطای عرصه سیاست را به لقایش بخشیدند و از حضور در صحنه سیاست سرخورده شده بودند.

وی یادآور شد: امام راحل در شرایطی رهبری امت را آغاز کردند که این آمادگی در روحانیان هم وجود نداشت.

علوی گفت: جبهه دیگر مربوط به سیاسیون است و آنها هم درگیر کاندیدا شدن برای برای مجلس شورای ملی شده و روحیه مبارزه با رژیم را کنار گذاشته بودند.

وی با تاکید بر اینکه نقاطی که خاستگاه مبارزه بود، آمادگی مبارزه را نداشت و شاه هم به آیت‌الله حکیم تسلیت گفته بود و مرجعیت را به خارج از کشور جهت داده بود، اظهار داشت: همه احساس می‌کردند امکان قیام علیه رژیم وجود ندارد.

این مسئول اضافه کرد: شاه که تا آن زمان از اصلاحات آمریکایی خودداری می‌کرد این بار به آمریکا رفت و دستش را در دست رئیس جمهور آمریکا گذاشت و مدیریت اصلاحات آمریکایی را آغاز کردو نقطه آغاز آن هم تعرض به اسلام در قوانین کشور بود.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) خطر را احساس کرد و در این شرایط کار را آغاز کردند، تا خلأ رهبری را برطرف کند، گفت: ایشان 9 نفر از علما که در تراز مرجعیت بودند را در قم جمع کردند و با برنامه‌ریزی 150 نامه به علمای بلاد نوشتند و خواستند تا دور هم جمع شوند و مسائل را رصد کنند و اطلاعات را بفرستند و لحظه‌ای غافل نباشند زیرا خطر تهدید می‌کند.

علوی اضافه کرد: بیانیه‌ها را در قم می‌نوشتند و در تهران و مشهد با امضای 11 مجتهد صادر می‌شد، هیچ کس نمی‌توانست بگوید نظر مرجع تقلید من نیست و شاه با وحدت مراجع مواجه شده و این وحدت جان تازه‌ای به بازاریان، طلاب و دانشجویان مذهبی داد.

وی خاطرنشان کرد: انجمن‌های اسلامی در دانشگاه‌ها یکی پس از دیگری به دستور امام خمینی (ره) شکل گرفت و آنها با حرکت امام همراهی کردند.

وزیر اطلاعات عنوان کرد: همچنین سران هیئت‌های مذهبی و بازاریان را فرا خواندند و گفتند، هیئت‌ها با هم مؤتلف شوند و دست به دست هم دهند تا دشمن دعوای حیدری و نعمتی راه نیندازد و از آنها به نفع سیاست‌های رژیم استفاده نکند.

علوی ادامه داد: امام خمینی (ره) همچنین به سراغ حوزه‌ها آمدند و طلبه‌ها را به حرکت درآوردند و فرمودند «ای علمای نجف، قم، مشهد و بلاد، من به شما اعلام خطر می‌کنم امروز اسلام در خطر است والله گناهکار است کسی که فریاد نکشد» و امام با فریادهای خودشان ملت را به حرکت در آوردند.

وی تصریح کرد: امام خمینی (ره) که می‌دانستند، رفتن در سینه رژیم و مقابله با شاه مواجه است با قربانی دادن، شکنجه، زندانی و تبعید اما فرهنگ شهادت را در جامعه ترویج کردند و فرموند «سینه خود را برای سرنیزه‌های شما آماده کرده‌ام» و با چنین حرف‌ها و حرکت‌ها خون شهادت را در رگ‌های ملت به جریان انداخت.

علوی گفت: در 15 خرداد زمانی که مردم قم مطلع شدند امام راحل را دستگیر و به زندان فرستادند، زنان قم چادرها را به کمر بسته و فریاد یا مرگ یا خمینی را سر می‌دادند و حماسه 15 خرداد نقطه عطفی در مبارزات ملت ایران شد.

وی با تاکید بر اینکه شرایط داخلی و خارجی با قیام امام خمینی (ره) همراه نبود، افزود: شوروی همکاری نمی‌کرد، آمریکا هم پشتیبان شاه بود و از این قیام حمایت نمی‌کرد، اما شجاعت و هوشمندی امام راحل تمام این پشتوانه‌ها را بر هم شکست.

وزیر اطلاعات تاکید کرد: تا قبل از آغاز حرکت امام خمینی (ره)، تمام مبارزات علیه دولت و نخست‌وزیر بود و هیچ کس حرفی با شاه نداشت، اما امام راحل همان ابتدا به سراغ نقطه اصلی رفت و به شاه گفت «کاری نکن که وقتی تو را بیرون می‌کنند، مردم برای رفتن تو شادی کنند».

* وقتی امام خمینی (ره) بت‌شکن شد

علوی تصریح کرد: شاه برای خود بت شده بود و امام این بت را شکست و به سراغ تکیه‌گاه خارجی شاه رفت و فرمود «آمریکا امروز در میان ملت ایران منفورترین چهره است».

وی با اشاره به اینکه رژیم با جنایات در 15 خرداد و تبعید امام در آبان 43، فکر کرد انقلاب را خفه کرده‌ است و خبری از انقلاب نخواهد بود و از طرفی دانشجویان را زندانی یا تبعید کردند، اضافه کرد: آن‌ها کانون‌های مبارزه را از سران مبارزه تخلیه و بین سران و بدنه جدایی انداختند و جریان‌های مبارز مسلح را هم سرکوب کردند و در خارج کشور اعلام کردند ایران جزیره ثبات شده و رژیم پهلوی را خطری تهدید نمی‌کند.

علوی تصریح کرد: شاه برای اینکه حرکت‌های روشنگرانه امام ادامه پیدا نکند، مقاله‌ای را در روزنامه اطلاعات به نام یک فرد نوشت و به امام توهین کرد و از انقلاب اسلامی و قیام مردم به نحو موهنی نام برد و این نقطه خیزش مردم در قم، کرمان، جهرم، تبریز، اصفهان و ... شد و سرانجام انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند.

* امام خمینی (ره) با ارتش مهربان بود

وزیر اطلاعات با اشاره به اینکه در هر یک از انقلاب‌ها دو بال یا دو فاز شامل بال‌های سیاسی و نظامی وجود دارد، تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد امام این است که هیچ‌گاه به سراغ نیروهای مسلح نرفتند تا با آنها مبارزه کنند و با نیروهای مسلح و ارتش به نحوی صحبت می‌کردند که انگار دارند با آدم‌های خودی صحبت می‌کنند.

علوی افزود: امام راحل در همان سال‌های آغاز مبارزه زمانی که شاه را خطاب قرار می‌داد به وی می‌گفت «بدبخت به خودت بیا و کاری نکن که تو را از این مملکت بیرون بکنند»، اما ارتش را جزو شاه نمی‌دانست و جزو ملت می‌دانست.

 وی با اشاره به اینکه امام خمینی با ارتش به نرمی صحبت کرد، ابراز داشت: امام راحل فرزندان خودش را در ارتش راهنمایی می‌کند و این امر منجر به صدور بیانیه بی‌طرفی از سوی ارتش شد و مردم موفق شدند، انقلاب را با رهبری امام به پیروزی برسانند.

علوی بیان کرد: امام خمینی (ره) توطئه‌ها و فتنه‌ها را یکی بعد از دیگری در هم کوبید و هشت سال دفاع مقدس را حمایت و رهبری کردند و بنا به گفته خودشان با دلی پاک و ضمیری آگاه ندای حق تعالی را پاسخ گفتند و ملت ایران را در اندوه و غم فراق خود فرو بردند.

وی گفت: 14 خرداد 68 کمتر کسی دیده می‌شد که اشک بر دیدگان و سینه پر از غم و اندوه نداشته باشد و مجلس خبرگان با رهبری‌های امام و درایت آن عزیز سفرکرده تشکیل شد و خبرگان ملت رهبری را برای ادامه راه امام انتخاب کردند و 26 سال ادامه بی‌چون و چرای امام ادامه دارد.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط امید علوی