۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۹

150 سال انتظار برای یک تولد +عکس

گوزن زرد ایرانی گونه‎ای است که زمانی در سراسر جنگل‎های متراکم زاگرس و بیشه‌زارهای لرستان و خوزستان از ‎جمله منطقه‌ی جنوبی خرم‎آباد بنام تنگ گازرده(گوزن زرد) و (گاو شمار در جنوب غربی خرم‎آباد) می‎زیسته است.
کد خبر : ۲۴۵۴۵۶
صراط: وجه تسمیه مذکور که در زبان محلی به حضور حیوانات درشت اندام اشاره دارد بیانگر وجود این حیوان در استان است، به طوری‎که در ایام سابق با مشاهده این حیوان در مناطق یاد شده استان افراد بومی که از نام علمی آن شناختی نداشته‎اند به لحاظ رنگ زرد و جثه درشت در حد تیپ ظاهری گاو به آن گاو زرده گفته‎اند.

گونه‎ای که نسل آن به علل مختلف نظیر تخریب زیستگاه و شکار بی‎رویه به شدت رو به انقراض نهاد و متأسفانه از آن در لرستان فقط نام محلش به یادگار مانده...

پس از 150 سال نخستین گوزن زرد ایرانی در لرستان متولد شد

در این‎باره مهندس «بابایی»، رئیس اداره‌ی نظارت بر حیات وحش محیط‌زیست لرستان گفت: برای احیای این‎گونه ارزشمند از سال 1314 تاکنون اقدامات موثری در دستور کار سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار گرفته است تا بدین وسیله از انقراض گونه‎ای که در گذشته پراکندگی وسیعی از شمال آفریقا تا عراق و ترکیه داشته محافظت شود.

وی اظهار کرد: در سال‎های گذشته 3 رأس گوزن زرد ایرانی از زیستگاه دشت ناز ساری به خرم‎آباد منتقل شد تا با همکاری دامپزشکی لرستان نسل این گونه ارزشمند در استان احیا شود، همان‎طور که در اخبار منتشر شد متأسفانه 2 رأس از این گونه ارزشمند به‌علت جدال شدید با هم تلف شدند و فقط یکی از گوزن‎های نر زنده ماند.

بابایی ادامه داد: با تلاش مهندس «نیکوسرشت» و همکاران خوشبختانه پس از 150 سال نخستین گوزن زرد ایرانی نر با وزن 4 کیلو گرم در پناهگاه قبلی‌اش متولد شد.

هم‌اکنون گوساله گوزن زرد در سلامت کامل بسر می‎برد

مهندس «محمدرضا نیکوسرشت»، مسئول باغ‎وحش کاسیت خرم‎آباد نیز به خبرنگار ایسنا گفت: با تلاش همکارانمان در باغ‎وحش کاسیت توانستیم از این گونه ارزشمند در حال انقراض تولید گوساله داشته باشیم.

وی افزود: این گوساله هم‌اکنون در سلامت کامل بسر می‎برد و در شرایط خوبی نگه‎داری می‎شود اما با توجه به ترسو بودن این گونه‎ها، شرایط را طوری فراهم کرده‎ایم تا در آرامش کامل به سر برند و قرار است با همکاری کارشناسان محیط‌زیست لرستان به‎صورت منظم گوساله تحت نظر قرار گیرد تا از نظر سلامت مشکلی برای آن پیش نیاید.

نیکوسرشت اظهار امیدواری کرد با حمایت‎های مسئولان استانی به‎خصوص استاندار بتوانیم از این ذخیره‎گاه ژنتیکی ارزشمند که زادگاه بسیاری از گونه‎های در حال انقراض حیات وحش استان است حفاظت کنیم و شاهد تولد بسیاری از آنها باشیم.

تنوع زیستی غنی لرستان بر هیچ‎کس پوشیده نیست و گونه‎های در معرض انقراض و کم‎یاب زیادی در منطقه وجود دارد که چشم به حمایت بیشتر مسئولان دارند. گوزن زرد ایرانی با این امید به دنیا آمده امید می‎رود که مسئولان ناامیدش نکنند.

منبع: ایسنا
برچسب ها: گوزن تولد صراط