۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵

توضیح کرباسچی درباره "مذاکرات داخلی"/ روحانی انگیزه دارد و بسیاری اصولگرایان هم "ملی" فکر می‌کنند

کرباسچی گفت: روحانی انگیزه قوی برای انجام مذاکرات داخلی دارد و در سایر همکاران شان هم این انگیزه دیده می شود.
کد خبر : ۲۴۶۵۹۴
صراط: روزنامه اعتماد امروز شنبه 6/4/94 گفت‌وگویی با کرباسچی درباره سخنانش در ضیافت روحانی انجام داده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

 
     آقای کرباسچی فکر می کنید پیشنهاد مذاکره داخلی چقدر با موانع روبه رو شود؟ در همان جلسه با رییس جمهور هم که شما این پیشنهاد را مطرح کردید با مخالفت هایی روبه رو شدید. چقدر کار برای این مذاکره داخلی سخت است؟

     به هر حال این کار هم مثل هر کار دیگری با معضلات و سختی هایی روبه رو خواهد بود. تجربه نشان داده است که در کشورهای جهان سوم زیاد به کار جمعی، مشورتی یا استفاده از نظرات کارشناسان عادت نداریم. حتی در احزاب مان هم که باید روحیه جمعی وجود داشته باشد می بینیم که هر کس بیشتر به دنبال پیاده کردن ایده های خودش است. در نتیجه من قبول دارم که جمع کردن افراد و چهره ها برای انجام مذاکره داخلی کار دشواری است و کار سخت تر رساندن آنها به نقاط مشترک است. مسلما برای انجام مذاکره داخلی در ابتدای کار با سختی ها، بداخلاقی ها و برخی برخوردها مواجه خواهیم شد و تک روی هایی را خواهیم دید اما بدون شک اگر این افراد بنشینند و مذاکره کنند نهایتا به نقاط مشترک می رسند. این موضوع بسیار مهم است که افراد دلسوز و علاقه مند به سرنوشت نظام را دور یکدیگر جمع کنیم و به نتایج مثبت برسیم.
    
    پس سختی های این کار بسیار است؟

     بله اما تحمل این سختی ها در نهایت می تواند دشواری های زیادی از ما را حل کند و بسیاری از مشکلات و برنامه های دولت را که تحت تاثیر اختلافات سیاسی به وجود آمده حل کند. همین مخالفت هایی که این روزها نسبت به مسوولان و وزرا دیده می شود تنها به این دلیل است که فرد مورد نظر از یک جناح دیگر است و مشکل دیگری در این میان وجود ندارد. در نهایت باید توجه داشته باشیم که انجام مذاکره داخلی می تواند کمک خوبی برای دولت باشد.
    
    شما در خود مجموعه دولت عزمی برای انجام این مذاکره داخلی می بینید؟

     بله، در خود آقای روحانی این انگیزه بسیار بالا و قوی است. حتی در دوره های اول و دوم مجلس هم که ایشان نماینده مجلس بودند به دنبال جمع کردن نیروهای کارشناس و عقلا به دور یکدیگر بود. خود آقای روحانی انگیزه قوی برای این کار دارند و در سایر همکاران شان هم این انگیزه دیده می شود.
    
    در مورد جناح رقیب چطور؟ حتی اگر اصلاح طلبان و مجموعه دولت نیز برای این کار عزم داشته باشند و همه چیز آماده باشد در مورد اصولگرایان چطور؟ فکر می کنید آنها حاضر به عملی کردن چنین پیشنهادی بشوند؟

     ببینید در جناح رقیب هم وضعیت مثل اصلاح طلبان است. در میان آنها نیز عده ای هستند که «ملی» فکر می کنند و منافع ملت و مردم را در نظر می گیرند و معتدل تر فکر می کنند. این افراد تعدادشان در میان اصولگرایان کم نیست. اما خب عده ای هم هستند که احساسی تر فکر می کنند و در این مانع به حساب می آیند. به هر حال باید نسبت به عملی شدن این پیشنهاد امید داشت.