۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۴

بانک‌های یونان تعطیل خواهند ماند

دولت یونان اعلام کرده است که بانک‌های این کشور در تمام طول هفته تعطیل خواهند ماند.
کد خبر : ۲۴۶۹۳۱
صراط: پس از آنکه بانک مرکزی اروپا تصمیم گرفت میزان کمک اضطراری به یونان را افزایش ندهد، دولت یونان تأیید کرد که بانک‌های این کشور در تمام طول هفته تعطیل خواهند ماند.

به گزارش بی بی سی، این در حالی است که فرانسه و آلمان می‌گویند که اگر یونان حاضر باشد به میز مذاکره بازگردد، آنها نیز مایل به ادامه مذاکرات به منظور رسیدن به توافق هستند.

سخنگوی آنگلا مرکل گفت که صدراعظم آلمان برای گفتگو با آلکسیس تسیپراس، نخست‌وزیر یونان آمادگی دارد.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه نیز گفته است که "هنوز چندین ساعت به پایان قطعی مذاکرات" به‌ویژه درباره موضوع تمدید فرصت یونان برای پرداخت بدهی باقی مانده است.

دولت یونان با صدور حکمی بر "نیاز مبرم" برای حافظت از نظام مالی تأکید کرد.

بر اساس این حکم دولتی، محدودیت برداشت روزانه از حساب‌های بانکی 60 یورو در روز است. اما این محدودیت شامل کارت‌های بانکی خارجی نمی‌شود.

بحران موجود در یونان واکنش منفی بازارهای بورس در آسیا را به دنبال داشت و در حرکتی مشابه صبح امروز، دوشنبه بازارهای بورس لندن، پاریس و فرانکفورت نیز افت شدیدی داشتند.

نرخ یورو در مقابل دلار 2 درصد کاهش داشته است و نرخ استقراض دولتی در اسپانیا و ایتالیا که در حوزه یورو جزو کشورهای ضعیف‌تر محسوب می‌شوند، افزایش یافته است.

یونان باید تا فردا یک قسط 1.6 میلیارد یورویی به صندوق بین‌المللی پول بپردازد، همان روزی که برنامه پرداخت وام تازه در قالب یک طرح نجات مالی به این کشور منقضی می‌شود.

مذاکره بین یونان و کشورهای حوزه یورو در مورد تمدید مهلت بازپرداخت وام‌های یونان روز شنبه بی نتیجه خاتمه یافت. به این ترتیب یونان یک قدم بیشتر با خطر خروج از حوزه یورو مواجه شده است.

پس از آن آلکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان در اقدامی غیرمنتظره اعلام کرد که پیشنهاد وام‌دهندگان مبنی بر کاهش هزینه‌های دولتی (از جمله کاهش حقوق بازنشستگی) را در روز 5 جولای (14 تیر) به همه‌پرسی می گذارد.

صدور حکم دولتی پس از آن اعلام شد که شامگاه شب گذشته تصمیم کابینه یونان برای تعطیل کردن بانک‌ها قطعی شد.

در بخشی از حکم آمده است که تعطیلی بانک‌ها و بازار بورس پس از آن تأیید شد که حوزه یورو تصمیم گرفت کمک اضطراری به یونان را افزایش ندهد.

منبع: تسنیم
برچسب ها: بانک یونان صراط